Sök
Marc Ecko’s getting up: Contents under pressure

Marc Ecko’s getting up: Contents under pressure

Med känsla av autenticitet

2006-04-21

Marc Ecko's getting up: Contents under pressure är ett spel som försöker skildra livet som graffitikonstnär i storstaden. Vissa av testarna älskar det, andra ratar det.
Testkälla Betyg Kommentar
Super play 6/10 "Lika stereotypt som mammas köttbullar"
Pc gamer 59/100 "Knappt tillstymmelse till sug"
Player 1 6/10 "En graffitimålare slåss inte"
Team xbox 8,2/10 "Felt very cinematic in nature"
Gamespot 8,7/10 "A quality game underneath all that flash"

Vad tycker testarna?

Det står klart att grafik och ljud är två element som utvecklarna av Marc Ecko's getting up lyckats väldigt bra med. Visuellt bjuds det på unika miljöer som tillsammans med karaktärernas klädsel och alla accessoarer som finns runtomkring bjuder på en genuin känsla av street. Denna känsla förstärks av det utmärkta röstskådespeleriet, ljudeffekterna och ett väl framtaget soundtrack. Det enda som framkommer i form av tekniska begränsningar är att bildhastigheten sjunker när alltför mycket sker på en och samma gång. Så långt är alla testare överens. När det gäller spelupplägget och huruvida det är kul eller inte, så är tre av testarna väldigt negativa medan två är mycket positiva. De som ogillar det anmärker på att våldet tar en alldeles för stor plats och ger en snedvriden bild av graffitikulturen samt att kontrollerna är väldigt dåliga. De som är för spelet menar att det går att variera de olika ingående elementen extremt bra och har inga anmärkningar när det gäller kontrollerna. En av testarna provar att spela på såväl konsol som pc och kommer fram till att spelet gör sig bäst med handkontroll. Av dem som var negativa testade en spelet på pc, vad de andra använde sig av framkommer inte.

Super play

"Lika stereotypt som mammas köttbullar"

Super play skriver att titelns utvecklare har fått till en härligt detaljerad omgivning med karaktärer som bär helt rätt kläder och accessoarer. Tillsammans med ett hjärtpumpande hip-hop soundtrack så ger det en atmosfär som känns väldigt realistisk. Men mer än så anses det inte vara, spelet misslyckas i sitt upplägg då det är alltför linjärt och inte går ut på mycket annat än att smyga omkring eller utföra hjärngymnastiserande luftakrobatik à la Prince of Persia. Akrobatiken finns där men hjärnan är inte vidare involverad och kontrollerna är inget vidare. Det faktum att det är enklare att springa rakt på motståndare och ge dem på käften är ett problem också ur en annan synvinkel enligt testaren. Istället för att försöka bekämpa stereotypen av att graffitisprejare är ligister, så spär man på de förutfattade meningarna, genom att skapa ett spel där uppgifter klaras av genom att misshandla andra konstnärer, spreja över deras verk och allmänt förolämpa dem. Att spelet dessutom går ut på att bekämpa det korrumperade styret i den fiktiva staden är svårt att ta till sig när första delen av spelet utspelar sig i getton och tunnelbanestationer, där huvudkaraktären springer runt och sprejar sin "tag". Det blir lätt att frågan om vad man egentligen sysslar med dyker upp, skriver Super Play.

Källa: Super play (SE), februari 2006

Pc gamer

"Knappt tillstymmelse till sug"

Känslan av streetkultur och underground är i topp i Marc Ecko's graffitititel tack vare musiken, klädseln och röstskådespeleriet. Det skriver Pc gamer som också tycker att manuset är ganska hyfsat. Det anses vara svårt att placera spelet i en specifik genre med alla de inslag som förekommer, men det anses inte vara viktigt. Viktigt är däremot att det ska vara kul och där anses produkten inte infria förväntningarna. Graffitin, som ändå ska vara det tyngsta inslaget, blir lätt tjatig och att spelaren själv styr måleriet blir ganska så snart ett ointressant förehavande. Spelet i övrigt anses vara ett mediokert actionlir som inte är vidare uppslukande, där det redan efter ett par timmars spelande inte finns ett vidare stort begär att fortsätta, menar PC Gamer. 

Källa: Pc gamer (SE), april 2006

Player 1

"En graffitimålare slåss inte"

Listan på de autentiska inslagen som förekommer i Marc Ecko's titel är enligt Player 1 väldigt lång. Den innehåller bland annat det där exakta ljudet man får när en sprayburk skakas eller att färger rinner om ett område sprejas alltför länge. "Hypen" kring spelet, att konsten används istället för blykulor erkänns vara lockande. Det är därför tråkigt att utvecklarna inte gjort sitt jobb ordentligt, skriver testaren. Inte nog med att det förekommer flimmer i texturerna och att bilduppdateringen haltar, spelkontrollen är dessutom usel nog att få spelaren att fastna överallt. Det största misstaget anses dock den stora våldsfixeringen stå för. Enligt testaren känns det inte realistiskt att en graffitimålare tar till knytnävarna så fort en väktare eller rival kommer i närheten. Snarare så överskuggar det återkommande inslaget all den känsla av autenticitet som spelet i övrigt försöker bygga upp.

Källa: Player 1 (SE), nr 1 206

Team xbox

"Felt very cinematic in nature"

Team xbox tycker att Marc Ecko's är ett solitt spel som dessutom är väldigt unikt i sin presentation. Att som ensam man ta sig an ett ont syndikat som i det här spelet är inget nytt, det som är unikt är den känsla av street som spelet verkligen lyckas förmedla. Kameran anses bidra till detta till väldigt stor del då den rör sig som tagen ur en streetfilm. Grafiken gör också sitt, den är inte den bästa man sett på Xbox men väldigt distinkt och den passar väldigt bra in. Kontrollerna erkänns kunna ställa till det vid rena plattformsmoment men i fightinginslagen anses de fungera riktigt bra. Upplägget är varierande och lyckas behålla spelarens intresse. Det är inget lir som har något mervärde i att spela om men de 20 nivåerna och de 15 timmar som behöver läggas ner anses ge valuta för pengarna. 

Källa: Till Team xbox (US)

Gamespot

"A quality game underneath all that flash"

Gamespot anser att de tre elementen i spelet; graffiti, fighting och plattformshoppande, är väldigt bra sammanknutna, och att de tillsammans med en ganska bra historia bjuder på en både trevlig och varierande spelupplevelse. Spelet anses göra sig bäst på konsol eftersom kontrollerna inte fungerar vidare bra när mus och tangentbord används. I övrigt anses det inte vara någon större skillnad mellan olika format. Grafiken är mycket bra och känns unik, utvecklarna anses ha fått till en känsla av retro och stadsförfall som passar väldigt bra in i graffititemat. Ljudet är i en klass för sig med utmärkt röstskådespeleri och naturtrogna effekter. Soundtracket är berömvärt och att det används lite som i en film med en variation av låtar i olika nivåer och vid specifika händelser gillas av testaren. Det är en ganska enkel historia att ta sig igenom och trots att vissa delar av spelet kan vara stundtals utmanande så blir det aldrig riktigt svårt.

Källa: Till Gamespot (US)

Cirkapris: 400 kronor

Produktfakta:

Marc Ecko's getting up: Contents under pressure handlar om graffitikonstnären Tranes kamp mot rivaliserande artister och den militanta polisen som styr i staden New Radius. Genom att spreja sin konst och sina tags på olika platser försöker Trane vinna respekt på gatan, något som slutligen gör att han hamnar i kläm med rättvisan. Titeln är utvecklad av The Collective under inflytande av streetdesignern Marc Ecko och lanseras av Atari. Spelet är för en spelare med en åldersrekommendation på 17 år och finns till ps2, xbox och pc. För att spela på pc krävs som minimum 1,5 ghz processor, 512 mb ram och 64 mb 3d-grafikkort.

Modell: Marc Ecko's getting up: Contents under pressure