Sök
Köpguide - omega-3

Köpguide - omega-3

Köpguide - omega-3

2010-05-11

De goda hälsoeffekterna av omega-3 sägs vara många, vilket gör tillskottsprodukter populära. Under senaste tiden har det dock diskuterats en del kring preparaten, bland annat om fiskoljornas ursprung och de utlovade effekterna. Smartson dyker ned i omega-3-stimmet och guidar dig inför ett eventuellt köp.

Vad är det och varför behöver vi det?

Omega-3 är ett samlingsnamn för fettsyror som kroppen behöver för att må bra och som måste tillföras utifrån. Kosten har ändrats mycket under de senaste hundra åren, framförallt i västvärlden. Detta har lett till att den dagliga kosten ofta saknar rätt mängd av omega-3. De flesta får dock i sig en stor andel av dess släkting omega-6. När en obalans mellan dessa fettsyror uppstår, sägs riskerna för inflammationer och sjukdomar öka.

Olja
Vadå DHA, EPA och ALA?
Man skiljer på olika typer av omega-3-syror beroende på hur de ser ut och vilka funktioner de har i kroppen. Det är främst de långkedjiga fettsyrorna DHA (Dokosahexaensyra) och EPA (Eikosapentaensyra) som har visat sig kunna skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar. Dessa finns bland annat lagrade i köttet på fet fisk, till exempel makrill, sardin och sill. Mindre fet fisk, som torsk, har fettsyrorna lagrad i levern. Från sälspäck utvinns sälolja som förutom DHA och EPA även innehåller fettsyran DPA (Dokosapentaensyra), vilken uppges vara bra vid ledbesvär och inflammatoriska tarmsjukdomar. Den kortkedjiga fettsyran ALA (Alfa-linolensyra) förekommer i bland annat nötter, frön och vegetabiliska oljor men dess effekter är inte lika kända.

Rekommendationer
Tillverkarnas rekommenderade dagsdos av omega-3-tillskott varierar från 500 mg till 4500 mg. Även halten av omega-3 skiljer sig mellan preparaten. En naturlig fiskolja innehåller som mest runt 40 procent omega-3. En modifierad variant kan ha en högre andel men då på bekostnad av andra viktiga näringsämnen. På livsmedelsverket rekommenderar man inte friska människor att ta tillskott av omega-3.
 – Det bästa sättet att få i sig omega-3 är genom att äta en balanserad kost där fisk ingår två till tre gånger i veckan samt äta rapsoljebaserade matfetter. Då får man också i sig andra nyttigheter på köpet, menar Petra Bergkvist på Livsmedelsverket.

Kvalitetssäkring
Fiskolja säljs som både naturläkemedel och kosttillskott. Skillnaden är att naturläkemedlen har kontrollerats av läkemedelsverket med samma krav som gäller för andra läkemedel. Det betyder dock inte att de produkterna är bättre än de som klassas som kosttillskott. Kvaliteten för kosttillskott ska säkras av varje enskild kommun där preparaten säljs. I dessa krav ingår regler om hygien, renhet och märkning. Man vet att fettsyrorna lätt härsknar när de kommer i kontakt med syre, följden av detta kan bli att kroppens celler skadas istället för att skyddas. För att förhindra härskningsprocessen tillsätter man olika typer av antioxidanter i produkterna. De vanligast förekommande benämns vitamin E eller tokoferoler. 
Olja gjord på fisklever bör inte konsumeras i några större mängder. Detta för att fiskleverolja innehåller höga koncentrationer av vitamin A som kan orsaka problem med lever och håravfall i höga doser. I fiskens lever samlas dessutom mycket miljögifter, till exempel kvicksilver och PCB, som kan vara svåra att rensa bort.
Fiskar
Egna tester
Det går till viss del att kvalitetssäkra fiskolja på egen hand. En fiskolja som är ljusare i färgen är sannolikt av högre kvalitet. Man kan också bedöma om en olja har härsknat genom att smaka eller lukta på den. Kapslar med stark lukt eller smak bör undvikas. Både fiskolja och linfröolja är känsliga och bör därför förvaras i kylskåp för att minimera risken för oxidation.

Hälsopåståenden
Omega-3 sägs motverka ålderstecken, göra huden smidigare och ge mer lyster. Dessutom uppges syrorna minska risken för sjukdomar som alzheimer och hjärt- kärlsjukdomar. Listan över påstådda hälsoeffekterna kan göras lång, här följer några ytterligare exempel:
• Sänker blodtrycket
• Sänker nivån av dåligt kolesterolet
• Minskar risken för blodproppar
• Lindrar depressioner
• Förbättrar hjärnkapaciteten
• Bekämpar inflammationer
• Mjukar upp lederna
• Förebygger åderförkalkning
Från och med 11 maj 2010 är vissa hälsopåstående i samband med DHA och EPA förbjudna. Det gäller påståenden om effekter på barns utveckling och hälsa, såsom ökad förmåga till tänkande, koncentration och inlärning.