Sök
Guide till sju superfoods

Guide till sju superfoods

Höj näringsnivån i kroppen

2009-03-30

Låter acaibär, chiafrön och macarot bekant? De är alla en del av gruppen superfood. Bär, fröer och andra råvaror fulla med nyttiga antioxidanter, vitaminer och mineraler.

Modell Pris Kommentar
Acai 4,05 Oprahs favorit
Goji 5,10 Utmärkt snacks
Hampa 1,05 Liknar pinjenöt
Spirulina 2,18 En kallsup på västkusten
Cacao (100%) 2,70 Välbefinnande
Chia 3,16 Barkliknande mjölpulver
Maca 5,25 Peruansk viagra

Sammanfattning

Superfood är superhett, men trots alla exotiska namn går det att hitta varianter av denna superföda runt knuten, bara du tar dig ut i skog och mark. Blåbär och havtorn är exempel på bär som tillhör den svenska familjen av superfood. Rika på bland annat antioxidanter.

Inledning

Högt näringsvärde
Det som kännetecknar superfood är att råvarorna har ett högt innehåll av antioxidanter, vitaminer och mineraler. Enligt Ulrika Holm på hälsobutiken Blueberry Lifestyle i Stockholm finns det studier som visar att vi får i oss allt färre näringsämnen genom maten vi äter idag. Detta kan bland annat resultera i trötthet och ett sämre immunförsvar. Genom att använda råvaror med ett extra högt näringsvärde kan vi öka ”näringstätheten” som Ulrika uttrycker det. Tanken är inte att dessa råvaror ska ersätta måltiden utan istället bli ett tillskott och näringshöjare. En positiv bieffekt kan naturligtvis bli att vi börjar tänka mer hälsomedvetet kring övriga matinköp.

I olika former

Superfood delas in i olika grupper, exempelvis bär, rötter, fröer, alger och bönor. Dessa finns i färsk form, torkade, pulver och oljor. Vissa kan ätas som de är, medan andra gör sig bäst i smoothies, soppor och juicer. En av de starkast lysande stjärnorna på superfoodhimlen är det kinesiska gojibäret. Ett par av dessa russinliknande superbär ska kunna ge samma c-vitaminintag som en hel apelsin.

Var finns de?

Det är inte helt lätt att få tag på alla råvaror. En del specialbutiker finns, men då framförallt i storstäderna. Oavsett bostadsort finns ju förstås webbutiker som alternativ. Vissa hälsokostbutiker har börjat ta in superfood i sortimentet och vissa sorter kan du till och med hitta i din vanliga matbutik. Ju bredare det säljs, desto mer bör du tänka på ursprunget så att du om möjligt köper ekologiskt och genom fair trade. Då bryr du dig inte bara om din egen hälsa utan även andras.

Antioxidanter och fria radikaler
Fria radikaler bildas vid ämnesomsättningen i kroppen. Ett överskott av dessa kan verka nedbrytande på kroppens celler. Andelen fria radikaler kan öka på grund av stress, rökning, kemikalier och avgaser. Antioxidanter är näringsämnen som skyddar kroppen mot fria radikaler. Exempel på antioxidanter är A/E/C-vitamin och selen. ORAC är den skala som används för att visa hur antioxidant ett visst livsmedel är. Ju högre upp på skalan desto bättre.

Så gjorde vi

Vi har smakat och doftat på några av de vanligaste råvarorna i superfoodfamiljen. Vissa av dessa gör sig bäst i mat, smoothies och juicer medan andra kan ätas som de är.

Råvaror och prisuppgift kommer från butiken Blueberry Lifestyle i Stockholm. Intaget skall anpassas till vad man äter i övrigt och äter man av alla tillskott kan man dra ned på doseringen. Det är bara sunt att variera mellan olika superfoods.

Acai - Oprahs favoritAcai

Sort: Bär
Ursprung: Amazonas
Form: Pulver
Passar till: Smoothies, glass och juicer.
Näringsinnehåll: Innehåller mycket antioxidanter och omega fettsyror, fibrer, vitaminer, mineraler och protein.
Sägs kunna: Förbättra blodcirkulationen, sänka kolesterolhalten, förbättra immunförsvaret.
Omdöme: Oprah Winfreys favoritbär i pulverform är ingen smaksensation, men proppfylld med antioxidanter och ligger högt upp på Orac-skalan. Färgen är vackert mörklila på gränsen till svart.
Cirkapris: Pris per portion: 1 tsk/4,05 kronor

Goji - Utmärkt snacksbetyg

Sort: Bär
Ursprung: Himalaya och Kina
Form: Torkat bär
Passar till: Som de är som snacks, till gröt, yogurt eller filmjölk och som smaksättare i te och juice.
Näringsinnehåll: Mineraler, aminosyror, vitaminer och antioxidanter.
Sägs kunna: Öka energi och styrka, förbättra immunförsvaret, reducera kolesterolhalten och verka blodtryckssänkande.
Omdöme: Liknar ett russin eller en förkrympt nyponfrukt. Som snacks fungerar den utmärkt. Färgen är läckert röd och smaken är söt för att sedan övergå till en mer syrlig eftersmak. Påminner en del om nypon.
Cirkapris: Pris per portion: 10-15 bär/5,10 kronor

Hampa - Liknar pinjenötbetyg

Sort: Frö
Ursprung: Odlas runt om i världen
Form: Små frön
Passar till: Som de är som snacks, till gröt, yogurt eller filmjölk.
Näringsinnehåll: Omegafettsyror och proteiner.
Sägs kunna: Förbättra immunförsvaret.
Omdöme: Rejält matig, smörig och nötig ton som fungerar utmärkt i sallader eller müsli. Känns närbesläktad med pinjenöten i smak. Konsistensen är ”crunchy” och att äta fröna rent är inte dumt alls.
Cirkapris: Pris per portion: 1 msk/1,05 kronor

Spirulina - En kallsup på västkustenbetyg

Sort: Alg
Ursprung: USA, Thailand, Indien, Taiwan och Kina
Form: Pulver
Passar till: I smoothies och juicer
Näringsinnehåll: Protein, vitaminer, mineraler, antioxidanter och fettsyror.
Sägs kunna: Förbättra immunförsvaret och sänka kolesterolhalten.
Omdöme: Vackrast färg har nog algen spirulina med sin intensivt mörkgröna nyans. Smaken är ungefär lika god som en kallsup på västkusten, men det är ingenting som ska ätas rent. Blandas ut i juicer och smoothies.
Cirkapris: Pris per portion: 2 tsk/2,18 kronor

Cacao (100%) - Välbefinnandebetyg

Sort: Böna
Ursprung: Sydamerika och västindien
Form: Krossade bitar
Passar till: Strö över fruktsallader, smoothies, glass eller bara äta som de är.
Näringsinnehåll: Antioxidanter, vitaminer och mineraler.
Sägs kunna: Ge en känsla av välbefinnande.
Omdöme: Det märks att det inte är mjölkchoklad man stoppar i munnen. Det här är kakao i dess allra renaste form och smaken blir därefter. Bitter och mycket torr, men som smaksättare till en fruktsallad eller smoothie vore det toppen.
Cirkapris: Pris per portion: 2 tsk/2,70 kronor

Chia - Barkliknande mjölpulverbetyg

Sort: Frö
Ursprung: Sydamerika
Form: Mjöl
Passar till: Strö över en sallad eller pasta, på filen eller i ett glas vatten.
Näringsinnehåll: Fibrer, protein, vitaminer, mineraler, fettsyror och antioxidanter.
Sägs kunna: Ge jämnare blodsockernivå, underlätta matsmältning och förbättra vätskebalansen.
Omdöme: Ett ganska smakfattigt och till konsistensen barkliknande mjölpulver. Det känns att det är fiberrikt. Inte särskilt spännande smak, men på papperet många näringsämnen.
Cirkapris: Pris per portion: 4g/3,16 kronor

Maca - Peruansk viagrabetyg

Sort: Rot
Ursprung: Peru
Form: Pulver
Passar till: Blanda i juice, smoothies, på fil eller yoghurt eller till müsli.
Näringsinnehåll: Protein, mineraler, kolhydrater. 
Sägs kunna: Balansera hormoner, öka energi och skärpa, kallas skämtsamt "peruansk viagra".
Omdöme: Ska vara extra lämpligt för idrottsmän eftersom uthålligheten och muskeluppbyggnaden ökar. En tesked är inte tillräckligt för att ge oss större biceps, men den får i varje fall vår uppskattning för att den bjuder på både smak och sötma.
Cirkapris: Pris per portion: 1 tsk/5,25 kronor