Sök
Test av åtta duovagnar

Test av åtta duovagnar

Duo jag och vagnen

2008-08-07

Smartson testar åtta duovagnar från 5500 till 8700 kronor. I toppen placerar sig en kompetent trio i form av Bugaboo Cameleon, Crescent Classic och Kronan duovagn.

Modell Betyg Pris Kommentar
Bugaboo Cameleon 21/25 8700 Flexibilitet
Crescent Classic 21/25 5700 Finessrik
Kronan duovagn 20/25 5500 Rejäla doningar
Teutonia Fun 18/25 7500 Lätt och lagom
Quinny Buzz 18/25 7800 Ultramodern
Urban Jungle 15/25 8000 Liten liggdel
Maxi-Cosi Mura 15/25 7000 Tar plats
Crescent m300 14/25 6000 Trögstyrd

Sammanfattning

I takt med att allt fler nyblivna föräldrar anammar en urban livsstil förändras preferenserna kring vilken typ av barnvagn som efterfrågas. Just nu vill många ha en liten och smart vagn till första bebisen. Men håller så kallade cityvagnar måttet i vårt nordiska klimat? Och hur länge kan man använda liggdelen innan barnet växer ur vagnen? Här testar vi 8 vagnar med olika konstruktion.

Inledning

Investering för framtiden
Första barnvagnen är en investering för framtiden. Den klassiska duovagnen är stadig och rejäl, men många upplever den som klumpig och skrymmande både i staden och bilens bagageutrymme. Små och smidiga barnvagnar har därför lockat många nyblivna föräldrar med snygg design och tilltalande format. Många som köpt en mindre cityvagn kan samtidigt uppleva att barnet växer ur den alltför fort, att sittdelen bara kan monteras framåt eller att vagnen inte tål daglig användning så bra. Men det finns en vagn för alla föräldrar. Det behöver dock inte vara just den som syns mest på stan och i annonser som passar dina behov. Mellan begreppen cityvagn och duovagn finns en hel del modeller som tillgodoser båda funktionerna, även om alla utgör en kompromiss.

Överlag bra kvalitet 
Stabilitet och hållbarhet är alltid viktiga faktorer vid valet av barnvagn, men det tycks inte finnas någon direkt relation mellan högt pris och hållfasthet. Det visar tester av vagnar med ställbara handtag hos Konsumentverket, där lågprisvagnar klarade sig bättre än dyrare modeller. I vårt test bedöms alla vagnars kvalitet från bra till mycket bra. Bäst funktionalitet erbjuder Bugaboo Cameleon och Crescent Classic. Det är också skillnad på hur liggdelen är monterad. På vissa modeller hamnar liggdelen lågt. Bra för tyngdpunkten, sämre för kontakten med barnet vilket är viktigt första levnadstiden. 

Röster på nätet

Lyssnar man på vad bebisföräldrar skriver i forum och bloggar verkar många irritera sig på hög vikt och brett monterade hjul, samtidigt som vagnen måste vara stadig. En bra vagn menar vi är smidig, praktisk och snygg. Många köper kanske vagn efter bil, vilket är förståeligt. Inte helt korrekt alla gånger, men att köpa bil efter vagn är å andra sidan inte heller särskilt vettigt. Den som mest åker kollektivt tänker förmodligen mer på hur mycket plats vagnen tar i uppfällt skick.

Köptrygghet
Enligt konsumentköplagen gäller 3 års garanti mot materialfel. Några märken har längre garanti under vissa villkor. Förlossningsgaranti innebär att du får pengarna tillbaka om något skulle gå fel i graviditeten eller förlossningen. Den utfärdas av tillverkaren eller återförsäljaren.

Av: Marcus Bergh/Smartson

Så gjorde vi

Vagnarna har testats på varierat underlag vintertid. Liggdelen har belastats motsvarande ett barn på 8 kg. Betygskriterierna är design, kvalitet, kapacitet, funktioner samt prisvärde. Maxbetyget är 25 poäng.

2-Bugaboo-Cameleon-f.jpgBugaboo Cameleon - Flexibilitetbetyg

Vikt chassi med hjul: 8,5 kg
Tillbehör: Fångrem
Längd liggdel: 80 cm
Bredd bakhjul: 58 cm
Ställbart handtag: Ja
Manual: Bra (med dvd)
Hjul: Stroller fram, luftfyllda bak

Omdöme: Cameleon är stilbildaren som har ställt många etablerade barnvagnsbegrepp på huvudet. Den har en smart konstruktion och tar liten plats. Samtidigt är den inget under av stabilitet, framför allt i sidled. Liggdelen är rymlig nog på längen, men monterad lågt så att barnet kommer långt från föräldernn. Att ta loss ligg- eller sittdelen och fälla chassit går föredömligt smidigt. Bilden föreställer vinterhjul fram (extratillbehör). Normalt kör man med de mindre strollerhjulen fram, på ojämna underlag går det att byta håll på vagnen genom att svänga över handtaget. Liggdelen har löstagbar vadderad lyftbygel som ger utmärkt grepp, den måste dock lossas när barnet ska lyftas i och ur. Undertill finns ett stort stuvutrymme som är svårt att komma åt, då liggdelen är lågt monterad. Den låga tyngdpunkten gör det svårare att luta vagnen bakåt över trappsteg och trottoarkanter. Hög detaljfinish.
Cirkapris: 8700 kronor

6-Crescent-Classic.jpgCrescent Classic - Finessrikbetyg

Vikt chassi med hjul: 16 kg
Tillbehör: Luftpump
Längd liggdel: 74 cm
Bredd bakhjul: 62 cm
Ställbart handtag: Ja
Manual: Godkänd
Hjul: Luftfyllda bak och fram

Omdöme: Större duovagn med lös lift som läggs i den fast monterade sittdelen. Vagnen är dubbelsidig med broms åt båda håll och vändbart handtag á la Bugaboo. Greppytan är väl utformad och handtaget känns stadigt. Barnet hamnar inte alltför långt från föräldern och liften sitter stadigt fastkilad i sittdelen. Däremot kunde ligglängden varit något bättre. Liften lyfts ur med två mjuka bärhandtag. På utsidan av sufflett och lift finns diverse fack och fästen för småprylar, inklusive en löstagbar miniväska för värdesaker. Hjulen är väl tilltagna vilket ökar bredden på vagnen och gör den något klumpig att hantera i trånga utrymmen.
Cirkapris: 5700 kronor

8-Kronan-duovagn.jpgKronan duovagn - Rejäla doningarbetyg

Vikt chassi med hjul: 11 kg
Tillbehör: Ringklocka, pump
Längd liggdel: 80 cm
Bredd bakhjul: 60 cm
Ställbart handtag: Ja
Manual: Bra
Hjul: Luftfyllda fram och bak

Omdöme: Kronan är en klassisk duovagn med vändbar sittdel och chassi i aluminium med två extra lyfthandtag framtill. Liggdelen har mjuka lyfthandtag och väl tilltagen suflett med vikbar solskärm. Liften är mycket rymlig men tämligen lågt monterad. Ovandelen har ställbar lutning så att barnet kan komma upp och ”halvligga” i vagnen. Sitt- och liggdel frigörs med ett handgrepp undertill, vilket är något svårt att komma åt. Det går utmärkt att fälla chassit och låta liften sitta kvar, även om det bidrar till ökat slitage. Bra bromsreglage och rymlig varukorg i aluminium. Då framhjulen inte är svängbara måste vagnen lutas bakåt för att kunna manövreras. Kronan är kanske inte den idealiska barnvagnen på shoppingturen, å andra sidan tar man sig fram på alla underlag utan att köra fast. Priset är lågt för denna robusta och snygga vagn utan krusiduller.
Cirkapris: 5500 kronor

1-Teutonia-Fun.jpgTeutonia Fun - Lätt och lagombetyg

Vikt chassi med hjul: 9 kg
Tillbehör: Regnskydd
Längd liggdel: 77 cm
Bredd bakhjul: 55 cm
Ställbart handtag: Ja
Manual: Bra
Hjul: Strollerhjul fram, plasthjul bak

Omdöme: Teutonia Fun har vändbar sittdel och små yttermått, en liten modell som länge varit en populär cityvagn tack vare kombinationen av stabilitet och smidighet. Vagnen är smal och lätt att manövrera genom trånga passager. Liggdelen räcker till bra på längden och har en väl ventilerad madrass, maxvikten är dock inte mer än 9 kg. Liftens bärhandtag sitter i den lilla men väldesignade suffletten, som fälls upp och ner utan ett ljud. Liggdelen frigörs genom en spärr på vardera sidan men det går även att fälla vagnen utan att ta loss denna. Undertill finns ett mjukt lastutrymme som är lätt åtkomligt. Chassit håller hög kvalitet och tar inte mycket plats ihopfällt. Bromspedalen i plast kan kännas klen men fungerar smidigt. Plasthjulen ser tråkiga ut men fungerar väl. En bra kompromissvagn med tonvikt på stadsbruk.
Cirkapris: 7500 kronor

5-Quinny-Buzz-capri.jpgQuinny Buzz - Ultramodernbetyg

Vikt chassi med hjul: 8,5 kg
Tillbehör: Pump, filt, regnskydd
Längd liggdel: 75 cm
Bredd bakhjul: 65 cm
Ställbart handtag: Ja
Manual: Bra, men små illustrationer
Hjul: Stroller fram, luftfyllda bak

Omdöme: Buzz är en innovativt utformad cityvagn av typen trehjuling med två framhjul monterade tätt emot varandra. Det är enkelt att fälla ihop chassit som då tar liten plats. Vagnen passar till babyskydd från Maxi-Cosi. Vid uppfällning finns en inbyggd gasdämpare som trycker upp chassit. Den bidrar också till att ge vagnen extra svikt och stötdämpning. Handtaget är av samma typ som hos Maxi-Cosi, på gott och ont. Liggdelen kan lutas vid behov, men manövern är invecklad. Det går att lyfta liggdelen i sidohandtag samt i suffletten, att lossa den är något omständligt och det går inte att fälla chassit med liften monterad. Bredden över bakhjulen försämrar den i övrigt utmärkta framkomligheten hos denna smarta vagn. Maxvikt i liggdelen är 9 kg.
Cirkapris: 7800 kronor

3-Urban-Jungle.jpgUrban Jungle - Liten liggdelbetyg

Vikt chassi med hjul: 10 kg
Tillbehör: Fångrem
Längd liggdel: 70 cm
Bredd bakhjul: 65 cm
Ställbart handtag: Ja
Manual: En del stavfel
Hjul: Luftfyllda bak och fram

Omdöme: Klassisk cityvagn med svängbart framhjul och relativt högt monterad liggdel, som invändigt är i kortaste laget. Suffletten erbjuder inte så mycket skydd, men väsnas heller inte vid uppfällning vilket är bra om barnet sover. Täcket till liggdelen fästs med tryckknappar som på testexemplaret var extremt tröga. Det finns ett stort stuvutrymme under vagnen som även är lätt åtkomligt. Chassit fälls lätt till ett platt paket, däremot krävs att man lossar fyra spännen innan liften kan monteras av. Eftersom liften är högt monterad är barnet på behagligt avstånd. Vagnen är mycket lättmanövrerad, även om bredden mellan bakhjulen försvårar i trånga passager. Bärhandtagen till liften är enkla men fungerar bra. Smidig vagn med rätt attityd men begränsad kapacitet.
Cirkapris: 8000 kronor

4-Maxi-Cosi-Mura.jpgMaxi-Cosi Mura - Tar platsbetyg

Vikt chassi med hjul: 12 kg
Tillbehör: Filt, regnskydd, myggnät
Längd liggdel: 75 cm
Bredd bakhjul: 66 cm
Ställbart handtag: Ja
Manual: Ej på svenska (med dvd)
Hjul: Luftfyllda bak och fram

Omdöme: Mura finns med framhjulen monterade brett isär (se bild) eller tätt ihop, vagnen kallas då för trehjuling. Suffletten är antingen helt öppen eller helt stängd, något mellanläge finns inte.
Med fyra hjul är Mura en vagn som är lätt att köra och svänga med. Handtaget är väl tilltaget och har en smidig enhandsjustering, som dock kan vara ivägen ifall man måste dra vagnen med en hand. Liften är stor men lutar svagt nedåt i fotdelen. Den lossas med hjälp av två knappar och lyfts i suffletten. Fästena till liggdelen kan enkelt ställas om för att passa Maxi-Cosi babyskydd. Chassit liknar Bugaboos motsvarighet i stabilitet och inställningsmöjlighet, men saknar den utökade funktionaliteten. Det fälls enkelt ihop men är tungt och kan upplevas som skrymmande om man inte först lossar hjulen. Manualen är ej på svenska och har fel hänvisning till svensk distributör. Stuvutrymmet under vagnen är enkelt åtkomligt.
Cirkapris: 7000 kronor

7-Crescent-m300.jpgCrescent m300 - Trögstyrd betyg

Vikt chassi med hjul: 10 kg
Tillbehör: Fångrem
Längd liggdel: 76 cm
Bredd bakhjul: 63 cm
Ställbart handtag: Ja
Manual: Godkänd
Hjul: Stroller fram, luftfyllda bak

Omdöme:
En låg och kort vagn med en sportig framtoning. Liggdelen fästes och demonteras relativt enkelt med en spärr på vardera sidan. Den är dock tämligen lågt monterad vilket bidrar till bra stabilitet, samtidigt som barnet hamnar lite väl långt från föräldern. Ett mjukt stuvfack finns undertill. Handtaget ger bra grepp men känns väl rörligt i trappor och neoprenklädseln kan även vrida sig något i handen. Trots bra strollerhjul framtill är vagnen trögstyrd och vill gärna gå sin egen väg. Den är också väldigt bred över bakhjulen vilket gör att den känns större än den faktiskt är. Att fälla chassit går smidigt och vagnen tar då liten plats, men liggdelen måste först demonteras. Priset är lågt men som liggvagn är m300 mindre attraktiv.
Cirkapris: 6000 kronor