Sök

Lättkörda trehjulingar?

2006-04-03

Den så kallade Joggingvagnen är fenomenal på längre promenader och många går bra att springa med. Smartson testar nio trehjuliga vagnar med sinsemellan olika egenskaper.

Modell Betyg Pris Kommentar
Cougar 23/25 5500 Superkvalitet
Spirit S3 13/25 6000 Cityvagn
Croozer 737 19/25 4000 Klumpeduns
Easy Drive 19/25 2500 Allround
Phil & Teds E3 19/25 5500 Bångstyrig
Mountain Terrain 19/25 5000 Lättkörd
Tridem 17/25 4500 Mitt emellan
Freestyle 21/25 4000 Stabil
GT Pro 19/25 3000 Lättast

Sammanfattning

Allt fler väljer en smidig och lättrullad trehjuling som barnvagn, även från barnets första levnadsår. Men många trehjulingar har sämre stabilitet än fyrhjuliga vagnar, och de flesta modeller är inte lika ombonade för barnet som en klassisk ligg- eller duovagn. Därför är denna typ av vagn fortfarande mest intressant för lite större barn med aktiva föräldrar. Sedan den trehjuliga barnvagnen introducerades för ett tiotal år sedan har det hänt en del på marknaden. Det som från början kallades för joggingvagn består nu mestadels av trehjuliga cityvagnar av allroundtyp, samt en del mer renodlade löpvagnar. Vi har däremot utelämnat trendvagnar och strollers med små framhjul i detta test.

Inledning

Här testar vi nio trehjuliga vagnar av båda typerna. Vilken som är bäst beror på vad man är ute efter. Några är lättkörda löpvagnar som tar ganska stor plats. Andra rullar inte lika lätt men är i gengäld mindre skrymmande och smidigare i stan. Ytterligare några hamnar mitt emellan dessa ytterligheter. Bästa löpvagn är Cougar från Chariot Carriers, men det finns flera bra och prisvärda kompromisser. GT Pro är ett bra budgetval för aktiva föräldrar medan Easy Drive är en överkomlig allroundvagn. Några modeller är försedda med handbroms eller fångrem, det senare är är en billig försäkring mot olyckor.

Så gjorde vi

Samtliga vagnar har provats i vinterförhållanden med snömodd på promenadstigar samt på bar asfalt. Betygskriterierna är prestanda, kvalitet, design, funktioner samt prisvärde. Maxbetyget är 25 poäng.

Cougar
Cougar från kanadensiska Chariot är en lång och bred vagn som tar mycket plats, den är inget man tar med sig på bussen. Å andra sidan är det mycket lätt att ta loss de stora luftfyllda 18 tums bakhjulen. Cougar är ett helt koncept där man ska kunna ta med sig barnet på olika aktiviteter. Med två små strollerhjul framtill blir Cougar en smidigare cityvagn. Utan framhjul och med tillbehör blir den en cykelkärra med hög kapacitet. En tämligen unik egenskap är dock att man kan montera två skidor istället för bakhjul och skaklar med sele framtill, för att använda vagnen som fjällpulka. En variant på temat är att använda sele, skaklar och bakhjul för krävande vandringar i brant terräng. Cougar finns även som tvillingvagn. Väl tillslutet överdrag med tajt passform, helt utan glipor. Transparent regnskydd med dragkedja och myggnät/solskydd med kardborrband. Chassit har stötdämpning med steglös inställning av hårdhetsgrad via två vred bredvid bakhjulen. Maxlast 34 kg. Vagnen rullar lätt även i snömodd. Förvaringsfickan baktill är tajt och trång. Bromspedalen i aluminium fungerar bra men är dold under fickan. Fångrem är standard, medan handbroms är tillbehör. Längd, bredd, höjd 150x67x95 cm.

Spirit S3
Spirit S3 från Teutonia är en stadsanpassad trehjuling med halvstora, massiva plasthjul och ställbart handtag med generös greppyta. Suffletten är vadderad och mjuk, med ett vindskydd som hänger löst bakom ryggdelen. Konstruktionen består av ett rejält chassi i aluminium med infästningar och detaljer i plast, vilket ger ett blandat intryck. Vagnen rullar skönt på hårda underlag, men de breda och platta hjulen fastnar lätt i snömodd. Det är också arbetsamt att dra vagnen uppför trappor av samma anledning. Fångrem saknas. Sittdelen kan sänkas till liggläge och en uppdragen vadderad plastkant på ryggstödet ger skydd för barnets huvud, men begränsar längden på barnet. Spirit är en liten och smidig vagn av strollertyp, men det höga priset är inte i samspel med den plastiga konstruktionen. Transparent regnskydd ingår. Handbroms är tillbehör. Chassit kan användas tillsammans med Maxi-Cosi babyskydd. Spirit finns i 27 olika färgsättningar. Vagnen fälls ihop som en paraplyvagn och tar plats på höjden. Bra och pedagogisk manual. Längd, bredd och höjd 100x63x90 cm.

Croozer 737
Croozer är en billigare variant på samma tema som Cougar, med stora 18 tums luftfyllda hjul. Konstruktionen är enklare och klumpigare med en rund stålram och två bågar som löper framifrån och över barnet, som sitter väl skyddat. Ramen gör att vagnen blir tung och bred, inte ens om man tar bort hjulen går det att få in vagnen i en mindre hiss. Den rejäla konstruktionen är utformad så att vagnen kan byggas om till cykelkärra eller stroller. Fångrem saknas dock liksom handbroms. Det löstagbara handtaget kommer inte ut så långt från ramen, vilket får till följd att fötterna gärna stöter emot ramen vid promenader. Stort bagageutrymme bakom sittdelen. Säkerhetsselen är av enklare typ. Ungar på stan brast ut i uppskattande kommentarer om vagnens utseende. Längd, bredd, höjd 155x75x100 cm med handtag.

Easy Drive
Baby Travel Easy Drive är en smidig trehjuling som klarar 18 kg. Vagnen har små och breda luftfyllda hjul med lättmetallfälgar. Precis som på Cougar och Croozer lossas hjulen genom att trycka in en knapp i mitten. Ett av hjulen lossnade dock utan att knappen trycktes in. Framhjulet kan rotera helt eller delvis men också låsas i mittenläget. En smidig lösning som är lätt att manövrera. Undertill finns en generös lastficka som är lätt åtkomlig. Vidare finns en liten packficka under det ställbara handtaget. Detta är greppvänligt men smalt. Till vagnen finns sittbygel samt ligginsats som tillbehör. Ryggdelen kan vinklas till nästan liggläge. Selen är enkelt utförd men fungerar bra. Tittlucka i suffletten. Gedigen konstruktion i aluminium med bra kvalitetsintryck. Bromsen fungerar bra och är lätt åtkomlig. De ganska små hjulen begränsar framkomligheten i snömodd och på ojämna underlag. En annan nackdel är att bakaxeln är onödigt bred. Vagnen viks enkelt ihop och tar liten plats. Längd, bredd, höjd 125x69x100 cm. Prisvärd!

Phil & Teds E3
Denna vagn har medelstora lufthjul där framhjulet kan låsas i färdriktningen eller snurra fritt. Reglaget är dock inte helt lätt att komma åt. Chassi i svartlackerat stålrör. Under vagnen finns ett generöst lastutrymme. De bakre hjulen är svåra att montera samt demontera. Handtaget erbjuder bra greppyta och kan monteras åt två håll, beroende på förälderns längd. Vagnen är svår att luta bakåt och lyfta över hinder. Speciellt med denna vagn är att man kan montera en extra sittdel bakom den vanliga, så att man får en smal och smidig tvillingdel med kapacitet för 25+15 kg. Dessutom finns ligginsats som tillbehör och vagnen finns även i en tvillingversion, men då utan extrasitsen bak. Ryggstödet går att ställa i liggläge med hjälp av dubbla remmar och är mycket rymlig. Bra, vadderad sele. Suffletten erbjuder bra skydd uppåt men inte bakom ryggstödet. Bra reflexer på sidorna och gott kvalitetsintryck. Fälls ihop till ett litet paket. Längd, bredd och höjd 115x65x95 cm.

Mountain Terrain
En relativt liten och smidig vagn från One Tree Hill med halvstora, luftfyllda hjul och plastfälgar. Chassi och fotplatta i aluminium med hög finish. Det svarta tyget är snyggt och känns hållbart. Handbroms saknas, däremot medföljer en enkel fångrem. Handtaget är inte ställbart men bockat uppåt och klätt med ett vädertåligt material som ger ett utmärkt grepp. Undertill finns en klassisk trådkorg i metall som inte rymmer så mycket på grund av att ramen går långt ner. Parkeringsbromsen är svår att manövrera med vinterskor. Ryggdelen är steglöst ställbar med hjälp av två remmar, vilket är något bökigt. Tyget bakom ryggdelen skyddar barnet väl från väder och vind, men är ganska prassligt. I suffletten finns en liten tittglugg. Regnskydd och solskydd finns som tillbehör. Selen är enkelt utförd och kan frigöras med en hand. Bakhjulen tas loss genom att trycka in en stålsprint i navet. Mountain Terrain tar sig fram bra även i decimeterdjup snö. Inte den mest ombonade vagnen, men väldesignad och gedigen. Fälls enkelt ihop till ett långt, men platt paket. Kort, illustrerad manual. Längd, bredd och höjd 112x62x102 cm.

Tridem
Brio Tridem är en flexibel vagn med små luftfyllda hjul och stålfälgar, ställbart handtag och löstagbar bygel. Kapacitet 20 kg. Chassi i stål med fjädring. Sittdelen är väl vadderad och tyget håller hög kvalitet. Tridem har handbroms men ingen fångrem. Den rullar lätt även på ojämna underlag. Reglaget till parkeringsbromsen är väl utfört. Bakhjulen lösgörs genom att trycka in en plastknapp på navet, vilket fungerar ganska bra. Generöst packutrymme. Manualen har många illustrationer men är ganska rörig. Tridem känns mindre än den faktiskt är. Det fjädrade chassit skapar ett tryggt gungande för barnet och det ställbara handtaget ger flexibilitet och bra grepp, men vagnen känns inte särskilt sportig och de små hjulen rullar inte speciellt bra i snömodd. Ryggdelen kan lutas till nästintill liggläge. Framtill finns två smala fotstöd för barnet. Reglaget under sitsen känns svåråtkomligt i början men fungerar bra då man vant sig. Vagnen fälls ganska enkelt ihop till ett långt paket. Ett mellanting mellan city- och joggingvagn. Längd, bredd och höjd 123x63x90 cm.

Freestyle
Quinny Freestyle XL är trots namnet en ganska liten vagn med luftfyllda, breda men små (12 tum) hjul med stålekerfälg. Framhjulet kan låsas i färdriktningen eller snurra fritt. Chassit i aluminium är dämpat vid bakhjulen och vagnen uppvisar hög finish på konstruktion och detaljer. Det ställbara handtaget med greppvänlig neopren har ett löstagbart överdrag i konstläder. Effektiv handbroms, ringklocka och cykelpump medföljer, dock ingen fångrem. Suffletten är generös och skyddar väl tack vare bra passform, men väsnas en hel del vid reglering. Baktill finns praktiska stuvfack med dragkedja för småsaker. Undertill finns ett rektangulärt bagageutrymme i mesh som är öppningsbart i sidorna. Sittdelen kan sänkas till fullt liggläge och är väl vadderad. Bra spänne till selen. Förutom att du kan använda vagnen med ligginsats kan du även montera Maxi-Cosi babyskydd på chassit. Freestyle är tung och bred över bakhjulen, men smidig i övrigt. Längd, bredd och höjd 110x69x107 cm. Norsk manual saknas. En välgjord och tämligen prisvärd vagn för föräldrar som uppskattar praktiska funktioner.

GT Pro
GT är en klassisk löpvagn med handbroms och stötdämpat aluminiumchassi, med kapaciteten 23 kg. De luftfyllda hjulen med stålekerfälgar mäter 16 tum. Kombinerat stänkskydd och fotstöd samt vadderad, löstagbar sittdel som kan tvättas i maskin. Selen är vadderad i grenen och något svår att ställa in. Ryggdelen har två lägen, dock inte liggläge. Lång och kraftig fångrem samt mugghållare och prylfack vid det greppvänliga handtaget, där reglaget till handbromsen är i vägen. Parkeringsbromsen aktiveras med två reglage på bakhjulen, som är tröga att demontera. Undertill finns ett smalt och långt stuvutrymme i textil med liten kapacitet. Vagnen viks ihop på mitten och tar ganska mycket plats på höjden med hjulen monterade. GT rullar däremot lätt, oavsett underlag där den låga vikten på strax under 10 kg är positiv. Kort och billig engelsk manual. Prisvärd modell som gör skäl för epitetet joggingvagn. Gediget, transparent regnskydd ingår. Längd, bredd och höjd 133x60x105 cm.