Sök

Cityvagn: Snyggare kan ingen vara

2007-03-14

De stora, hederliga duovagnarna har mer och mer ersatts av små och smarta vagnar, anpassade till livet i staden. Här testar vi 6 "cityvagnar" i prisklassen 2000 till 10000 kronor.

Modell Betyg Pris Kommentar
City Elite 16/25 4500 Budgettrend
Stokke Xplory 15/25 9700 Rymdskepp
Micralite 18/25 4200 Supersmidig
Teutonia Fun 18/25 6700 Smidig
Graco Vivo 15/25 1800 Shoppingvagn
Bugaboo Cameleon 21/25 8700 Flexibilitet

Sammanfattning

Den första barnvagnen är en viktig investering. Den ska vara stadig och trygg, helst också snygg. I stan är det också en fördel om vagnen är smidig att köra och tar liten plats. Den klassiska duovagnen med liggdel och sittdel är mycket gedigen, men även skrymmande. Kategorin smidiga, mångsidiga barnvagnar har därför allt mer kommit att ersätta duovagnen. Dessa kallas ofta trendvagnar för att de blivit populära bland kändisar och andra föräldrar som vill ha det allra senaste. Ett bättre ord är cityvagnar eftersom vagntypen är särskilt populär i stadsmiljö. I detta test har vi testkört 6 cityvagnar i olika prisklasser, samtliga med små och svängbara framhjul och med både ligg- och sittdel, vilket möjliggör användning med såväl nyfödda som lite större barn. Cityvagnarna i vårt test har mycket gemensamt men alla har sina för- och nackdelar och det kan skilja ganska mycket på priset mellan olika modeller. Bugaboo Cameleon är dyrast i testet men får ändå högst betyg, tack vare en genomtänkt konstruktion med hög kvalitet. Teutonia Fun är ett annat bra alternativ, till priset av en vanlig duovagn.

Inledning

Köptrygghet
Liksom med andra konsumentprodukter gäller 2 års garanti mot materialfel. Några märken har längre garanti under vissa villkor. Förlossningsgaranti innebär att du får pengarna tillbaka om något skulle gå fel i graviditeten eller vid förlossningen. Den kan antingen utfärdas av vagntillverkaren eller av återförsäljaren.

Marcus Bergh

Så gjorde vi

Vagnarna har genomgått ett användartest på slät asfalt och i snömodd, med en belastning på 8-10 kg. Betygskriterierna är design, kvalitet, kapacitet, funktioner samt prisvärde. Maxbetyget är 25 poäng.

City Elite
Betyg: 16/25
Kommentar: Budgettrend
City Elite från Firstwheels är en liten, holländsk vagn med chassi i aluminium. Den liknar Bugaboo men har en enklare konstruktion. Liggdelen i form av lift med ram säljs separat, den fungerar bra men är inte så ombonad. Det är lätt att byta mellan ligg- och sittdel, så länge barnet inte ligger i liften. Handtaget samt ryggstödet på sittdelen har steglös lutning. Tyvärr är handtaget i samma kantiga profil som chassit och därmed inte så skönt då vagnen ska dras uppför en trappa. Att kunna ställa lutningen på handtaget är flexibelt, men vagnen blir mindre stabil på grund av detta. Undertill finns ett mjukt stuvfack med maxlasten 3 kg. De små framhjulen kan inte låsas i färdriktningen och är mycket spårkänsliga. Att köra vagnen i snömodd låter sig därmed inte göras. Bakhjulen är lyftfyllda och breda, vilket gör att vagnen tar plats på bredden. Dessutom sitter låsningen till hjulen på insidan vilket gör det svårare att få av dem då vagnen ska vikas ihop. Chassit är annars lätt att fälla och tar liten plats på höjden. Myggnät samt regnställ medföljer. Priset med både sitt- och liggdel är lågt, men man får vad man betalar för. Ej svensk manual.
Cirkapris: 4500 kronor

Stokke Xplory
Betyg: 15/25
Kommentar: Rymdskepp
Stokke tillverkar ergonomiska stolar, barnsängar och numera även barnvagnar. Som vanligt går man sin egen väg och ställer etablerade begrepp på huvudet. Xplory liknar således ingen annan barnvagn. Den har ett lätt (8,6 kg) chassi i plast och aluminium med fyra hjul i massivt gummi. Handtaget i plast är ställbart i både höjd och lutning. Ligg- och sittdel kan ställas i höjdled vilket gör att barnet kommer nära pappa eller mamma, en sympatisk funktion även om det innebär att vagnens tyngdpunkt förändras. Vagnen fälls ihop på längden till ett platt paket och sittdelen kan monteras framåt eller bakåt. Konstruktionen gör att vagnen är bekväm och lättkörd, men då man ska upp eller nedför en trappa måste de främre hjulen först fällas in för att vagnen ska balansera rätt. En uppgift som inte är helt lätt i början. Handtaget i plast ger bra grepp men känns inte gediget. Vid köp ingår sitt- och liggdel samt regnskydd, åkpåse, filt och skötväska. Tillbehör som resesäng, fodral och paraply finns att köpa. All textil kan tvättas i 40 grader. Bakom Xplory finns en god tanke om ergonomi och kontakt mellan barn och förälder, men resultatet är mest en dyr trendvagn för teknikfrälsta föräldrar med god ekonomi och stort tålamod. Minimalistisk manual.
Cirkapris: 9700 kronor

Micralite
Betyg: 18/25
Kommentar: Supersmidig
Liten och mycket lätt stroller som påminner om en dockvagn, med pyttesmå framhjul och 12 tums luftfyllda bakhjul med plastfälgar. Micralite är ett mellanting mellan duovagn och paraplyvagn och det knappt 6 kg lätta chassit fälls ihop till ett litet platt paket. Handtaget är smalt men ger bra grepp och kan vridas som ett cykelstyre. Liggdelen är lätt och lossas genom att dra i lyftöglorna med två plastspärrar på sidorna. Smidigt, men inte så säkert kan man tycka. Suffletten har en bra och tyst konstruktion. De främre hjulen kan låsas i färdriktningen men konstruktionen känns klen. Däremot finns en ganska rejäl broms baktill. Sittdelen är konstruerad som en hängmatta med vaddering för barnets rygg och nacke. För att använda liggdelen krävs en adapter i form av ett tvärgående metallstag som måste tas bort innan vagnen kan fällas ihop. En liten vagn som kanske mer är ett komplement än ett substitut till en klassisk duovagn.
Cirkapris: 4200 kronor

Teutonia Fun
Betyg: 18/25
Kommentar: Smidig
Teutonia Fun har vändbar sitt- samt liggdel och är omsorgsfullt designad, även om den i vissa delar kan kännas enkelt utförd. Hjulen är till exempel plastiga och tråkiga även om vagnen rullar okej ändå. Framhjulen är låsbara och något större än hos de minsta vagnarna, de fungerar därmed bättre på ojämna underlag. Handtaget har ställbar lutning men är stabilt. Vagnen är smal och smidig att köra genom dörröppningar och liknande. Liggdelen är ombonad med skön velour på insidan samt med en mjuk och väl ventilerad madrass. Den har en smart konstruktion med ett handtag i solskyddet istället för lyftöglor. Alla detaljer är väl utförda och även om det är en dyr vagn så är den relativt komplett med den separata liggdelen. Under vagnen finns ett stort bagageutrymme. Chassit håller hög kvalitet och tar inte så mycket plats ihopfällt. Bra bruksanvisning med tydliga illustrationer.
Cirkapris: 6700 kronor

Graco Vivo
Betyg: 15/25
Kommentar: Shoppingvagn
En lätt och liten vagn med fast monterad sittdel samt lös mjuklift för spädbarn. Den har ställbart handtag och undertill testets största bagagekorg, som dock inte klarar mer än 5 kg i maxlast. Vivo är främst anpassad till kortare shoppingturer med bil, en stor fördel är möjligheten att använda chassit tillsammans med babyskydd från Akta Graco. Mjukliften är ombonad, men formatet är litet och förankringen med två karbinhakar i plast är i enklaste laget. Dessutom är vagnen låg vilket gör att barnet hamnar långt från pappa eller mamma då man är ute och går. Hjulen är små och i hårdplast, de främre hjulen är dubbla och kan låsas i färdriktningen. Konstruktionen är dock enkel och det räcker med att fastna lätt i en dörröppning för att ett hjul ska gå sönder i fästet. Parkeringsbroms finns på höger och vänster sida där pedalen är lätt att komma åt av misstag då man är ute och går. Bruksanvisningen är detaljerad men svår att överblicka. Kvalitetsmässigt kan denna vagn inte mäta sig med de bästa i testet, men det låga priset gör att den kan vara en praktisk liten andravagn på shoppingturen.
Cirkapris: 1800 kronor

Bugaboo Cameleon
Betyg: 21/25
Kommentar: Flexibilitet
Bugaboo Cameleon är trendvagnen nummer ett, vid sidan av Urban Jungle. Den har en bra och genomtänkt konstruktion med hög klass på material och detaljer. Vagnen har 12 tums luftfyllda bakhjul och två små strollerhjul fram. I stan kör man med de små hjulen framåt och på ojämna underlag gör man tvärt om. Att vända vagnen går på ett ögonblick, en tämligen unik funktion för Bugaboo. Cameleon kan även köras enbart på bakhjulen som en liten pirra. En lättkörd liten vagn som faktiskt är både stadig och smidig. Chassit i aluminium väger cirka 6,5 kg och fälls ihop till ett platt och långt paket. Handtaget kan även regleras i höjd. Liggdelen har ett löstagbart lyfthandtag i form av en vadderad bygel, som ger utmärkt grepp men som kan vara i vägen då man ska lägga i eller lyfta upp barnet. Undertill finns ett mjukt stuvutrymme med snörning som rymmer några liter mjölk och en tidning, men öppningen är onödigt svåråtkomlig. Med vagnen följer en bra manual samt instruktion på dvd. Bland tillbehören finns adapter för babyskydd från bland annat Maxi-Cosi. Kort fångrem och handbroms finns också. Trendig, smart och välgjord vagn som trots det höga priset får anses köpvärd.
Cirkapris: 8700 kronor