Sök

Babyns första vagn

2006-08-18

Mammor och pappor lägger allt mer pengar på barntillbehör. Det gäller inte minst den första barnvagnen. Här testar vi åtta duovagnar i prisklassen 4000 till knappt 10000 kronor.

Modell Betyg Pris Kommentar
Nordic 17/25 4000 Budgetvagn
Brio 17/25 7150 Tung gung
Prestige 16/25 6700 Strikta former
Hesba 16/25 7000 Onödigt dyr
Kronan 22/25 5500 Vardagslyx
Xplory 15/25 9700 Rymdskepp
Micralite 18/25 4200 Supersmidig
Cameleon 21/25 8700 Flexibilitet

Sammanfattning

Trenden går mot en mer medveten hållning när det gäller en stor del av de prylar vi förser oss med. Familjens och barnets första vagn är ett sådant område, där de flesta föräldrar är både engagerade och generösa när det gäller att göra anspråk på familjebudgeten. En bra barnvagn ska hålla bra, men den ska också se bra ut. Den första vagnen kallas oftast för duovagn. Den består av en liggdel som används den första babytiden, samt en sittdel som används från och med att barnet kan sitta själv. Sittdelen kan vara vänd framåt eller mot föräldern. I detta test har vi undersökt åtta duovagnar.  Samtliga möjliggör användning även då barnet blir lite större.

Inledning

Den klassiska duovagnen är stor, rejäl och stadig med bra komfort för både barn och förälder. Nackdelen är att den tar mycket plats, både upp- och ihopfälld. Därför har de så kallade trendvagnarna tagit en allt större del av marknaden. Dessa har gemensamt att framhjulen är mindre än bakhjulen samt att konstruktionen är nättare än hos en vanlig duovagn. Alla vagnar har dock sina för- och nackdelar. Vilken modell man väljer är en fråga om vad man uppskattar som förälder. Liksom med andra konsumentprodukter gäller två års garanti mot materialfel. Några modeller har längre garanti under vissa villkor. Förlossningsgaranti innebär att du får pengarna tillbaka om något skulle gå fel i graviditeten eller vid förlossningen. Den kan antingen utfärdas av vagntillverkaren eller av återförsäljaren.

Så gjorde vi

Samtliga vagnar har körts på slät asfalt och i snömodd med en belastning på 10 kg. Betygskriterierna är design, kvalitet, kapacitet, funktioner samt värde för pengarna. Maxbetyget är 25 poäng.

Babyproffsen Nordic BabyproffsenNordic
Betyg: 17/25
Kommentar: Budgetmys
Nordic är en ombonad vagn i den lägre prisklassen, med ställbart handtag och väldämpat chassi som väger 7 kg. Både sitt- och liggdelen monteras i fyra spår och kan till en början vara svår att få på plats. För att frigöra liggdelen lossas en spärr på båda sidorna. På utsidan av liften sitter två bärhandtag som kan döljas i en ficka. Sittdelen har löstagbart tyg och fotstöd i plast. Selen har ett bra spänne som lätt frigörs. Rejält fotbromsreglage i aluminium. Liggdelen hamnar ganska högt vilket gör att barnet är nära föräldern. När man går med vagnen gungar det delade chassit lagom skönt. Handtaget ger bra grepp. Ombonad åkpåse samt vettig skötväska i svart nylon ingår. Manualen är kort och har en hel del onödiga skrivfel. I örigt prisvärd.
Cirkapris: 4000 kronor

Brio duovagnBrio Duo
Betyg: 17/25
Kommentar: Tung gung
Brio Duo är en kort och bred vagn i klassisk modell med välfjädrat och tungt (12 kg) chassi, som gungar och kränger likt en raggarbil från 50-talet. Att fälla ihop det delade chassit är smidigt men däremot är det lätt att göra sig illa på gångjärnen. Rejält handtag med bra och tjock greppyta, som går att reglera på höjden. Breda, luftfyllda hjul med stålekerfälgar som enkelt lossas från chassit. Ligg- och sittdelen frigörs genom att trycka in en plastknapp på varje sida. Längsgående bromsreglage i aluminium med rejäl känsla. Undertill finns en trådkorg som rymmer mycket, men som saknar höga kanter. Liften har mjuka bärhandtag utan vaddering. Sittdelens lutning regleras med en hand. Fotstöd i aluminium. Manualen är okej. Inte den smidigaste vagnen, men en av de skönaste att köra och åka i. Priset är högt. 
Cirkapris: 7150 kronor

Teutonia PrestigeTeutonia Prestige
Betyg: 16/25
Kommentar: Strikta former
Prestige är en nätt duovagn med massiva hjul helt i plast. Chassi i aluminium och ställbart handtag med mjuk greppyta. Undertill finns ett litet bagageutrymme i textil. Ligg- och sittdelen frigörs genom att lossa en spärr på båda sidorna. Suffletten är rejäl och har en liten ficka på baksidan. Liggdelen har sköna, stoppade lyfthandtag i textil. Att fälla ihop chassit är smidigt, men man måste trycka in en säkerhetsspärr med foten samtidigt som båda händerna används. Vagnen gungar inte så mycket. Teutonias sittdel är påkostad med fotstöd i plast och aluminium, lutningen regleras med en hand. Upptill finns en plastkant som skyddar barnet, men som också sätter en gräns för barnets maximala längd. Parkeringsbromsen består av ett litet plastreglage vid ena hjulet vilket inte känns helt gediget. Vagnen rullar bra på släta underlag, men i snömodd tar de breda och platta hjulen emot. Bra kvalitet på tyg och konstruktion. Synd på plastiga hjul och billigt bromsreglage.
Cirkapris: 6700 kronor

HesbaHesba Duo
Betyg: 16/25
Kommentar: För dyr
Hesbas duovagn har en klassisk konstruktion med delat chassi i stålrör som väger 7,5 kg. Hjul med plastfälgar på 12 tum som är luftfyllda. Vagnen rullar bra på de flesta underlag. Handtaget har ställbar lutning genom knappar på utsidan, vilket är lite svårare än på vagnar där reglaget sitter på insidan av handtaget. Bra, relativt smal greppyta på handtaget som känns stabilt även i trappan. Chassit gungar lagom mycket. Det gnisslade en hel del från upphängningen på testvagnens delade chassi. Undertill finns en stor trådkorg utan uppdragna kanter som rymmer mycket. Liggdelen har mjuka bärhandtag som inte kan stuvas undan. Överdraget i nylon är tunt och prassligt. Parkeringsbromsen av gammaldags typ är lätt att reglera. Liften har en ombonad känsla och suffletten är tyst men trög. Sittdelen har fotstöd i stål och kan enkelt ställas till liggläge. Sittdelen är vadderad även på sidorna. Mycket enkel och kort manual utan bilder. En helt okej vagn, dock med ett högt pris.
Cirkapris: 7000 kronor

Kronan duovagnKronan
Betyg: 22/25
Kommentar: Vardagslyx
Kronans duovagn är rejält byggd och rullar stadigt. Den har ett lätt (7 kg) delat aluminiumchassi med bra fjädring och ställbart handtag som ger utmärkt grepp, samt två extra lyfthandtag på framsidan. Liggdelen har två mjuka bärhandtag och ombonad suflett, men insatsen är lågt monterad. Dynans ovandel i liften har ställbar lutning. Sittdelens suflett är generös men något ljudlig. Bygelns lutning är ställbar. Fotdelen i aluminium är snygg och gedigen. Selen har tyvärr ett billigt och ganska trögt spänne. Lutningen ställs enkelt och både sitt- samt liggdel frigörs med ett enkelt handgrepp. Utmärkt reglage för parkeringsbroms. Väldesignad och rymlig trådkorg med halvhöga kanter. Luftfyllda 12 tums hjul med stålekerfälg. Bra manual med illustrationer. Regnskydd, ringklocka och luftpump ingår. Förlossningsgaranti ingår. Bästa köp! 
Cirkapris: 5500 kronor

XploryXplory
Betyg: 15/25
Kommentar: Rymdskepp
Stokke tillverkar ergonomiska stolar, barnsängar och numera även barnvagnar. Som vanligt går man sin egen väg och ställer etablerade begrepp på huvudet. Xplory liknar således ingen annan barnvagn. Den har ett lätt (8,6 kg) chassi i plast och aluminium med fyra hjul. Däck i massivt gummi. Handtaget i plast är ställbart i både höjd och lutning. Ligg- och sittdel kan också ställas i höjdled vilket gör att barnet kommer nära pappa eller mamma. Sittdelen kan monteras framåt eller bakåt och har tre lutningar. Vagnen fälls ihop på längden till ett platt paket. Då man ska upp eller nedför en trappa måste de främre hjulen först fällas in, för att vagnen ska balansera rätt. En uppgift som inte är helt lätt i början. Handtaget i plast ger bra grepp men känns inte så gediget. Konstruktionen gör dock att vagnen är bekväm och lättkörd. Vid köp ingår sitt- och liggdel samt regnskydd, åkpåse, filt och skötväska. Tillbehör som resesäng, fodral och paraply finns att köpa till. All textil kan lossas och tvättas i 40 grader. Bakom Xplory finns en god tanke om ergonomi och kontakt mellan barn och förälder, resultatet är något av en dyr trendvagn för teknikfrälsta föräldrar med god ekonomi och stort tålamod. Minimalistisk manual.
Cirkapris: 9700 kronor

Micralite strollerMicralite
Betyg: 18/25
Kommentar: Supersmidig
Liten och mycket lätt stroller som påminner om en dockvagn, med små framhjul och 12 tums luftfyllda bakhjul med plastfälgar. Micralite är ett mellanting mellan duovagn och paraplyvagn och det knappt 6 kg lätta chassit (med sittdel) fälls ihop till ett litet paket. Handtaget är litet, men ger bra grepp och kan ställas in genom att vridas i fästet som ett cykelstyre. Liggdelen är lätt och liten. Den lossas genom att lyfta de två mjuka handtagen, som då frigör två plastspärrar på sidorna, smidigt men kanske inte så säkert. Suffletten har en bra och tyst konstruktion. Rejält reglage för parkeringsbroms. De främre hjulen kan låsas i färdriktningen men konstruktionen känns klen. Sittdelen är konstruerad som en hängmatta med vaddering för rygg och nacke, förmodligen bekvämt för barnet. För att använda liggdelen krävs en adapter i form av ett tvärgående metallstag som måste tas bort innan vagnen kan fällas ihop. En prisvärd liten vagn som kanske är mer ett komplement än substitut till en klassisk duovagn.
Cirkapris: 4200 kronor

Cameleon duovagnBugaboo Cameleon
Betyg: 21/25
Kommentar: Flexibilitet
Trendvagnen nummer ett från Bugaboo har en genomtänkt konstruktion med hög klass på material och detaljer. Vagnen har två 12 tums luftfyllda bakhjul och två små strollerhjul fram. Chassit i aluminium väger cirka 6,5 kg och fälls ihop till ett platt och långt paket. Handtaget kan regleras i höjd. I stan kör man med de små hjulen framåt och på ojämna underlag gör man tvärt om. Att vända vagnen går på ett ögonblick. Cameleon kan även köras enbart på bakhjulen. En lättkörd vagn som är både stadig och smidig. Liggdelen har ett löstagbart lyfthandtag i form av en vadderad bygel, som ger utmärkt grepp men som kan vara i vägen då man ska lägga i eller lyfta upp barnet. Samtidigt finns en smart dragkedja för att öppna överdraget i nederkant. Undertill finns ett mjukt stuvutrymme med snörning som rymmer några liter mjölk och en tidning, men öppningen är svåråtkomlig. Med vagnen följer en bra manual samt en pedagogisk instruktion på dvd. Bland tillbehören finns en adapter för babyskydd (Maxi-Cosi med flera). En kort fångrem medföljer. Trendig, smart och välgjord vagn som trots det höga priset får anses köpvärd.
Cirkapris: 8700 kronor