Sök
Wild Arms 4

Wild Arms 4

Småtrevligt men slitet koncept

2007-01-17

Wild Arms 4 är ett rollspel till Playstation 2 som bygger på sina föregångare i serien men har en del nyheter att erbjuda. Testarna gillar de välfungerande spelfunktionerna, men vänder sig mot historien i spelet.
Testkälla Betyg Kommentar
Play 78/100 "Flailing limbs and guns made out of sand"
Super play 7/10 "Snygg och aningen ytlig"
Gamespot 7,8/10 "A worthy journey"
Jolt online gaming 6,3/10 "Fails to make much of an impression"
Level 6/10 "Textboksdefinitionen av ordet 'lagom'"

Vad tycker testarna?

Testarna är relativt överens om spelets kvalitetsnivå i helhet, men däremot skiljer sig anledningarna en del mellan dem. En nackdel som nästan alla är ense om är att spelets story är sliten och klyschig, dock är synen på hur stort detta problem är olika. Vissa anser att konceptet ändå fungerar, medan andra testare tycker att storyn drar ner allt annat. Det nya hexagonbaserade stridssystemet hamnar efter testarnas gemensamma omdömen något mer på plus- än på minussidan. Spelet anses av de flesta vara en lagom blandning av huggande och taktik, även om det finns mer att arbeta på för att slipa bort en del problem.

Play

"Flailing limbs and guns made out of sand"

tycker att Wild Arms 4 är ganska bra i stort sett. Två saker anses viktigast när det gäller rpg-spel: stridssystemet och storyn. Det som är bra är att striderna varken innehåller för krångligt bläddrande genom menyer eller monotont tryckande på en enda knapp. Det hamnar istället någonstans mitt emellan, med en mix av hackande på närmaste fiende och ett mer avancerat system bestående av hexagonerna som slagfältet är uppbyggt av, och de speciella egenskaper dessa har. Det andra är som sagt historien, och den anser Play vara en aning klyschig men konceptet fungerar ändå. Som slutsats är spelet bra, men ingen stor nyhet direkt.

Källa: Play (GB) nr 146 2006

Super play

"Snygg och aningen ytlig"

Super play gillar spelets grafik, som är väldesignad och omsorgsfullt uppbyggd. Striderna är inte lika bra, en aning styltiga. Utmaningen och taktikdelen är ytterst små, så striderna blir sekundära bakom utforskande av banorna. Dock är det nya stridssystemet mycket bättre än det som föregångaren i serien hade. Det finns också en hel del nya rörelser att utföra, vilket gör det roligare. Ytterligare ett problem är klichébilden av allt, vilket till exempel leder till en hel del sexism. Dessutom är spelet anpassat till ungdomar och utelämnar på så sätt äldre spelare.

Källa: Super play (SE) november 2006

Gamespot

"A worthy journey"

Huvudstyrkan med Wild Arms 4 är, enligt Gamespot, att det nya stridssystemet skiljer ut det från mängden inom rollspelsgenren. Det hexagonbaserade slagfältet erbjuder mer variation än många andra spel gör. Förutom att placeringen är viktig finns även möjligheter att utnyttja styrkor och svagheter hos fienden inbyggt i systemet. Annars är det roligt att det finns ett stort urval aktiva och passiva egenskaper att utveckla hos sina karaktärer och att världen man äventyrar i varierar och är snygg i all sitt futuristiska kaos. Två huvudproblem framträder i själva spelandet. Det första är att huvudpersonerna lätt hamnar i otakt nivåmässigt, vissa karaktärer halkar efter då de inte är lika aktiva i stridandet. Det andra är att problemlösardelen av spelet, som ändå är ganska omfattande, blir trög och tråkig. Problemen är inte roligt kluriga, och ofta tar de lång tid. Inte för att de är svåra, utan för att man till exempel måste bära saker långa sträckor, vilket är mindre roligt.

Källa: www.gamespot.com (US)

Jolt online gaming

"Fails to make much of an impression"

Jolt tycker att spelutvecklarna har ställts inför ett svårt uppdrag med Wild Arms 4. De har förväntningar på sig att förnya spelserien, samtidigt som den ska vara exakt likadan som förr. De har lyckats i vissa avseenden, men inte i de flesta. För det första är storyn riktigt värdelös. Även spelare som inte alls bryr sig om historien i spelet bör bli irriterade, men på något underligt sätt klarar sig spelet ändå förbi sin ytterst svaga story. På minussidan finns också 2D-bitar som är väldigt bakåtsträvande, och ett stridssystem som genom sin slumpvisa fördelning av karaktärer och fiender kan göra att man förlorar en strid innan man haft en chans att göra något åt det. Även om problemen verkar många finns det ändå en ganska trevlig känsla i spelet och det går lagom fort att ta sig igenom. Dessutom finns en sorts nördig charm i det som tilltalar en viss grupp spelare. Sen finns det hopp för framtiden, eftersom det finns bra inslag att bygga på till kommande spel.

Källa: www.jolt.co.uk (GB)

Level

"Textboksdefinitionen av ordet 'lagom'"

Level anser att Wild Arms är det japanska rollspelet som är mest lagom i alla avseenden. Spelet går inte till några extremer i någon av sina delar, utan sitter säkert i mitten. En del nyheter finns i denna fjärde del. Tvådimensionella plattformsspelsbanor, ett nytt stridssystem och pussel är de viktigaste av dessa. Det är också roligt att miljöerna ändrat influenser till stor del. Dock är spelet så kliché och traditionalistiskt i sin utformning det kan bli. "Ett gäng tonåringar direktimporterade från valfri mangabok ska kämpa mot en ondskefull armé..". Om det låter som en historia som man vill spendera 40 timmar på och inte har något emot att allt i spelet är lagom spännande, snyggt och underhållande, kan det här vara ett okej köp.

Källa: Level (SE), oktober 2006

Cirkapris: 400 kronor

Produktfakta: Wild Arms 4 är ett japanskt rollspel till Playstation 2 utvecklat av Media Vision och utgivet av Xseed Games. Jude Maverick är uppvuxen i en isolerad stad som heter Ciel. Hans värld förändras totalt när hans hemland blir invaderat. I samband med det möter han för första gången en tjej som heter Yulie som är tillfångatagen av dem som inkräktat Judes land. Tillsammans med två andra ungdomar ger de sig ut för att besegra ondskan. På det konceptet råkar sedan karaktärerna in i strider och får problem att lösa på vägen mot sitt mål. Under spelets gång söker de även efter sina egna identiteter på väg mot vuxenvärlden. En nyhet är HEX Battle systemet som består av 7 hexagoner på ett stridsfält, med slumpmässiga startpunkter för alla karaktärer och fiender. Systemet bygger på fält istället för karaktärer. Spelet är för en person och rekommenderas från 12 år.

Tillverkare: Xseed games