Sök
Star Wars: Empire at War

Star Wars: Empire at War

Med rätt filmkänsla

2006-04-18

Empire at war är enligt testarna det första strategispelet baserat på filmerna som lever upp till namnet.
Testkälla Betyg Kommentar
PC Gamer 92/100 “Lätthanterat men djupt”
Player 1 7/10 “Ett spel värt titeln”
Super Play 8/10 “Galaktisk strategifrossa”
Gamespot 8,7/10 “Slick, dual-layered strategy design”
Yahoo Games 4/5 “Succeeds impressively”

Vad tycker testarna?

Bland de otaliga Star Wars spel som figurerar så har det saknats ett riktigt bra spel för strategigenren. Detta råder nu Empire at war bot på enligt testarna. Ett spel i två dimensioner, med strider både på marken och i rymden. Blandningen går enligt testarna väldigt smidigt vilket beror på att de är väldigt lika i upplägg och har snarlika gränssnitt. Det är lite olika uppfattningar om grafiken, ingen tycker att det är dåligt utan frågan är hur bra det egentligen är.

PC Gamer

“Lätthanterat men djupt”

Star wars empire at war rymdskeppStar Wars Empire at War är enligt PC Gamer ett riktigt bra strategispel som skulle kunna stå sig väl även utan filmtiteln. Själva strategiupplägget anses ha ett mycket lätthanterligt gränssnitt som gör spelandet till en fröjd. Detaljer finns det gott om och det gäller att vara uppmärksam på dem för de inverkar på spelgången. Används exempelvis missiler på en planet med kosmiska stormar så får man räkna med att det blir svårt att sikta. Alla sådana småsaker imponerar på testaren. I den taktiska delen, det vill säga markstriderna, fungerar de kvoterade landsättningspunkterna väldigt bra. Tillverkaren har lyckats få med en drös olika rymdskepp vilket gör scenerna som nästan tagna ur filmen. "Cinematic camera mode" som finns för att förstärka filmkänslan genom att gömma gränssnittet och visa striderna i 3d och ur mer teatrala vinklar, anses fungera riktigt bra. Att kameran dessutom är händelsekänslig och koncentrerar sig på de viktigaste händelserna i den rådande striden, ger en extra dimension till rymdkrigandet. Oavsett om man gillar Star Wars eller inte så finns en stor risk för att man kommer att älska detta spel, avslutar PC Gamer.

Källa: PC Gamer (SE), februari 2006

Player 1

“Ett spel värt titeln”

Star wars Empire at war - kartaDet är mycket att hålla reda på i Star Wars: Empire at war, skriver Player 1. Det finns ständigt något att ta sig an och det är sällan som spelaren kan luta sig tillbaka och njuta av att vara krigsherre. För även om det till stor del handlar om krig så handlar det lika mycket om att hålla ett öga på sin ekonomi och resurser. De olika momenten kompletterar varandra bra utan att någon enskild del tar för mycket plats. Samtidigt så är båda enligt testaren nödvändiga för spelet. Det är ett strategispel som går djupare i genren än något annat Star Wars spel och det är tillräckligt roande för att det ska finnas en risk att bli en evighetsspelare.

Källa: Player 1 (SE), nr 2 2006

Super Play

“Galaktisk strategifrossa”

Star wars Empire at war - stridSuper Play beskriver produkten som ett typiskt spel i genren realtidsstrategi när det kommer till striderna. På marken är allt som det brukar vara med musklickande för att flytta trupper eller attackera motståndare. I rymden styr man nästan likadant, men där ser det mycket mäktigare ut med det skådespel av olikfärgade lasrar som viner över skärmen. Skillnaden mot övriga spel i kategorin anses vara att det inte går att skapa trupper under ett anfall. De måste byggas innan anfallet sätts igång och det finns en gräns för hur stora trupper som kan engageras i en strid. Detta är också en nackdel, eftersom det endast går att skapa nya trupper och farkoster när man befinner sig i översiktsläget så går mycket tid till att vänta på att dessa ska färdigställas innan man kan köra igång. Grafiskt och ljudmässigt håller spelet en hög nivå och tillverkaren anses ha lyckats väldigt bra med att skapa den rätta Star Wars-känslan. Med multiplayer och skirmishlägen så utökas speltimmarna mångfaldigt utöver kampanjerna som går att välja som singelspelare.

Källa: Super Play (SE), mars 2006

Gamespot

“Slick, dual-layered strategy design”

Star wars Empire at war - träffGamespot anser att sammankopplingen mellan rymd- och markstriderna i Empire at war är riktigt bra och är en av många strategiska aspekter som spelaren måste ha koll på. Planeter med olika fördelar för den som styr över dem, hjältar med unika egenskaper samt logiska skillnader mellan rebellerna och imperiet, är andra aspekter. Tillsammans blir det en hel del att tänka på under planeringen och genomförandet av attacker. Dessutom finns de, för genren, obligatoriska byggmomenten där spelaren skapar trupper och byggnader eller forskar fram ny teknologi med mera. Förutsättningarna för detta skiljer sig avsevärt beroende på val av sida. Imperiet har nästintill oändliga resurser medan rebellerna är begränsade och måste stjäla både pengar och teknologi för att kunna avancera. Detta tillsammans med en del andra skillnader ger den där rätta känslan från filmerna. Striderna i rymden anses vara utmärkta, datorns artificiella intelligens är i toppklass och det händer fler än en gång att testaren går i fällan. Det gäller dessutom att veta vad som skall attackeras först och vart den svaga punkten ligger. Tillsammans med en otrolig bra grafisk återgivning och ljud som hämtats ur filmen så blir upplevelsen total. På marken är ljud och bild av samma kvalitet men striderna är lite tråkigare och inte lika utvecklade som rymdbataljerna.

Källa: Till Gamespot (US)

Yahoo Games

“Succeeds impressively”

Star wars Empire at war - rymdfarkosterYahoo games gillar, även de, blandningen mellan rymd- och markstrider. Trots att miljöer och farkoster skiljer sig mellan de två typerna så smälter de väldigt smidigt samman då speltekniken och gränssnittet är snarlika. På marken anses spelet ta lite längre tid på sig då ytorna är stora och trupperna rör sig långsamt, ute i rymden är det ett något högre tempo som samtidigt kräver att spelaren har kontroll på när olika farkoster skall göra vad. Dessa bataljer kräver därför mest tankeansträngning. Den grafiska presentationen är aldrig ful, men når inte heller till de nivåer som andra spel i genren har. Detsamma gäller ljudet.

Källa: Till Yahoo games (US)

Cirkapris: 410 kronor

Produktfakta: Star Wars: Empire at War är ett realtidsstrategispel för pc där man som ledare för antingen imperiet eller rebellerna ska ta över respektive befria galaxen. Spelet utspelar sig strax innan den första av filmerna som kommit att bli del fyra. De flesta av karaktärerna, farkosterna och planeterna som figurerar i filmerna förekommer även i spelet. Det gäller att samla på sig resurser för att träna trupper som slutligen skall krossa motståndarsidan. De två sidorna startar med olika förutsättningar och har dessutom olika egenskaper, exempelvis är imperiet bättre på att samla på sig resurser och kan forska fram ny teknologi. Rebellerna däremot kan stjäla just dessa från imperiet. Spelet har ett strategiskt läge där det går att få överblick över galaxen med möjlighet att zooma ner. Dessutom finns två stridslägen, ett för marken och ett för rymden. De två skiljer sig minimalt i spelteknik och gränssnitt men kräver olika tankesätt. Den stora kampanjen kan spelas av två spelare mot varandra och skirmishläge för 1-8 spelare finns också. Titeln är utvecklad av Petroglyph och ges ut av Lucasarts. Systemkraven är Pentium 3 eller AMD, 1 GHz, 256 MB arbetsminne, grafikkort med minst 32 MB Vram minne, Directx 9.0c, Windows 2000.