Sök
Stalker: Shadow of Chernobyl

Stalker: Shadow of Chernobyl

Fps med atmosfär och skräck

2007-04-27

Stalker: Shadow of Chernobyl är en fps där du strider mot underliga mutanter och diverse banditer i ett radioaktivt område kring Tjernobyls kärnkraftverk. Testarna gillar atmosfären, men är missnöjda med spelets handling.
Testkälla Betyg Kommentar
Super play 7/10 "Radioaktivt substitut till Oblivion"
Pc gamer 81/100 "Riktigt bra till slut"
Eurogamer 8/10 "Darkly beautiful terrain"
Gamespot 8,5/10 "Dynamic and impressive"

Vad tycker testarna?

Testarna har lite olika infallsvinklar när det gäller det här spelet men är överens om vissa saker. Det alla gillar bäst är atmosfären med blandningen av miljöer från verklighetens Tjernobyl tillsammans med mutanter och sciencefiction-ödemark. Framförallt får omgivningarna beröm för sitt obehagligt verkliga utseende. Det är gott om action och vissa testare gillar striderna, men andra tycker att de är för svåra. Vidare får den artificiella intelligensen beröm av flera testare. De huvudsakliga problemen är handlingen som är inte är särskilt originell och dessutom ologisk många gånger. Dessutom klagas det ganska mycket på personerna man möter i spelet eftersom deras personligheter anses väldigt tomma och döda.

Super play

"Radioaktivt substitut till Oblivion"

Super play tycker att det första intrycket av Stalker är förvirrande eftersom det skiljer sig mycket från hur förstapersonsskjutspel brukar vara. Framförallt har spelet en mycket mer öppen värld där det är svårare att veta vart man ska. Det intrycket förstärks av att det inte finns någon bra övningsbana utan att man måste börja kämpa på en gång. Spelet lyckas skapa ordentlig rädsla hos spelaren och är fullproppat av hjärtstoppande action, men det finns också stunder då spelet lyckas skapa en vemodig myskänsla. Grafiken är snygg och har en mycket stor högstakapacitet. Kontrollerna fungerar jättebra och spelets livslängd är extremt lång. Dock är ljudet något tråkigare. Som helhet är Stalker bra, om man bara vågar spela den här typen av spel.

Källa: Super play (SE) nr 133

Pc gamer

"Riktigt bra till slut"

Pc gamer skriver att handlingen är en stor svaghet i Stalker. Konceptet är klyschig, dialogen är ointressant och personerna likaså. Spelet räddas istället av omgivningarna. Den apokalyptiska, strålskadade ödemarken i spelet ger verkligen den känsla man eftersträvat. En känsla av enstaka liv mitt i all död. Dessutom har spelskaparna lyckats skapa originalitet i världen. Att springa runt i de jättestora ytorna i spelet är dock inte särskilt roligt och det blir mycket dödtid av rent springande. Dessutom är kartor och interface onödigt krångliga och fula. Något som är roligare är skräcken. Det är ofta väldigt obehagligt och dessutom obegripligt, vilket bara gör det mer läskigt. Bakgrundsljud och musik är också väldigt bra. Den artificiella intelligensen är bättre än hos många liknande spel, vilket ger en intressantare upplevelse med fiender som faktiskt agerar logiskt. Till sist är det lite synd att spelets frihet som det marknadsförts med förminskas en aning av att sidouppdragen är väldigt ointressanta. Dock blir huvudhistorien ganska intressant efter hand och som helhet är Stalker ett bra spel.

Källa: Pc gamer nr 124 2007

Eurogamer

"Darkly beautiful terrain"

Eurogamer anser att det finns ett antal problem med Stalker, men att spelet ändå greppar tag och gör spelaren halvt besatt. En styrka med spelet är att det är unikt någonstans emellan fps och rpg och ger känslan av att det faktiskt handlar om överlevnad. Spelets allra starkaste sida är atmosfären. Omgivningarna, stämningen, bakgrunden och sciencefiction-lika monster bär det här spelet och gör det till en riktig upplevelse. Striderna är väldigt svåra och ibland nästan så svåra att det blir irriterande. De är inte alls lika eleganta som i vissa konkurrerande spel. Karaktärerna är också livlösa och tråkiga, men det gör inte så mycket eftersom det passar stämningen. Uppdragen är helt okej, men det roligaste är när den utmärkta artificiella intelligensen ser till att det skapas slumpmässiga situationer som kan bli väldigt intressanta. Ibland misslyckas det dock och spelet buggar ibland. Det finns också ett stort problem och det är att uppdragen inte följer någon mall. Det gör att man kan få uppdrag utan att märka det och även misslyckas med dem av den anledningen. Tyvärr finns heller ingen samarbetsfunktion i multiplayer. Trots detta är Stalker utmärkt för dem som gillar den här typen av spel.

Källa: www.eurogamer.net (GB)

Gamespot

"Dynamic and impressive"

Gamespot tycker att det finns en del problem med Stalker, men att spelet som helhet levererar en imponerande upplevelse. Bland de bra sakerna med spelet finns naturligtvis atmosfären mitt i den radioaktiva ödemarken efter två kärnkraftsexplosioner. Dessutom är miljöerna på ett underligt sätt verklighetstrogna, som om man verkligen var i Tjernobyl. Spelet i stort är en öppen historia som erbjuder fritt spelande med en bra blandning av action, skräck och utforskning. När det gäller action känns också striderna verklighetstroget svårkontrollerade. På den svaga sidan finns ett antal buggar. Några är ganska stora, medan andra är mindre, men det stör självklart spelet. Dessutom är handlingen lite ologisk och svag på sina ställen.

Källa: www.gamespot.com (US)

Cirkapris: 450 kronor

Produktfakta: Stalker: Shadow of Chernobyl är ett förstapersonsskjutspel som utspelar sig i något som kallas Zonen. Detta är en radioaktiv ödemark kring kärnkraftverket i Tjernobyl. Området har efter katastrofen fyllts av laglösa så kallade stalkers, som använder det avspärrade området som en frizon och försörjer sig genom att samla på artefakter skapade av de underliga krafterna på platsen. Under vandringarna i Zonen utför man uppdrag, talar med andra stalkers och tvingas slåss för sitt liv. Här finns nämligen allt från muterade vildsvin till skjutglada banditer att kämpa emot. Spelet bygger delvis på verklighetens Tjernobyl, men är också starkt influerat av boken "Picknick vid vägkanten" och filmatiseringen av densamma. Spelet som är till PC utvecklades av Gsc och ges ut och distribueras av Thq. Stalker är främst anpassat till en spelare men det finns också en multiplayerfunktion. Det finns fyra svårighetsgrader i spelet och ribban är ganska högt lagd även på de lättare nivåerna. Systemkraven ligger på 2 GHz, 512 megabyte ram och 128 megabyte 3d-kort DX9.

Tillverkare: THQ