Sök
Fire Emblem - Radiant Dawn

Fire Emblem - Radiant Dawn

Strategiskt men svårt

2008-05-05

Fire Emblem: Radiant Dawn plockar inte hem några fullpoängare. Testarna bedömer att spelet uppvisar en alltför hög svårighetsgrad kombinerat med en urvattnad story. Spelet passar den strategiskt lagde spelaren.
Testkälla Betyg Kommentar
Super Play 7/10 "Stridssystemet är väldigt pedagogiskt"
Level 6/10 "Bra strategi i opassande förpackning"
Gamespot 6,0/10 "An unforgiving difficulty level"
Ign 8,0/10 "No Wii functionality, but really no need"

Vad tycker testarna?

Testarna är lite kluvna till spelet vilket avspeglar sig i betygen. De tycker inte att grafiken står ut nämnvärt, den känns ganska medelmåttig. En testare tycker att spelet till och med kunde ha tjänat på att presenteras i 2d-format. Den bakomliggande storyn känns ganska urvattnad. Inte ens karaktärerna engagerar. Spelet i sig är mycket strategiskt och det gäller att tänka sig för noggrant. Skillnaden är stor mellan de olika svårighetsgraderna och ibland blir det nästan löjligt svårt vilket kommer att skrämma iväg både nybörjare och en del "gamla" spelare.

Super Play

"Stridssystemet är väldigt pedagogiskt"

Super Play upplever spelet som totalt strategifokuserat. Spelet handlar mest om att bemästra spelplanen, det är inte riktigt lika viktigt att balansera sina egna trupper mot fiendens. Det är mycket viktigt att hålla koll på hur långt fienden kan förflytta sig, man måste kunna läsa spelet och veta när man skall anfalla. Spelet har riktigt ojämna svårighetsgrader. Easy är löjligt enkelt, normal är löjligt svårt och hard är det knappast någon idé att ens pröva på. Storyn är inget vidare och karaktärerna känns inte heller så inspirerade. Testaren tycker inte att spelet klarar av att leva upp till föregångaren.

Källa: Super Play (SE) nr 145 mar 2008

Level

"Bra strategi i opassande förpackning"

Level menar att spelet inte känns särskilt nydanande. Karaktärerna känns igen och när man flyttar trupper använder man sig enbart av styrkorset. Man kan flaxa med kontrollen hur mycket man vill, det händer absolut ingenting. Spelet passade utmärkt i bärbart format, när man nu upplever det i större skala så känns det snarare otympligt och obekvämt. Polygonerna påverkar inte spelet ett dugg och testaren anser att spelet hade gjort sig bättre i 2d-format. Testaren är inte helt övertygad och menar att man hellre bör vänta på Fire Emblem DS.

Källa: Level (SE) nr 24 apr 2008

Gamespot

"An unforgiving difficulty level"

Gamespot anser inte att actionscenerna tillför något nytt, som i de flesta andra strategispel börjar man med att välja vilken av sina egna enheter man vill slåss med och sedan turas man om med fienden om att röra på sig och attackera. Nytt är dock att varje enhet har sin egen historia och motiv för att slåss. Används de inte med eftertanke så dör de permanent. Detta gör att man är mindre benägen att ta risker för att offra sina soldater. Grafiken är i stort sett densamma som tidigare. Testaren är besviken på spelet eftersom bland annat storyn känns ganska urvattnad. Svårighetsgraderna är överdrivet höga och kommer att skrämma iväg många nybörjare men även en del vana spelare.

Källa: www.gamespot.com (US)

Ign

"No Wii functionality, but really no need"

Ign tycker att spelet har riktigt mycket att erbjuda ur en taktisk synpunkt. Man har tillgång till en i det närmaste oändlig rad av föremål och möjligheter. Grafiken är inte särskilt utvecklad utan känns ganska medelmåttig och samma känsla går igen i historieberättandet. Ljudeffekterna är bra, men sticker inte ut alltför mycket. Man har egentligen inte möjlighet att använda sin Wii-kontroll, men det är inte heller något man saknar särskilt mycket. Spelet har en klassisk design och det funkar ganska bra. Spelet lägger stor vikt vid taktik och eftertanke och det är något som tillvaratas på ett fördelaktigt sätt. Testaren menar att spelet varar i mer än 50 timmar.

Källa: http://wii.ign.com (US)

Cirkapris: 550 kronor

Produktfakta: Fire Emblem - Radiant Dawn är ett spel för Nintendo Wii som är utvecklat av Intelligent Systems och ges ut av Nintendo. I spelet växlar man fokus mellan tre olika stridande fraktioner. Man har olika uppdrag att utföra och däremellan kan man handla, fördela erfaranhetspoäng och smida nya vapen. Spelet är en direkt efterföljare till GameCubes Path of Radiance. Man spelar som medlem av Daein, tidigare fienden i Path of Radiance. Man tar kontrollen över en grupp som kallas Dawn Brigade och söker av landet i jakt på allierade för att kunna störta de korrupta ledarna i landet Daein.

Tillverkare: Intelligent Systems