Sök
Final Fight: Streetwise

Final Fight: Streetwise

Uselt tidsfördriv

2006-06-13

Final Fight: Streetwise är ett spel som enligt testarna är så dåligt att det inte ens är värt att lägga tid på. Kameran är usel, grafiken ful och spelidén så bristfällig att man knappt står ut.
Testkälla Betyg Kommentar
Xbox Life 61/100 ”Roligt så länge man slåss”
Player1 5/10 ”Charmigt värdelöst”
Super Play 1/10 ”Skäms Capcom”
Games TM 4/10 “An act of desperation”
Play 40/100 “Awful graphics”

Vad tycker testarna?

Testarna är överens om att spelet är rätt igenom värdelöst och knappt är värt tiden man lägger ned på det. Grafiken är tråkig och spelet är till bristningsgränsen fullt av floskler när det gäller såväl miljöer som fiender. Spelidén att slå sig fram igenom den fiktiva staden Metro City är riktigt tråkig, det händer egentligen ingenting. Testarna menar att man visserligen får respekt, men det är oklart vad respekten egentligen skall användas till. Några testare menar dock att slagsmålen utgör spelets höjdpunkter, men däremellan blir det bara trist.

Xbox Life

”Roligt så länge man slåss”

ff_streetwise-fighterXbox Life påpekar att detta spel är det första i spelserien som uppdaterats med 3D-grafik, något som är ett klart uppköp. Testaren jämför spelet med Grand Theft Auto och menar att man även här kan ta sig fram och tillbaka i staden utan att träffa på särskilt många fiender, något som efter en stund blir riktigt irriterande. Slagsmålen utgör utan tvekan höjdpunkterna i spelet, däremellan blir det ganska långtråkigt. Grafiken är inget vidare och hade behövt en rejäl uppryckning, detta i kombination med ett snabbare tempo hade flyttat upp spelet flera steg på betygsskalan. En del kul inslag i spelet räddar dock betyget, bland annat är inledningen snygg.

Källa: Xbox Life (SE) nr 4 apr 2006

Player1

”Charmigt värdelöst”

Player1 finner att upplägget är riktigt amatörmässigt, man blir konstant matad med bilder om hur slumområden borde se ut och blir till slut utled på syltor, tatuerare och porrbiografer. Spelbarheten kunde också vara betydligt bättre, under slagsmålen försvinner kameran vid flera tillfällen ned i marken och en del fiender syns inte på grund av mer eller mindre korkade kameravinklar. Man bör inte betala fullpris för spelet, men får man det på rea kan man ändå spendera några timmar på det eftersom hela spelidén är så dålig att den faktiskt blir charmig.

Källa: Player1 (SE) nr 2 2006

Super Play

”Skäms Capcom”

ff_streetwise-gangfightSuper Play menar att det inte finns någonting som överhuvudtaget är bra med spelet, det är rätt igenom värdelöst. Miljöerna är tråkiga, fienderna oengagerade och kontrollen knappt godkänd. Kameravinklarna är urusla och leder till att man slåss utan att egentligen se någonting. Dessutom är huvudpersonen allt annat än sympatisk vilket gör att en av ljuspunkterna i spelet är att släppa taget om kontrollen så att han får rejält med stryk. Musiken i spelet hade varit okej om den inte hade upprepats om och om igen. Grafiken är dessutom riktigt dålig. Testaren menar att spelet inte är värt pengarna och ännu mindre tiden man lägger ner på att spela.

Källa: Super Play (SE) apr 2006

Games TM

“An act of desperation”

Games TM tycker att idén med att göra en uppföljare till Streetwise var bra, men någonstans på vägen gick det fel. Den fiktiva staden Metro City är uppdelad i mindre zoner vilka är alldeles för små för att passa in i spelidén. Spelet rör sig mellan att vara acceptabelt till att bli riktigt irriterande, och alltför ofta dominerar det senare intrycket. Det bästa är slagsmålsscenerna, de varieras precis så mycket att de inte blir enformiga. Ett stort minus dock för den urdåliga kameran som verkar leva ett eget liv och filma allting utom det man vill titta på. Spelet anstränger sig stenhårt för att ta vara på varje kliché om stadsliv och förorter som existerat, något som känns både meningslöst och uttjatat.

Källa: Games TM (GB) nr 43 2006

Play

“Awful graphics”

final_fight_streetwise_warehousePlay menar att spelet är rätt igenom värdelöst. Det är så fullt av stereotyper och floskler att man inte kan bli annat än uttråkad. De fiender man möter är så klichéartade att man vet vad de skall säga innan de hinner öppna munnen. Slagsmålen är tråkiga eftersom man inte har några som helst användbara tekniker till sitt förfogande. Musiken utgörs föga förvånande av aggressiv amerikansk rapmusik. Under spelet förtjänar man respekt, men det är oklart vad respekten egentligen är bra till. Testaren menar att spelet är rätt igenom uselt och inte under några omständigheter värd tiden man lägger ned på det.

Källa: Play (GB) nr 139 2006

Cirkapris: 390 kronor

Produktfakta: Final Fight: Streetwise är ett beat'em up-spel för Xbox och Playstation 2 som är utvecklat av Capcom Studio 8 och ges ut av Capcom. Man rör sig i form av huvudpersonen Kyle i den fiktiva staden Metro City med uppdraget att lokalisera Cody, hans försvunne broder. Man tar sig igenom olika stadsdelar och möter med jämna mellanrum arroganta personer som måste slås ned. Man kan köpa nya slagsmålstekniker och förses hela tiden med fiender att praktisera de nyvunna lärdomarna på. I takt med att kunskaperna ökar förses man med en instinkt som kan användas till att låsa upp olika kombinationer och tekniker. Man får prata, köpa/sälja, muta eller skaffa sig falska identiteter för att uppnå pengar, spänningar och respekt, allt för bli någon som folk ser upp till. Antal spelare 1-2. Rekommenderad ålder från 18 år.