Sök

Snygg men tråkig

2006-03-03

Castlevania: Dawn of Sorrow är ett snyggt men ganska förutsägbart spel som bör tilltala de äkta fansen men knappast så många fler.
Testkälla Betyg Kommentar
IGN 9,3/10 "Clearly one of the best Castlevania games"
Gamespot 8,9/10 "Smooth animation and detailed backgrounds"
Super Play 7/10 "Det börjar bli lite löjligt nu"
Player1 8/10 "Lite stelt och enformigt"

Vad tycker testarna?

Spelet får lite blandad kritik, några testare tycker att spelet är underhållande även om det inte är så utmanande. Grafiken är snygg och såväl ljudeffekter som soundtrack passande. Andra testare tycker att spelet är lite väl förutsägbart och inte erbjuder några som helst överraskningar. Såväl story som fiender har man sett förut och upprepningarna gör att man snabbt kan förlora intresset. Seriens riktiga fans bör dock inte tveka. Testarna är också ambivalenta till touchscreenfunktionen som känns lite malplacerad och kunde ha utnyttjats betydligt mer.

IGN

"Clearly one of the best Castlevania games"

IGN påpekar att spelet tar vid där föregångaren slutar, huvudpersonen Soma Cruz måste åter igen använda sina kunskaper för att hindra en sekt från att väcka Dracula till liv. Fienderna är många och uppfinningsrika vilket gör spelet utmanande. Grafiken är knappast häpnadsväckande, men den är fullt tillräcklig. Dessutom är den klart förbättrad jämfört med tidigare spel i serien. Spelmotorn har också förbättrats vilket gör animationerna snygga och flytande. Soundtracket är häftigt och höjer stämningen avsevärt. Testaren menar att spelets styrka är att tillverkarna tagit vara på det som varit bra i tidigare spel i serien och sedan utvecklat och förbättrat det. 

Källa: Till IGN

Gamespot

"Smooth animation and detailed backgrounds"

Gamespot framhåller att man i början av spelet är relativt svag, med få vapen till förfogande. I takt med bekämpade fiender tillgodoser man sig dock både erfarenhet och utrustning. Man tar till sig själarna hos de monster man dödar och med hjälp av kunskapen hos dessa själar får man nya lärdomar. Testaren tycker att en av de saker som talar för spelet är att det är riktigt snyggt samtidigt som det har ett mycket bra soundtrack. Spelet är förhållandevis enkelt att spela, utmaningen ligger inte i att hålla sig vid liv utan snarare i att samla på själar och att öppna upp ledtrådar i slottet man befinner sig i. Betoningen ligger på att upptäcka nya saker och testaren menar att man visserligen kan varva spelet på cirka fem timmar, men att man då missar en hel del.

Källa: Till Gamespot

Super Play

"Det börjar bli lite löjligt nu"

Super Play tycker att spelet är en ganska förutsägbar historia, bland annat är likheterna med 2002 års Aria of Sorrow till Game Boy Advance slående. Såväl story som karaktärer känns igen och själsamlarsystemet utgör inte heller det något revolutionerande inslag. Huvudpersonen Soma går på uppdrag genom det drömska landskapet och hugger då och då ned fiender som lägger käppar i hjulen. Grafiken är snygg och ser till att stämningen bland underjordiska grottsystem och förhäxade trädgårdar kommer till sin rätt. Spelets livslängd är förhållandevis god, man har ett antal timmars tidsfördriv framför sig. Frågan är bara om man orkar hålla intresset uppe så pass länge. 

Källa: Super Play, sept 2005

Player1

"Lite stelt och enformigt"

Player1 påpekar att huvudpersonen Soma har förmågan att absorbera dödade fienders själar och tillhandahåller därmed krafter som hjälper honom att ta sig vidare i spelet. Testaren menar att användningen av Nintendo DS möjligheter är ganska överskattad. Dubbla skärmar är visserligen bra eftersom kartan används mycket, men annars känns funktionen överflödig. När man ristar in runor med pennan tvingas man ibland rista in samma runa om och om igen, utan någon uppgiven anledning. Spelets touchscreenfunktion kunde ha utnyttjats på ett betydligt bättre sätt. Spelet har få överraskningar och känns ganska förutsägbart men är ändå rätt kul att spela.

Källa: Player1, nr 17 2005

Cirkapris: 440 kronor

Produktfakta: Castlevania: Dawn of Sorrow är ett äventyrsspel för Nintendo DS som är utvecklat och utgivet av Konami. Året är 2036 och i skepnad av Soma Cruz ska man motarbeta en sekt som vill återuppliva greve Dracula genom att förgöra Soma och överföra hans krafter till en tronföljare av Dracula. Soma Cruz fick veta för ett år sedan att hans öde var att bli Mörkrets herre men han lyckades undfly sin förutbestämmelse. För att rädda sig själv och sina närmaste blir hans uppdrag att hindra sekten och oskadliggöra deras ledare Celia Fortner. De flesta av spelets händelser utspelar sig i ett slott någonstans i Europa. På vägen dödar man fiender, tillgodogör sig deras själar och ökar därmed sina egna förmågor. Kartan används flitigt på vägen, och under spelet har man även möjlighet att utnyttja en touchscreenfunktion som sköts med hjälp av en medföljande penna. Bland annat kan man rista runor för att suga själar ur spelets bossar och ibland blockeras vägen av isblock som skall skrapas bort. Antal möjliga spelare är 1-2 och rekommenderad åldersgräns är 12 år.