Sök
VW Touareg

VW Touareg

Baddarvadare

2002-10-30

Frihet är att välja vägen till målet, oavsett väg är meningen med VW Touareg, som ska klara allt. Kan förmodligen mäta sig med konkurrenter som Range Rover åtminstone i terrängen.
Testkälla Kommentar
Edmund's "Braking performance is sharp"
Auto motor und sport "Übersichtliche Bedienung"
Auto Zeitung "Ein komplettes Hightech-Arsenal"
Car "Not afraid of proper off-road action"

Vad tycker testarna?

Alla som provat Touareg är rätt imponerade då den håller mycket av vad den lovar och är lättmanövrerad både på motorvägen och i tuff terräng. Samtliga har provat bilen med den största V10 dieselmotorn och imponeras även av utrustningen med en hel del högteknologiska godbitar. Volkswagen förväntar sig mycket av denna modell när man lanserar den i början av 2003 och flera testare tycker att den kan mäta sig med konkurrenter som Mercedes ML, BMW X5 och Range Rover. Det man är överens om är att Touareg är lättkörd och klarar tuff terräng lika bra som motorväg. Den 10-cylindriga motorn är smidig och björnstark. Designmässigt ligger Touareg också bra till och utrymmena i bilen lovordas slutligen.

Edmund's

"Braking performance is sharp"

VW-Touareg-bak

Edmund's tror att bilen kommer att imponera när den lanseras i USA, även om Volkswagen måste anpassa avgasutsläppen för att klara de hårda restriktionerna i Kalifornien. Man föredrar V6 motorn som är det billigare alternativet men som väl kan mäta sig med både Mercedes ML320 och BMW X5 3.0. V10 dieseln känns sofistikerad och tyst jämfört med bensinmotorerna. Som terrängbil håller den de flesta andra bilmärken i klassen stången men ligger kanske snäppet efter Range Rover och Hummer H2, skriver Edmund's. Touareg klarar både snäva backar och tuff terräng bra, med något sladdrig styrning på slaskig vägbana. Mycket skarpa bromsar och många individuella val när det gäller bilens utförande interiört och exteriört bidrar till helheten.

Källa: Till Edmund's hemsida
Auto motor und sport nr 20, 2002
Auto Zeitung nr 21, 2002
Car, november 2002

Auto motor und sport

"Übersichtliche Bedienung"

Auto Motor und Sport tycker att Touareg är snygg och rymlig utan att slösa med plats. Modellen är inte lika bastant som Range Rover och Grand Cherokee. Snarare är den smärt som Mercedes ML och BMW X5. Den lyxiga känslan förstärks genom alla detaljer och finesser i Touareg, som håller hög kvalitet i utförandet. På accelerationen finns inget att klaga på och nivåregleringen fungerar fint. V6-motorn har en fördel gentemot V10 dieseln då den ger bilen lägre vikt och större manöverduglighet. Ams är imponerade av bilens klätterförmåga och luftfjädringen som höjer bilen hela 300 mm. Touareg är lättkörd både i stad och terräng, välutrustad och bekväm. En riktig kvalitetsbil, menar testaren.

Auto Zeitung

"Ein komplettes Hightech-Arsenal"

Auto Zeitung tycker att Touareg är mest av allt en lyxbil. Man kan inte önska sig så mycket mer när det gäller utrustning i en bil, skriver testaren och framhåller både de högteknologiska finesserna och den elektroniskt styrda fyrhjulsdriften samt luftfjärdringen med elektronisk kontroll av stötdämparna. Det är ett nöje att trampa på gasen till V10 dieseln. Kraft och grepp med körbanan kännetecknar bilen. Även designen och det generösa utrymmet lovordas.

Car

"Not afraid of proper off-road action"

VW-Touareg-framifran

Car testkör Touareg på spanska vägar och tycker att Volkswagen lyckats mycket bra med Touareg. Här får man både lyxkänsla och prestanda. Visst är det en stor bil. Med V10 väger den hela 2500 kg men körningen är ändå bättre än väntat. Säker klättring i terrängen och bra väggrepp kännetecknar Touareg. PÅ motorvägen, i snäva backar och i tuff terräng går bilen nästan som på räls. Även om 10-cylindriga Touareg känns lite mer som ett äkta off-road fordon kan den inte helt mäta sig med BMW X5 som greppar vägen bättre än Touareg medan Range rover erbjuder bättre komfort. Men Touareg är onekligen en bra allroundbil summerar Car.

Cirkapris: 420000 kronor

Produktfakta: VW Touareg är det senaste tillskottet från Volkswagen som preliminärt får sin premiär i februari 2003 på den svenska marknaden. Den ska klara tuff terräng och är i sin mest påkostade version utrustad med 19 tums hjul och 4-stegs luftfjädring för insteg, normal körning, terräng och extra svår terräng. Motoralternativen är 3,2 L V6 (220 hk), 4,2 L V8 (310 hk), 2,5 L TDI (174 hk) samt 5,0 L V10 TDI (313 hk, 750 nm). Touareg klarar 45 graders lutning och tar sig igenom 585 mm djupt vatten med luftfjädring. Den har annars en markfrigång på 300 mm, elektroniskt styrd fyrhjulsdrift och dito stötdämpare. Bilen är 4,57 m lång, 1,93 m bred och 1,72 m hög. Inredning i nappaläder och detaljer i ädelträ är tillval (valnöt, vervona eller myrten). Cirkapriset gäller V6.

Modell: VW Touareg