Sök
VW Touareg 2011

VW Touareg 2011

Bantad bamsebil

2010-06-22

Inte nog med att nya Touareg blivit 200 kg lättare. Den är också starkare, snålare och snyggare. Drivsystemet har blivit enklare men bättre och VW har fokuserat helt rätt.

Modell Betyg Pris Kommentar
VW Touareg 2011 23/25 475000 Snäll och stark

Så gjorde vi

Testbilen är körd under cirka 180 mil i en veckas tid på landsväg, motorväg och i stadstrafik. Provkörning på Kolmårdens terrängbana har ingått inom ramen för presslansering i Sverige.

betygVW Touareg - snäll och stark
För några år sedan skaffade jag en ny, fin Touareg i samband med tillökning i familjen. Det var en Galapagosgrå R5 Tdi med beige skinnklädsel, rattvärme och lite annan utrustning. En stor och rejäl bil, som med tiden blev lite dyr att äga. Bland annat betalade vi drygt tio tusen för skatten. Gamla Touareg var en liten smutsgris även med den ganska klena dieselmotorn. Efter nio år kommer nu en ny modell med tydligare drag av VW-koncernens övriga modeller och det är inte utan förväntningar vi testkör den såväl på terrängbana som på motorvägar.

Skenet bedrar
Den ser ut som en stor Golf och beter sig ungefär så på vägen också. Det vill säga en ganska tajt bil trots ansenliga mått, som faktiskt är utökade mot föregångaren även om det inte ser ut så vid första anblicken. Nya Touareg ser snäll ut men är grym på alla underlag. Kolmårdens terrängbana är visserligen kort, men krävande. Touareg-chassit är extremt vridstyvt och det nya drivsystemet från Audi fungerar bra i praktiken. För den som vill finns föregångarens setup med fördelningsväxellåda som tillval men då ökar vikten och därmed förbrukningen.

T-2

Stopp och belägg
Det mest uppseendeväckande med den nya modellen är annars just att den har blivit renare och snålare, trots höjd effekt. Där vår tre år gamla R5 Tdi släppte ut runt 280 gram koldioxid håller sig nya V6 Tdi på bara 195 gram vilket är klassbäst tillsammans med BMW X5, som precis som nya Touareg får en åttaväxlad automatlåda. Ett förenklat drivsystem från Audi med Torsendiff (Quattro) bidrar till lägre vikt och automatådan är dessutom en av världens första med start- och stoppautomatik som fungerar ännu bättre än med manuell låda. Du behöver bara bromsa vid stopp så stannar motorn och den går igång så snart du släpper bromsen. Frågan är väl bara hur mycket bränsle man spar, men många bäckar små heter det ju. Bromsarna uppvisar oklanderlig kapacitet och det är ytterligare ett område där Touareg visar att VW inte nöjt sig med mycket effekt och ett svulstigt yttre för att locka suv-köparna.

T-3

Stor ute, stor inne
Gamla Touareg var lite trång för sin storlek, numera är baksätet flyttbart med betydligt bättre plats för knän och andra kroppsdelar i bilen. Att åka fem personer på en längre tur med packning är en ynnest. Modellen vann nyligen ett jämförande test i tyska Auto Motor und Sport mot BMW X5 och Mercedes ML. Bland annat uppmättes betydligt lägre bullernivåer i folkan och jag tycker den rullar tyst även på grov svensk motorväg. Åtminstone med 18-tums hjul. Större hjul är dyrare och bullrigare, men några prisvärda paket är ändå värda att nämna: Sportpaket för 29000 kr med 19-tums hjul, rattvärme, kromdetaljer och sköna komfortstolar i läder/alcantara. Lastpaketet för 11000 kr ger elbaklucka och utfällbar dragkrok. Premiumpaket med xenonljus och diverse andra tillbehör gör en bra bil ännu bättre. Men räkna med att lägga drygt en halv miljon för en V6 Tdi med dessa paket och lite rabatt. Den som vill ha mer premiumkänsla kan gärna titta på den dyrare V8 Tdi med hela 800 Nm och V6 Hybrid (bensin) med prestanda som en större V8. Då drar priset såklart iväg i rask takt.

T-4

Bra köp?
Ja, men det kostar som bekant att ligga på topp. Touareg är en dyr bil, även om närmaste konkurrenterna Audi Q7 och framför allt BMW X5 är ännu dyrare. Häromdagen såg jag en X5 40d som nyligen sålts för 963000 kr och den såg inte alls rolig ut i jämförelse med vår testade VW. I det perspektivet framstår en smart utrustad Touareg V6 Tdi som ett fynd. Den som har råd tittar på V6 Hybrid eller V8 Tdi men jag tror att den lilla motorn tappar minst i värde både absolut och relativt. Nya Touareg gör nästan allt rätt och förtjänar framgång. Räkna med att den bruna metalliclacken blir en storsäljare, den passar bra till Bamse-imagen.

T-1

VW Touareg V6 Tdi
Cirkapris: 475000 kronor
Motor: 240 hk och 550 Nm
Prestanda: 0-100 7,9 sek, toppfart 218 km/tim
Förbrukning: 0,74 liter, koldioxid 195 gram/km
Testförbrukning: 0,87 liter blandad körning
Bagagevolym: 580-1642 liter
Tankvolym: 100 liter
Släpvikt: 3500 kg

Betyg
Design 4
Kvalitet 5
Kapacitet 5
Komfort 5
Prisvärde 4
Summa 23/25