Sök
VW Tiguan

VW Tiguan

Lite för dyr, lite för liten

2008-11-10

Testarna tycker att priset är för högt och bagageutrymmet är för litet för att VW Tiguan skall stå sig i konkurrensen.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3/5 "Refined diesel engine"
Auto Motor und Sport "Praktische Lösungen"
Teknikens Värld "Stort pris, litet bagageutrymme"
Vi Bilägare ”Praktisk och attraktiv”

Vad tycker testarna?

Testarna menar att såväl förare som passagerare har gott om utrymme att röra sig på i Tiguan. Stolarna är placerade högt så att man har god överblick. Bagageutrymmet imponerar dock inte, och flera testare påpekar att det finns billigare konkurrenter som erbjuder mer. Bägge motorerna gör vad de skall, även om en testare tycker att bensinmotorn låter mycket. En testare tycker att dieselmotorn presterar bättre. Interiören är snygg men plastig. En testare är också frågande till att bilen inte erbjuder några som helst miljöbesparande åtgärder. Dock har man tillgång till praktiska lösningar, bland annat en infällbar dragkrok som tillval.

Autocar

"Refined diesel engine"

Autocar påpekar att bilen kommer med två olika motorer, men det är dieselmotorn på 2,0 liter som imponerar mest. Den arbetar fint tillsammans med växellådan vilket gör att man får ett flexibelt och förfinat resultat. Prestandamässigt sticker bilen inte ut, men den ligger i samma klass som konkurrenterna. Den största fördelen är bilens exakta väghållning. Den påminner starkt om Golf och dynamiken är ständigt närvarande. Invändigt ser bilen mest ut som en familjebil, kvaliteten är genomgående bra även om det är tydligt att man har skurit ned på kostnaden i plastdetaljerna. Bagageutrymmet är relativt stort men tröskeln är hög. Testaren tycker att mer kräsna köpare kan avvakta tills bilen levereras med starkare motorer.

Källa: Autocar (GB) nr 26 sept 2007

Auto Motor und Sport

"Praktische Lösungen"

Tyska Auto Motor und Sport tycker att interiören är snygg och man sitter riktigt bekvämt i Tiguan. Sätena har placerats högt, vilket ger bra överblick. Instrumentbrädan är tydlig och översiktlig. Integrerat i instrumentbrädan finns en ny mittkonsol som erbjuder ett bra navigationssystem. Bilen erbjuder en hel del praktiska lösningar, bland annat en infällbar dragkrok som tillbehör. Såväl bensin- som dieselmotor fungerar bra och samspelet med den sexväxlade lådan går utan problem. Bilen ligger bra och stabilt på vägbanan tycker testaren.

Källa: Auto Motor und Sport (DE) nr 21 2007

Teknikens Värld

"Stort pris, litet bagageutrymme"

Teknikens Värld menar att VW Tiguan ser exakt ut som en mindre Touareg. Priset är onödigt högt, det finns billigare konkurrenter som erbjuder mer. Föraren har dock gott om utrymme och detsamma gäller passageraren bredvid. Justeringsmöjligheterna på stolarna är goda. Bagaget duger inte om man har bilen full med passagerare. Bensinmotorn gör vad den skall men låter onödigt mycket. Ljuddämpningen i kupén är annars bra. Bilen innehåller inte någon slags miljösparande teknik, vilket testaren tycker är konstigt. Priset är för högt för att bilens skall kunna rekommenderas, exempelvis är Honda CR-V billigare, större och mer praktisk.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 21 2007

Vi Bilägare

”Praktisk och attraktiv”

Vi Bilägare tror att Tiguan kan locka köpare som annars hade köpt en vanlig kombi i mellanklassen. Det märks direkt att formerna härstammar från den större Touareg. Även här sitter man högt med god överblick och ännu litet högre i baksätet. Diskret, väl sammanhållen inredning och skjutbart baksäte ger goda utrymmen, förutom för bagage. Både bensin- och dieselmotorn ger bra kraft och drivningen från Haldex har försetts med finesser som ger goda terrängegenskaper. Andra köpargument är hög dragvikt och förmodat hög krocksäkerhet.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 14 2007

Cirkapris: 293000 kronor

Produktfakta: VW Tiguan är en femdörrars suv som levereras med turbodiesel på 2,0 liter och 140 hk eller 1,4 liters bensinturbo med 150 hk och 240 Nm vid 1750 varv/min. Bilen är fyrhjulsdriven via Haldex-koppling med 6-växlad manuell låda eller automatisk tiptroniclåda. Bagagevolym 505/1510 liter, skjutbart baksäte. Vändcirkeln är 12,0 meter. Bromsskivor fram är ventilerade. Fälgarna mäter 6,5 tum, däcken 215/65 R16. Axelavståndet är 260 cm. Mått 443x181x168 cm. Tjänstevikt 1546 kg, maxlast 624 kg och maximal släpvikt 2000 kg (Tdi 2500 kg). Tanken rymmer 64 liter. Toppfart 192 km/h och 0-100 km/h på 9,6 sekunder (1,4 TSI). Bränsleförbrukning ca 0,84 l/mil.

Tillverkare: VW