Sök
Volvo XC90

Volvo XC90

Barnfamiljens nya wet dream

2002-09-08

Volvo har äntligen efter 8 års funderande och 4 års utveckling släppt sin första "riktiga" SUV. Den har redan blivit en braksuccé, åtminstone i testerna. Återstår att se köparnas domslut.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Tyngd, törst och trygghet"
Top Gear "A little bit of Americana"
Auto Zeitung "Wikinger Flaggschiff"
Vi bilägare "En braksuccé"
Edmund's "On the Forefront of Safety"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare är förtjusta i den nya Volvons säkerhetsdetaljer och komfort. Ett par engelska respektive svenska testare påpekar att styrningen är lättare än normalt på svenska bilar. Jämfört med konkurrenterna anser man att Volvo XC90 står sig väldigt bra. Utrustningen på tillvalssidan är omfattande och allt som allt är det en säker bil att i första hand frakta familjen i. Ett litet minus från en testare då allt som ser ut som glänsande aluminium invändigt i själva verket är billig plast.

Teknikens Värld

"Tyngd, törst och trygghet"

Volvo-XC90-fram

Teknikens Värld inser efter en provtur att Volvo XC90 inte alls är en terrängbil. Istället är den precis som de flesta konkurrenter gjord för vanliga gator och vägar med lite extra drivning. Volvo tar som vanligt säkerheten på allvar och standardutrustningen inkluderar DSTC för att minimera risken för sladd och RSC för att undvika att bilen voltar. Amerikansk statistik visar att det är vanligt med stadsjeepar i vältningsolyckor med dödlig utgång. Men även köregenskaperna är goda och man sitter väldigt bekvämt bakom ratten. Tyvärr är bilen också tung och därför blir bränsleförbrukningen hög, men sammanfattningsvis ligger XC90 långt fram i konkurrensen. I viktiga avseenden till och med längst fram, enligt testaren.

Källa: Teknikens Värld nr 18 2002
Top Gear sept 2002
Auto Zeitung nr 18 2002
Vi Bilägare nr 11 2002
Till Edmund's hemsida

Top Gear

"A little bit of Americana"

Volvo-XC90-sidan

Engelska Top Gear ser Volvo XC90 som en amerikansk bil. Den är stor och massiv och har som mål att erövra just den marknaden. Inredningen lär dock få alla bilägare glada med utrustning och Volvodetaljer i paritet med vad man förväntas hitta i en ny SUV. Inredningen är utmärkt formad för barn att växa i. Styrningen känns inte det minsta europeisk. Inte nödvändigtvis en nackdel dock, bara ett avsteg från vad man i Europa är van vid. Tyvärr upplever testaren ett par döda vinklar vilka hindrar sikten trots att han tittar både över axeln och i sidospeglarna.

Auto Zeitung

"Wikinger Flaggschiff"

Tyska Auto Zeitung påpekar att maxvikten spelar stor roll för fyrhjulsdrivna bilar. Volvo XC90 är bara 2,250 kg tung, men att öka maxvikten till 2,800 eller 3,000 skulle innebära en betydlig merinvestering. Volvo verkar vara övertygade om att kunderna ändå kommer att vara nöjda med nuvarande maxvikt. Volvos nya kurs som nu alltså också innefattar en SUV kommer troligtvis att bli lyckad, med tanke på säkerheten och komforten som fordonet bjuder på.

Vi bilägare

"En braksuccé"

Volvo-XC90-bak

Vi Bilägare skriver att Volvo XC90 kommer att förändra hela marknaden för lyxigare SUV-bilar. Vad man får är utmärkt säkerhet (vilket också inkluderar lågstrålande magnetfält), en inredning som är smakfullt och intelligent utformad samt att bilen är lättkörd, tyst och med god väghållning. Tyvärr får man leva med en alltför lätt styrning, men man vänjer sig troligtvis med tiden. Men det blir i alla fall ett minus för att allt som ser ut som aluminium i själva verket är silverfärgad plast, vilket skapar en billighetskänsla och drar ner betyget en aning.

Edmund's

"On the Forefront of Safety"

Amerikanska Edmund’s menar att detta kan vara rätt fordon om du letar efter en familjebil för upp till sju åkande, i en rymlig kupé med ett stort antal bekvämligheter och säkerhetsdetaljer. Ett exempel på säkerhetstänkandet är att Volvo XC90 är den första bilen med trepunktsbälten på alla sju platser. Komforten är god och väghållningen angenäm. Med ett DVD-system bör du även kunna hålla barnen sysselsatta under längre bilresor, spår Edmund’s.

Cirkapris: 402000 kronor

Produktfakta: Volvo XC90 finns att få med tre motorer i form av sexcylindrig bensinmotor på 272 hk, 2,5 liters rak bensinfemma på 210 hk samt motsvarande dieselmotor på 163 hk, alla med turbo. Finns att få med fem respektive sju säten. Förbrukningen ligger mellan 9,4 och 13,8 liter/100 km. Acceleration 0-100 km/h är 12,3 (D5), 9,3 (T6) eller 9,9 sekunder (2,5T). Frigångshöjden är 218 mm och maxlasten ca 534 kg med dragvikt på 2,250 kg. Fyr- eller femväxlad automatlåda med Geartronic. Fyrhjulsdriften från Haldex är permanent med 5 till 65 procent drivning på bakhjulen. Samtliga modeller har slirkontrollen TRACS, sladdhämmaren DSTC och antivoltsystemet RSC. Därutöver är utrustningslistan lika lång som till huvudkonkurrenterna BMW X5 och MB ML-serie. Priset avser XC90 2,5T med 7 säten. Läderklädsel kostar 9,500 kr extra och extra klimatanläggning för bakre sittplatser kostar 8,500 kr. 17 tums fälgar med 235/65 V-märkning är standard. Måtten är 480x190x174 cm, tjänstevikt 2,200 kg. Lastvolym 615 liter exkl. 7 säten.

Modell: Volvo XC90