Sök
Volvo XC90 V8

Volvo XC90 V8

Äntligen rätt motor i XC90

2005-02-09

Framgångssagan för Volvo XC90 fortsätter med en V8 under huven. Testarna öser lovord över den nya, kompakta motorn och tror att konkurrenterna i framförallt USA får se upp.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport “Fram för V8 i fler Volvo-bilar”
Teknikens Värld ”V8-motorn passar bilen perfekt”
Autocar “The powertrain XC90 was made for”
Edmund´s “The best of both worlds”

Vad tycker testarna?

Alla gillar den nya V8 motorn i Volvo XC90. Den nya motorn upplevs som tyst och mjuk på låga varv men när den varvas får den ett rått och sportigt ljud. Bilens prestanda upplevs som bra, även om föraren måste växla manuellt för att få ut mesta möjliga kapacitet. Att Volvo lyckats hålla ner bränsleförbrukningen och utsläppen av miljöfarliga partiklar beskrivs i positiva ordalag. Det som upplevs som negativt är automatlådan som ibland inte kan bestämma sig för vilken växel som ska vara i. Men med sex växlar sjunker bränsleförbrukningen. I det stora hela tror testarna att framgången för XC90 kommer att fortsätta, framförallt i USA där V8 är ett krav.

Auto Motor & Sport

“Fram för V8 i fler Volvo-bilar”

Volvo-XC90-V8-motor

Auto Motor & sport gratulerar de få köpare som blir tilldelade en Volvo XC90 V8 i år. Kölistan är fulltecknad för 2005. V8-modellen är den klart roligaste varianten av XC90. Den nya motorn betecknas som en fullträff. Mjuk och tyst på låga varv samtidigt som den gillar att varvas. Testarna tycker att maskineriet jobbar bättre och bättre för varje tusentals varv som passeras. Vid 6 000 får testaren nästan tävlingsvibbar. Bilen är mer komfortinriktad än BMW X5, även om V8-modellen har fått styvare fjädring än övriga modeller.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 24 2004
Teknikens Värld, nr 26 2004
Autocar, 7 december 2004
Till Edmunds hemsida

Teknikens Värld

”V8-motorn passar bilen perfekt”

Volvo-XC90-V8-inside

Teknikens Värld provkör XC90 med V8 i Arizona USA, en marknad där det krävs en V8 för att konkurrera. Testarna provkör bilen på slingrande bergsvägar och imponeras av motorns förmåga att vara riktigt sportig på höga varv. Arbetet med att ta fram den nya motorn försvårades av det faktum att deformationszonerna skulle vara intakta, vilket krävde en kompakt motor. Testarna imponeras av att V8-motorn endast är 15 kg tyngre än T6-motorn. Det som testarna upplever som negativt är automatlådan, som ibland velar mellan växellägena. Detta tillsammans med en svag motorbroms gör att testaren vid vissa tillfällen gick över till manuell växling. Testarna tror i slutändan att framgångssagan för Volvo kommer att fortsätta genom introduktionen av nya V8.

Autocar

“The powertrain XC90 was made for”

Volvo-XC90-V8-Back

Autocar utnämner XC90 med V8 till den bästa modellen av XC90. Motorn är tyst och silkeslen när föraren vill, men låter maskulint och kraftfullt vid fullt gaspådrag. Möjligheten att växla manuellt uppskattas, för det ger föraren möjlighet att hålla kvar en växel under längre tid för att på så vis få snabbare acceleration. Fyrhjulsdriften får beröm och gör att bilen undviker hjulspinn på halt underlag. Utanpå är förändringarna små, endast större hjul, dubbla avgasrör och emblem visar att det är en Volvo XC90 V8 som kommer körande.

Edmund´s

“The best of both worlds”

Volvo-XC90-V8-side

När Edmund´s provkörde XC90 för två år sedan var enda klagomålet att bilen var utrustad med en klen motor. Den reservation försvinner nu när man provkör XC90 med V8. Bilen imponerar med snabb acceleration och möjligheten att göra snabba omkörningar. Automatlådan växlar intelligent, så att det alltid finns kraft i reserv. Testaren blir inte bara imponerade av bilens prestanda utan även att Volvo lyckats hålla ned bränsleförbrukningen och utsläppen av miljöfarliga partiklar. XC90 V8 uppför sig vid körningen nästan som en vanlig personbil utan den grova känslan som finns bland konkurrerande modeller. Invändigt är kupén ljus och reglagen är på rätt ställen. Slutsatsen blir att XC90 uppfyller kraven på prestanda, kvalitetsintryck och körkänsla kombinerat med hög säkerhet.

Cirkapris: 600000 kronor

Produktfakta: Volvo XC90 V8 är utrustad med en nytillverkad V-bensinmotor på 4,4 liter. Motorn utvecklar 315 hk och 440 Nm. Bilen är fyrhjulsdriven via Haldexkoppling, utrustad med sexväxlad automatlåda Geartronic. Bilen är 480 cm lång, 190 cm bred och 174 cm hög. Tjänstevikten är 2207 kg och maxlasten är 553 kg. Bränsletanken mäter 80 liter och förbrukningen blandad körning är 1,35 l/mil. Toppfarten är 210 km/h och accelerationen 0-100 km/h tar 7,3 sekunder.

Modell: Volvo XC90 V8