Sök
Volvo XC60

Volvo XC60

Säkerheten först

2008-10-09

Volvos nya kompakt-suv är ett modernt alternativ till både XC90, XC70 och andra stadsjeepar. Om den rår på Audi Q5 och kommande BMW X3 får kommande jämförande tester visa.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 4/5 “Better late than ever”
What Car 4/5 “Safety is a given”
DN Motor “Priserna kan vara återhållande”
Car 4/5 “A good car”

Vad tycker testarna?

Alla är överens om att XC60 har vackra former som är moderna utan att tappa Volvo-känslan. Det är en stor och tung bil men Volvo har lyckats göra den tillräckligt dynamisk och tajt på vägen utan att försaka någon komfortkänsla. Detta är en riktigt bra långkörare med en trevlig förarmiljö, däremot är testarna inte ense om huruvida utrymmet i baksätet räcker till eller inte. Dieselmotorn bedöms som bullrig och bråkig, medan bensinversionen T6 (finns ej i Sverige) är alltför törstig med dagens mått.

Autocar

“Better late than ever”

Det är framför allt interiören som imponerar på Autocars testare. Den nya Volvon har ett högt pris men också en ombonad förarmiljö. Även om den delar bottenplatta med Land Rover Freelander är det mycket som är annorlunda. Här har Volvos tradition bevarats med tillägg av mer sofistikation. Den T6-version Autocar körde säljs inte i Sverige, men imponerar mer i XC60 än i V70. Testaren tycker att Haldex-systemet fungerar utmärkt på regnvåta spanska bergsvägar och bidrar till högre körglädje. Dessutom är den bekväm och skön att åka långt i. Det är mycket ”feel-good factor” i XC60 menar Autocar. En kapabel konkurrent till Freelander.

Källa: Autocar (GB) 1 okt 2008

What Car

“Safety is a given”

What Car tycker liksom föregående testare att XC60 är sportig att köra men framför allt är den bekväm. I väntan på framtidens svävar-fordon är XC60 ett väl fungerande vardagsredskap som även fungerar på fina gatan. Fram som bak sitter alla bekvämt och även barn har god utblick från det elvärmda baksätet. XC60 2,4D har tillräckligt med dragkraft för hela familjen, men är inte lika raffinerad som sina tyska och franska dieselrivaler utan dras med vibrationer och buller. Dessutom hamnar den högt i skatt eftersom koldioxidnivån är betydande. Styrning och väghållning håller däremot hög klass enligt What Car.

Källa: What Car (GB) nov 2008

DN Motor

“Priserna kan vara återhållande”

DN Motor tycker att XC60 blir ganska dyr och frågan är om köparna klassar nya Volvon på samma nivå som Mercedes och Audi. Det är en tung och stor bil som dock är lättmanövrerad och det syns att det är en Volvo. Testaren uppskattar det nya säkerhetssystemet men inte att XC60 T6 drar 1,5 liter i stadsmiljö även om den inte längre kommer att säljas i Sverige. Rum finns det gott om i XC60 och testaren tror att framför allt Volvoägare kommer att vilja ha en.

Källa: Dagens Nyheter 16 sept 2008

Car

“A good car”

Motortidningen Car gillar XC60 i den testade versionen D5 med automatlåda. De moderna formerna är tilltalande men inte dramatiska. Till skillnad från övriga testare tycker Car att utrymmet i baksätet är dåligt, sämre än i V70 och S80. Fram är det bättre och Volvo tävlar med Mercedes om bekvämaste långfärdskomforten. Motorn vibrerar och lever om, samtidigt som den är på gränsen till för svag att orka göra den tunga bilen tillräckligt alert. Annars är XC60 lika dynamisk som BMW X3, det enda som Car tycker saknas är en Sportknapp på automatlådan.

Källa: Car (GB) nov 2008

Cirkapris: 360000 kronor

Produktfakta:

Volvo XC60 2,4D
Typ: 4-dörrars kompaktsuv med fem sittplatser.
Motor: 2,5 liters turbodiesel, 6-växlad manuell
Drivning: Framhjulsdrift med 4wd Haldexkoppling
Effekt: 2,4D (D5) 163 (185) hk, 340 (400) Nm
Prestanda: 0-100 10,5 sek, toppfart 195 km/tim
Förbrukning: 0,75 liter per mil blandad körning
Koldioxid: 199 gram/km (manuell växellåda)
Bagageutrymme: 495-1450 liter
Mått: 463x189x171 cm
Bränsletank: 70 liter

Tillverkare: Volvo