Sök
Toyota Urban Cruiser

Toyota Urban Cruiser

En stor liten bil

2009-05-14

Toyota vill bredda sitt sortiment och levererar en bebis-suv med fram- eller fyrhjulsdrift. Den är hög nog att rymma ganska långa passagerare, men kort nog för fickparkering.
Testkälla Kommentar
Auto Motor & Sport ”Greppsäker liten krabat”
Autocar ”Short on dynamic appeal”
Vi Bilägare ”Skyddslister har inte Toyota kostat på”

Vad tycker testarna?

Toyota ser potential i en marknad som idag domineras av bilar som Citröen C3 Picasso och presenterar med Urban Cruiser en kompakt suv. Testarna upplever bilen som rymlig i höjd och med höga säten som ger god sikt, även om ratten då hamnar i knät. Ambitionen är snålhet och de framhjulsdrivna varianterna är miljöklassificerade. Det snåla vridmomentet gör dock bilen frustrerande klen på motorvägen. Istället är det i stan bilen glänser med bra kurvtagning och bra möjligheter att fickparkera. Urban Cruiser är tystlåten och alert men också snålt utrustad. Fjädringen är stram och funkar bra i stan, på motor- eller landsväg känns varenda ojämnhet i marken. Bilen har stopp-/ och startfunktion som används vid rödljus. Testarna verkar tycka att bilen gör sig som bäst just stillastående, även om den onekligen ligger rätt i tiden.

Auto Motor & Sport

”Greppsäker liten krabat”

Toyota urban cruiser 1Auto Motor & Sport kan inte låta bli att charmas av nya Toyota Urban Cruiser. Bilen kombinerar suv-höjd med sportkänsla och har många läckra yttre detaljer. Insidan upplevs som rymlig tack vare takhöjden och även hyfsat långa får plats i baksätet. Auto Motor & Sport provkör 1,4-liters dieseln på 90 hästkrafter och upplever den som förvånansvärt pigg, speciellt på låga varvtal. Styrningen känns väldigt precis även om elservo förtar lite av upplevelsen. Urban Cruiser tar gathörn som en blixt och den något stumma fjädringen jobbar bra. Terrängegenskaperna finns där i form av fyrhjulsdrift och bakaxeldifferential, men det är i staden som Urban Cruiser hör hemma.

Källa: Auto Motor & Sport nr 8 2009

Autocar

”Short on dynamic appeal”

Toyota urban cruiser 2Är det så att Toyota efter alla utslätade bilmodeller blivit radikala, frågar sig Autocar. Bebis-suvar har ingen stor publik i dagsläget men med Urban Cruiser visar Toyota att det kan bli en växande marknad. Det är inte lätt att se att Urban Cruiser bygger på samma plattform som Yaris. Inuti märks dock de trista plastdetaljerna som Toyotas småbilar gjort till sitt kännemärke. De höga sätena ger god sikt men placerar samtidigt ratten nära knät. Stadskörning är hemmaplan för Urban Cruiser med stopp-/startsystemet och korrekt fjädring, även om motorn är lite ryckig vid låga varvtal. På motorvägen är bilen tyst men frustrerande klen. Bilen är inte speciellt rolig att köra, så i slutändan visar det sig nog att Toyota tillverkat ännu en beige cardigan i alla fall. Autocar röstar på att du investerar pengarna i en Citröen C3 Picasso eller Kia Soul istället.

Källa: Autocar (GB) 1 april 2009

Vi Bilägare

”Skyddslister har inte Toyota kostat på”

Toyota urban cruiser 3Trots att Urban Cruiser har ett imponerande yttre är det en liten och snål bil, skriver Vi Bilägare. Den är knappt fyra meter lång och en nätt tårtbit att fickparkera. Den sexstegade växellådan samarbetar föredömligt med den lilla dieselmotorn och något vindbrus finns knappt att tala om. Ett varningens finger höjs för eventuellt däckljud på grov svensk asfalt. Dessutom är det som om Urban Cruiser letar rätt på ojämnheter i vägen. Tanken är att Toyotas nya ska locka miljömedvetna i 30- 40-årsåldern. Dessa bör även ha en fet plånbok tillägger Vi Bilägare, eftersom det är en ganska dyr bil som är snålt standardutrustad.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 6 2009

Cirkapris: 156000 kronor

Produktfakta:

Toyota Urban Cruiser 1,33
Modell: Kompakt femdörrars suv med fem sittplatser.
Motor: 1,3 bensinmotor, 101 hk och 132 Nm vid 3800 v/min.
Prestanda: 0-100 12,5 s. Toppfart 175 km/h.
Förbrukning: 0,55 l/mil, koldioxid 129 g/km.
Mått: 393/172/152 cm.
Tillval: Pluspaket med ac, cd-stereo, läderratt m m 9500 kr

Tillverkare: Toyota