Sök
Toyota Landcruiser 2003

Toyota Landcruiser 2003

Pansarvagn och SUV

2003-02-20

Två ton terrängbil med modern interiör och hög säkerhetsnivå gör testarna imponerade, i alla fall vid sidan av vägen.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare "Terrängkryssaren"
Spray Bilnytt "Absolut ingen stadsjeep"
Auto Zeitung "Kultiviert und kräftig"

Vad tycker testarna?

Testarna är överens om att Landcruiser fortfarande är en fullfjädrad terrängbil. Toyota har inte tullat på terrängegenskaperna för att tilltala en marknad som skriker efter mjuka stadsjeepar. Med nya elektroniska system och diverse konstruktionsfinesser tar sig Landcruiser fram genom svår terräng utan några som helst problem. Alla menar att interiören i bilen är lyckad och ger en rätt lyxig känsla för att tilltala folk som inte enbart vill ta sig genom Gobiöknen. De flesta tycker att bilen tar sig fram bra även på vanliga vägar, framförallt High grade med luftfjädring. Samtliga har provat bilen med turbodiesel.

Vi Bilägare

"Terrängkryssaren"

Toyota_Landcruiser_insidan.

Teknikens Värld uppskattar att kupén inte har den plastiga känsla man kan finna i många moderna terrängbilar och SUV. Föraren sitter bra och stora ytterbackspeglar är en trevlig detalj. Instrumentpanelen förmedlar en modern känsla med aluminium och svarta material men det kan bli svårt att hitta rätt bland alla knappar i mörkret. Baksätet bjuder inte på lika stora utrymmen men det finns tre OK sittplatser. Motormässigt menar testaren att det kan bli lite trögt att driva den två ton tunga bilen. Köregenskaperna får bättre betyg och Landcruiser anses klara sig riktigt bra för att vara en äkta terrängbil. Det kränger ju en del men känns aldrig vådligt. När det gäller ren terrängkörning klarar sig bilen väldigt bra med en mängd elektroniska hjälpsystem som känns genomtänkta och funktionella. Synd bara att terrängkörning är förbjudet i Sverige.

Källa: Teknikens Värld, Nr 1 2003
Till Spray Bilnytts hemsida
Auto Zeitung, Nr 1 2003

Spray Bilnytt

"Absolut ingen stadsjeep"

Toyota_Landcruiser_framsida.

Spray Bilnytt menar att Toyota Landcruiser inte ska ses som en stadsjeep. Bilen är en seriös terrängbil i första hand. Testaren skriver dock att den i High grade utförande (superlyx) klarar sig bra på landsväg också, tack vare luftfjädring och elektronisk krängningshämning som enligt testaren ger Landcruisern egenskaper nära en personbils. Toyota har även tänkt en del på säkerheten och byggt in finesser som framförallt skyddar den man krockar med, liknande de system som Volvo använder.

Auto Zeitung

"Kultiviert und kräftig"

Toyota_Landcruiser_baksidan

Auto Zeitung konstaterar att det har hänt mycket med Landcruiserns interiör. Den ger ett gediget intryck och tål att jämföras även med fina bilar som Mercedes E-klass. Trots detta menar testaren att Landcruiser fortfarande är en utmärkt terrängbil. Den tar sig fram i stort sett överallt även med däck för blandkörning, vig som en bergsget. På gatorna tar sig bilen också fram utan problem och testaren blir glad när han märker hur tyst bilen går. Motorn anses förträfflig men mindre positivt är att sätena anses lite smala och automatlådan lite seg.

Cirkapris: 370000 kronor

Produktfakta: Toyota Landcruiser 2003 är den senaste versionen av terrängbilen som sålt mer än någon annan i klassen. Bilen byggs fortfarande på en ram som tål mycket stryk och levereras med antingen 163 hk turbodiesel med common rail eller bensindriven V6 på 249 hk. Bilen har konstant fyrhjulsdrift med normal kraftfördelning 60/40. I standardutförande sitter en 5-växlad manuell låda men det finns en 4-växlad automat som tillval. Ventilerade skivbromsar fram och bak med ABS. Bland elektroniken märks elektroniskt ställbara stötdämpare, central torsendiff, antispinn, antisladd, downhill assist och hill-start assist. Maxlast 850 kg, taklast 80 kg och maximal släpvikt 2800 kg. Axelavstånd 279 cm, längd 481 cm, bredd 179 cm, höjd 189 cm. Tjänstevikt ca 2000 kg beroende på motor och växellåda. Priset avser basversionen 3,0 D4D.

Modell: Toyota Landcruiser 2003