Sök
Test - Skoda Octavia Scout 2010

Test - Skoda Octavia Scout 2010

Scout: Istället för Allroad

2009-09-04

Skoda har kommit med en ansiktslyftning på populära Scout. Utseendet är delvis nytt men största nyheten är Haldex version 4. Motorerna är bara delvis uppdaterade.

Modell Betyg Pris Kommentar
Skoda Octavia Scout 2010 20/25 263000 Istället för Allroad

Sammanfattning

Octavia Scout har varit populär som ett slags budgetalternativ till Volvo XC70 och Audi Allroad. När tidningen Teknikens Värld nyligen testade dessa konkurrenter och några till mot varandra fick Scout den högsta poängen. Det är inte illa jobbat av tjeckerna att ta fram en bil som väl matchar 100 000 kronor dyrare konkurrenter. Efter att vi förra veckan kört nya Audi A4 Allroad kan vi direkt säga att Skodan inte kan mäta sig med komforten och byggkvaliteten hos Audin. Scouten briljerar istället när det gäller mer praktiska dimensioner som utrymmen och framkomlighet.

Design 

4/5Ren, snygg och ändamålsenlig 
Kvalitet 3/5Mer gedigen än priset antyder
Komfort 3/5Bättre än föregångaren
Kapacitet 4/5 Rymlig och framkomlig
Prisvärde 5/5 Bästa budgetköpet i klassen
Summa 

19/25

 

Inledning

Gott om utrustning
Redan i grundutförandet är Octavia Scout välutrustad med backradar, farthållare och klimatautomatik. Men den mest generösa gesten från Skoda är nog att man bjuder på avtagbar dragkrok redan i standardutförandet. En sådan brukar kosta mellan 6000 och 8000 kronor. Man kan också lägga till finesser som värme i baksätet, navigator och elstolar fram. Vad som däremot inte ingår är Hill Hold (hjälp för start i backe) och dubbelt bagagerumsgolv vilket vår testbil var utrustad med. Tyvärr finns ingen funktion för att hålla lastrumsgolvet i öppet läge så det blir ett tveksamt tillval.

Skoda Octavia Scout 2010 2

Förfinad och förbättrad
Exteriört är det inte så stor skillnad på nya Octavia Scout mot föregångaren, utöver en ny front. Bilen ser högre ut, mer terränggående på något sätt. Inuti har instrumentpanelen uppdaterats och man kan nu få klädsel i Alcantara och läder mot ett tillägg. Kvalitetskänslan är i nivå med VW Golf och Passat, det vill säga mycket bra även om det inte riktigt är Audi-nivå. Scout har i alla fall sportpedaler i aluminium och hasplåtar både fram och bak á la Allroad. Dessutom finns ett robust handtag framför passagerarplatsen att hålla sig i när det lutar och kränger. Det senaste Haldex-systemet ger bättre framkomlighet än tidigare tack vare att det reagerar snabbare med att skicka kraft även till bakhjulen. Kompetensen är det inget fel på hos Scout.

Skoda Octavia Scout 2010 3

Lastvillig reskamrat
Utrymmena har alltid varit Octavias starka kort och förutom att vara rymlig både i baksäte och bagageutrymme blir Scout ännu mer lättlastad tack vare den högre chassisättningen. Någon elassisterad baklucka finns inte men luckan både öppnar och stänger mycket lätt. Bullernivån har dämpats något i och med modellens uppdatering. Däckbuller på grov väg är det enda som Skodafolket verkar ha svårt att få bukt med, annars åker man bekvämt i Octavia Scout. Tolv färger finns att välja bland. Just nu känns testbilens vita färg och svarta detaljer helrätt, men tycker man samma sak i ett brunslaskigt december? Kanske inte, men dit är det långt just nu.

Skoda Octavia Scout 2010 4

Rätt och orätt

Skoda är inget exklusivt märke, även om klassresan man gjort i och med Volkswagens övertagande för något årtionde sedan är betydande. Kvalitetsmässigt finns idag i stort sett inget som misskrediterar Skoda framför modermärket VW, men visst märks att Skoda ännu är ett andra rangens märke. Exempelvis på detaljer som dörrhandtag och instrumentpanel, även om den senare har uppdaterats. Tvålitersdieseln är fortfarande den gamla pumpdosemodellen. Den funkar bra ihop med manuell låda men det är ändå lite synd att Scout inte begåvats med common-rail diesel som bland annat finns Octavia RS och nya Yeti. Hotet kommer ju ofta inifrån även om prisvärda Scout levererar stort ändå, trots utgånget bäst-före-datum på vissa delar. Dragkrok får man på köpet.

Så gjorde vi

Octavia Scout är testkörd under september 2009.

Skoda Octavia Scout 2010 5Skoda Octavia Scout Tdi
Motor: Turbodiesel, 140 hk resp 320 Nm
Drivning: Haldex 4wd, manuell växellåda
Prestanda: 0-100 10,2 sek, toppfart 197 km/h
Förbrukning: 0,64 liter, koldioxid 173 g/km
Övriga versioner: 1,8 Tsi 160 hk
Mått: 458x178x153 cm
Dragvikt: 1600 kg
Tankrymd: 60 liter