Sök
Test – Navara vs. Amarok

Test – Navara vs. Amarok

Stor duell: Med flak där bak

2011-01-21

Med en pickup kan du forcera svår terräng, dra tunga släp och lasta smutsiga doningar. Men står familjefrakt i fokus bör du kanske tänka om.

Utvecklingen av pickupfordon håller inte jämna steg med personbilsutvecklingen. Här gäller fortfarande, av praktiska skäl, bladfjädrar bak. Värre är att säkerheten inte är på topp och att miljöegenskaperna prioriteras lågt.

En pickup är i första hand ett arbetsfordon. Dubbelhytt ger visserligen plats för familjen, men med tanke på komfort och säkerhet bör nära och kära bara åka med i undantagsfall. Nissan Navara är storsäljaren på pickupmarknaden. Nu ger sig VW åter in i matchen. Senast var 1989-1997 med Taro. Vi vet vilken som är Sveriges bästa pickup!

ROND 1 - Ekonomi
De två testade bilarna har slående lika prissättning. Endast några tusenlappar skiljer bilarna åt. I fallet Navara finns två dieselmotorer (2,5 dCi eller 3,0 V6 dCi), tre utrustningsnivåer (XE, SE och LE), två karossvarianter (enkel- eller dubbelhytt) och manuell eller automat växellåda. ”Vårt” pris avser SE dubbelhytt, fyrcylindrig 2,5 dCi med manuell låda, partikelfilter och differentialspärr.
I fallet Amarok är allt enklare så här i lanseringsskedet. Bara en motor, en växellåda och en kaross. Sedan står det mellan Trendline eller Highline, en prisskillnad på 17 500 kronor. Här anges pris för Highline som känns mest prisvärd.
Båda bilarna bör få service vartannat år eller 3 000 mil. Kostnad efter fyra år/6 000 mil för Navara är 12 114 kronor. För Amarok: 9 635 kronor. Navara har också högre skatt och förbrukning. 
Även reservdelar är dyrare till Navara. Summan av tio exempeldelar ger 32 489 kronor för Navara mot 24 058 kronor för Amarok.
Första ronden till VW Amarok.

ROND 2 - Utrymme
Amarok erbjuds med två fjädringstyper. Med den grövre är lastförmågan 862-1 047 kg beroende på utrustningsnivå. Navara 2,5 dCi med dubbelhytt tar 852-897 kg.
Flakens lastytor är till stor del bakom bakaxeln. Det kan bli baktungt, med luriga vägegenskaper som följd.
Det Navara förlorar i lastkapacitet tar den igen på dragvikt. Har föraren rätt körkort kan Navara dra 3 000 kg, Amarok 2 800 kg.
Amarok är på pappret marginellt större än Navara. I verkligheten upplevs den som enorm och flaket är högre, på gott och ont. Högre flaksidor ger också längre baklucka. Det är således svårare att nå last med luckan nedfälld.
Amarok har en kupé med stora kvaliteter. I baksätet ryms långa och storfotade vuxna utan problem. Framstolarna är kofortabla även vid längre resor.
Bak i Navara sitter man helst inte. Soffan är superlåg och sitsen kort, fotutrymmet nära obefintligt. Fram sitter du högt på små stolar.
Andra ronden till VW Amarok.

ROND 3 - Körning/komfort
Bladfjädring ger stötig gång. Först då bilarna lastats med några 100 kg blir det bekvämt. I alla fall i Amarok. Navara är hjälplöst stötig mest hela tiden. Den hårda fjädringen ska palla last, men också avstyra välttendenser. Båda bilar är utrustade med antisladdsystem.
Fyrhjulsdrift kopplas in med knappar eller vred. Inte med ”växelspak” som förr.
Dieslarna är effektstarka och knotar på, men låter som personbilsdieslar för tio år sedan. Den manuella lådan i Amarok är lättskött, till skillnad mot Navaras motsträviga och långslagiga. Navara går att få med femstegad automat men blir då ännu törstigare. Amarok är lättare att köra snålt.
Navara kan fås med skinnklädsel och taklucka. Onödig lyx, vettigare är längdjustering av ratt och backstartshjälp (Hill Hold) som i Amarok.
Tredje ronden till VW Amarok.

ROND 4 - Miljö
Miljöegenskaperna har som sagt låg prioritet på nyttofordon som dessa. Navara 2,5 dCi har två stora nackdelar. För det första uppfyller inte motorn avgaskraven enligt Euro 5. För det andra är dieselpartikelfilter ett tillval. Detta borde givetvis vara standard och motorn borde klara Euro 5, det gör den större och filterförsedda 3,0 V6 dCi. Den för Navara uppgivna snittförbrukningen på 8,5 l/100 km hade vi svårt att nå. Amarok ska i snitt dra 7,9 l/100 km. Vi lyckades köra på det, trots att testbilen var sprillans ny och inte inkörd vid testtillfället. För att strö ytterligare salt i såren på Navara; utmanande Amarok har partikelfilter som standard och klarar avgaskraven enligt Euro 5. Bilarna drar ganska lite i förhållande till sin storlek. Vidare noteras att törsten bara ökar marginellt vid mycket tung last vilket är bra.
Fjärde ronden till VW Amarok.

ROND 5 - Säkerhet
Har du en pickup som arbetsfordon tillbringar du mycket tid i bilen. Då är hög säkerhet viktigt. Ska du ta med familjen i bilen är säkerheten om möjligt ännu viktigare.
När Navara testades av Euro-Ncap 2008 fick den först bara en överstruken stjärna. En katastrof. Bland annat löste krockkuddarna ut för sent. Nissan fick modifiera bilen och testa igen. Nu klarade man tre av fem stjärnor, men Euro-Ncap påtalade att karossen fortfarande var vek och att instrumentpanelen utgjorde farlig islagsyta.
Amarok testades i senaste krockomgången hos Euro-Ncap och klarade fyra stjärnor, detta enligt betydligt hårdare krav för 2010.
Både Navara och Amarok levereras med Isofix-fästen för barnstolar, men bara i baksätet. I Amarok kan krockkudden på passagerarsidan stängas av med hjälp av tändningsnyckeln. Bra.
Detta är tunga och rambyggda bilar, sådana kommer alltid vara mycket farliga för vanliga personbilar vid en krock.
Femte ronden till VW Amarok.

(interiör VW Amarok)
Amarok: Många avläggningsytor, stora dörrfack och hela tre 12V-uttag runt föraren. Enkla och tydliga instrument samt reglage. Stor miss: radiodisplayen reflekteras i bakrutan, vidare in i backspegeln. Mycket irriterande i mörker.

(interiör Nissan Navara)
Navara: Skinnklädsel (upplevs syntetisk) och rolig brun färg på instrumentbrädan räddar inte Navara. Upplägget är rörigare än i Amarok, facken och avläggningsytorna sämre disponerade. Sätesvärmen är klen.

(exteriör VW Amarok)
Amarok: VW Amarok vill vara tuff med kromad båge över flaket. Lär bli ovanlig på vägarna då de flesta väljer heltäckande kåpa i stället. Vid det högt placerade bromsljuset finns två lampor som kan lysa upp flaket. Mycket genomtänkt.

(exteriör Nissan Navara)
Navara: Tuff framtoning med tröskelsteg och takräcke, båda är tillval. Bakdörrarna är korta och insteget smalt, speciellt för fötter. Stålställningen som skyddar så att föremål inte åker in genom bakrutan är bra. Bör kompletteras med nät.

Nissan Navara
2,5 dCi
Motor: Diesel, 4-cylindrig radmotor, 2 488 cm3, turbo. Effekt 190 hk vid 4 000 r/min. Vrid 450 Nm vid 2 000 r/min.
Drivning: Motorn fram, bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda eller 5-stegad automat.
Förbrukning: 8,5 l/100 km (ECE blandad körning).
CO2: 224 g/km.
Prestanda: 0–100 km/h 11,1 s, toppfart 180 km/h.
Tjänstevikt: cirka 1 960 kg.
Maxlast: cirka 852-897 kg.
Dragvikt: 3 000 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd/axelavstånd) 530/185/191/320 cm.
Pris: 335 375 kronor
Läs mer på: www.nissan.se

VW Amarok
2,0 BiTDI 4 Motion
Motor: Diesel, 4-cylindrig radmotor, 1 968 cm3, turbo. Effekt 163 hk vid 4 000 r/min. Vridmoment 400 Nm vid 1 500 r/min.
Drivning: Motorn fram, bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.
Förbrukning: 7,9 l/100 km (ECE blandad körning).
CO2: 208 g/km.
Prestanda: 0–100 km/h 11,1 s, toppfart 181 km/h.
Tjänstevikt: cirka 1 993 kg.
Maxlast: ca 862-1 047 kg.
Dragvikt: 2 800 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd/axelavstånd) 525/195/183/310 cm.
Pris: 337 400 kronor
Läs mer på: www.volkswagen.se