Sök

Under huven allting nytt

2009-11-12

Mazda CX-7 har varit hos bildoktorn och lyft sig både in- och utvändigt. Den största nyheten är dock inte kosmetisk utan teknisk och sitter under huven. En dieselturbo på 2,2 liter och 173 hästkrafter. Smartsons Ulf Magnusson har provkört bilen på slingriga alpvägar i Österrike.

Modell Betyg Pris Kommentar
Mazda CX-7 2,2 DE Sport 18/25 347000 Mazda CX-7 har varit hos bildoktorn

Sammanfattning



Sportigt flexibel

Mazda CX-7 är en crossovermodell, vilket innebär en sportigare eller mer flexibel mix av familjebil och suv. Bland konkurrenterna finns starka kort som Volvo XC60 och VW Tiguan. Mazda CX-7 började säljas 2006 men har hittills bara sålts med bensinmotor på 260 hästkrafter. Trots mycket uppskattning för sin körglada stil har biltypen ”bensintörstigt högbygge med fyrhjulsdrift” inte varit så populär på sista tiden. Sedan starten har 230 exemplar hittat köpare i Sverige. Med dieselmotor är förutsättningarna klart annorlunda, med lägre förbrukning och högre dragvikt. Mazda räknar med att få ut runt 300 bilar under nästa år, vilket inte verkar helt osannolikt.



Stadig vägmaskin
Under vår testkörning är det tydligt att CX-7 trivs bra både på lands- och motorväg. Den går stabilt och uppträder resolut och med fint grepp både på krokiga alpvägar och på Autobahn. Samarbetet med den manuella växellådan fungerar fint, även om växelspakens höga placering ger en skum vinkel för armen. Den nya dieselspisen känns stark och alert. Vridmomentet 400 Nm uppnås vid 2000 varv och även om dragvikten är ganska blygsam (1800 kilo) finns gott om kraft i hela registret. Lägger vi till att ljudnivån i bilen är bra trots 19-tumsfälgar blir Mazda CX-7 en riktigt bekväm långfärdsfraktare. Hur den klarar grov svensk asfalt återstår dock att se.



Ljus och luftig
Väl på plats sitter undertecknad om 185 cm komfortabelt med fin överblick, utan att det känns som man rattar en buss. Det är lätt att hitta en bekväm position med elinställda stolar (även på passagerarsidan) och en ratt som är justerbar på höjden och längden. Den stora framrutan med 66 graders vinkel bidrar till luftig känsla i kupén och ovanför instrumentpanelen. På ratten sitter numera knappar för att styra navigerings- och underhållningssystemet MID (multi info display). Systemet ingår i den fullutrustade sportversionen som lär bli storsäljaren i Sverige. Navigeringen fungerar utmärkt även om skärmen gärna kunnat vara någon tum större. Navigeringen kan endast styras från ratten och inte via instrumentbrädan, kanske en lite konstig prioritering av Mazda.



Ny katalysator
Med den nya dieselmotorn har Mazda fått ner koldioxidutsläppen från 243 till 199 gram/km vilket får anses okej om än inte klassbäst. Mazda lyfter hellre fram den nya SCR-katalysatorn som använder ett särskilt urinämne (adBlue) för att rena avgaserna. Genom att spreja in adBlue i avgassystemet bildas en naturlig kemisk reaktion som förvandlar omkring 40 procent av NOx eller kväveoxid till ofarligt kväve. Ämnet förvaras i en extra tank under bagageutrymmet och räcker för minst 2000 mils körning, vilket gör att påfyllningen endast krävs vid det vanliga servicetillfället.



Bra köp?
Mazda CX-7 diesel kommer med två olika utrustningsversioner i Advance och Sport. Priset för Advance är 314000 kronor, Sport 347000 kronor. I den senare modellen ingår 19-tumsfälgar, läderklädsel, Bose ljudanläggning, navigeringssystem och kromdetaljer. Sportversionen är ett bättre köp med tanke på extrautrustningen, men samtidigt börjar priserna närma sig Volvo XC60 och Audi Q5. Andrahandsvärdet för dessa bilmodeller känns säkrare än för Mazda CX-7 som sålt få modeller i Sverige. Mazda CX-7 lyckas dock leverera sportig känsla och hög komfort. Den bjuder gott om utrymme utan att kännas klumpig. Att den är snygg gör inte saken sämre. Förutsättningarna finns, men det är en tuff marknad där en liten volym bilar slåss om köparna.



Betyg
Design: 4/5 – Snygg utsida och praktisk insida.
Kvalitet: 3/5 – känns välbyggd. Vissa plastiga detaljer interiört.
Kapacitet: 4/5 – Stabil både på lands- och motorväg.
Komfort: 4/5 – Bra långfärdsfraktare och utrymmen.
Prisvärde: 3/5 – Ganska dyr, men välutrustad.
Betyg: 18/25

Snabbfakta
Mazda CX-7 2,2 DE Sport
Cirkapris: 347000 kronor
Modell: Femsitsig crossover
Motor: Diesel 2,2 MZR-CD, 173 hk resp 400 Nm
Drivning: Fyrhjulsdrift, manuell 6-växlad låda
Prestanda: 0-100 11,3 sek, toppfart 200 km/tim
Förbrukning: 0,75 liter, koldioxid 199 gram/km
Övriga versioner: Bensin 2,3 MZR turbo 260 hk
Mått: L470xB187xH165 cm
Bagagevolym: 455-1744 liter
Markfrigång: 207 mm
Dragvikt: 1800 kg

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: