Sök
Test - Kia Sorento 2,2 Crdi EX PP 2010

Test - Kia Sorento 2,2 Crdi EX PP 2010

Mer asfalt, mindre lera

2010-04-07

Kia Sorento årgång 2010 är större, starkare och snålare än tidigare tack vare självbärande kaross och bantad vikt med drygt 200 kg. Förändringen är så omfattande att modellen nästan hade förtjänat ett nytt namn.

Modell Betyg Pris Kommentar
Kia Sorento 2010 19/25 340000 Mycket bättre, lite sämre

Sammanfattning

Mycket bättre, lite sämre
Jag måste erkänna att min provkörning av gamla Kia Sorento ägde rum för ganska länge sedan. Därför blir det inte så mycket jämförelse med föregångaren rent körmässigt. Däremot har jag kört andra terrängbilar med ramkonstruktion och gammaldags, inkopplingsbar fyrhjulsdrift och jämfört med en sådan är nya, större och samtidigt smidigare Kia Sorento rena drömmen att köra på vanlig väg. Terrängegenskaperna är dock betydligt sämre än tidigare med framför allt en undermålig markfrigång på 18 cm, sämre än i Volvo XC70 men på samma nivå som Audi A4 Allroad. Här finns visserligen både Hill assist control och spärrbar mellandiff för konstant 50-50 kraftfördelning så helt grön är nog inte Sorento även i det gröna, om liknelsen tillåts.

Inledning

Stor och stöddig
Nya Kia Sorento är rymlig. Särskilt bagageutrymmet sväljer i stort sett vad som helst och är generöst tilltagen på bredden, något som tyvärr blir allt mer ovanligt när allt fler tillverkare utformar sina fyrkantiga bagagerum. Men även passagerarna har gott om manöverutrymme. I baksätet ryms ledigt tre vuxna och den närmast obefintliga kardantunneln gör att även den som sitter i mitten har det ganska bra. Framstolarna är lika väl tilltagna även om vi saknar möjligheten att höja/sänka eller luta passagerarstolen. Både fram och bak är sitsen något platt men ändå bekväm. Den tvåfärgade läderklädseln är snygg och ser ut som den i Volvo XC60. Brunt och beige harmonierar med testbilens utsida i dovt brunmetallic med kromade, pråliga dörrhandtag i krom.

Vart ska vi åka?
Men någon riktig premiumkänsla ger inte Sorento som helhet, även om den känns mycket väl ihopskruvad. Anledningen till det är att en del tillval som finns till exempelvis Volvo XC60 och för den delen enklare bilar saknas. Toppversionen PP (Premium Package) är utrustad med både backradar och xenonljus, men mysiga tillval som baksätesvärme eller elbaklucka finns inte att få. Men märkligast av allt, var är Gps-navigatorn? En ny stor familje-suv anno 2010 måste erbjuda detta när till och med Kia Ceed har det som tillval. Kia har kanske resonerat så att man inte kan konkurrera med alla tillverkare av prisvärda gps-modeller som eftermonteras. Enligt uppgift från Cecilia Gustavsson på svenska Kia kommer dock inbyggd navigator nästa år till Sorento. 

Kia Sorento 2010 Back

Var god kliv in
Insteget till Sorento är lagom högt för vuxna som ska lyfta in barn i barnstol eller själva kliva in och sätta sig. Det går hyfsat bra att få fast selbanden till bilbarnstolen under passagerarsätet men lika lätt som i en Volvo är det inte. Att fälla baksätet är dock föredömligt enkelt och även om lastytan inte blir hundraprocentigt platt är Sorento en lastvänlig bil. Vi saknar dock ett medföljande lastnät att fästa bakom fram- respektive baksätet som skydd mot lösa föremål. Insynsskydd finns dock, utan handtag men inkapslat i en snygg hållare av aluminium. Vår testbil hade mindre än 100 mil på mätaren och hade precis kommit ur förpackningen. En stor del av nöjet i att köra en ny bil är den speciella och lite svårdefinierade nybilsdoften, men vårt testexemplar luktade starkt av kemikalier från någon komponent i tillverkningen. Tyvärr är det svårt att få något doftprov när nybilen ska beställas. 

Kia Sorento 2010 1

Bra köp?
Tittar man på specifikationerna och priset är nya Sorento ett lockande alternativ, inte bara för barnfamiljen på landsbygden. Dieselförbrukningen hamnade runt 0,85 liter per mil vilket är helt okej för biltypen. Siffrorna lär dessutom förbättras så fort motorn blir mer inkörd. Jämfört med andra ”cross-over” modeller som Honda CR-V, Volvo XC70 eller Renault Koleos erbjuder Sorento mer suv-känsla. Det mesta hamnar på pluskontot eftersom Kia lyckats bra med köregenskaperna. Även om chassit är något stötigt på ojämn väg. Och dragvikten har minskat till 2000 kg (2500 med manuell låda) vilket trots allt räcker för de flesta ändamål. Kia Sorento är mycket suv för pengarna.

Cirkapris: 340 000 kr
Modell: 5-dörrars suv med fem sittplatser
Motor: Turbodiesel, 197 hk resp 436 Nm
Prestanda: 0-100 10,0 sek, toppfart 190 km/tim
Förbrukning: 0,74 liter blandad körning, koldioxid 194 gram/km
Testförbrukning: 0,84 liter blandad körning
Mått: 469x189x175 cm
Bagagevolym: 1047-2052 liter
Tankvolym: 70 liter
Utrustning urval: Tvåzonsklimat, xenonljus, läder.
Tillval: Panoramatak 11900 kr, 7 sittplatser 7000 kr.
Övrigt: 5 år eller 15000 mil nybilsgaranti

Betyg Kia Sorento
Design 3
Kvalitet 4
Kapacitet 5
Komfort 3
Prisvärde 4
Totalt 19/25

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: