Sök
Test - 5 dragbilar

Test - 5 dragbilar

Bilar med drag

2010-09-27

De flesta av oss använder bilen till att då och då dra släpvagn, husvagn eller hästsläp. Nästan alla bilar kan förses med dragkrok, men det finns några saker att överväga. Här är fem testade modeller som inte enbart är bra dragbilar utan bra till annat också.

Diesel eller bensin?
De flesta skulle nog välja en dieselbil att dra med, på grundval av bättre vridmoment och lägre bränsleförbrukning. På senare tid har bensinmotorerna visserligen närmat sig på dessa områden men än så länge är det diesel som dominerar, särskilt för dig som ofta kör långa sträckor.

Automat eller manuell?
Det råder delade meningar om huruvida man ska växla själv eller låta bilen göra det, men det är klart bekvämare med automatlåda och det gäller inte minst när det ska dras släp. Att backa med vanlig växellåda och slira på kopplingen är inte jättekul och körningen blir överlag mer avslappnad med automatlåda. Tänk dock på att automatlådans livslängd förkortas om du ofta kör med tungt släp.

Dragbild

Fram, bak eller fyrhjulsdrift?
Alla bilar som har godkänd dragkrok kan dra släp, fördelen med bakhjulsdrivna bilar är att de får bättre fäste med påkopplat släp, till skillnad från en framhjulsdriven modell. Fyrhjulsdrift är förstås att föredra i de flesta fall, särskilt om underlaget allt som oftast är halt eller ojämnt. Autocar, en stor brittisk biltidning utsåg för ett tag sedan framhjulsdrivna Volvo V50 D5 som bästa dragbil (alla kategorier) för husvagn.

Fast eller löstagbar krok?
Det finns tre huvudtyper av drag till personbilar: Fast, avtagbar eller utfällbar. Den senare varianten är smidigast, men också dyrast eftersom den inbegriper någon form av mekanisk eller elektrisk hjälpanordning. Olika bilmodeller kommer med olika slags drag beroende på typgodkännande. Det kan i vissa fall vara kostsamt att i efterhand montera dragkrok på bilen, i synnerhet om den är automatväxlad.

Så gjorde vi
Varje bil har körts cirka 100 mil under en veckas tid på landsvägar och i stadstrafik samt bedömts särskilt med avseende på dragförmåga. Totalbetyget baseras på 7 olika kriterier och maxpoäng är 25 poäng.

Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia Scout 2010 4
Betyg: 19/25
Pris: 257000 kronor
Kommentar: Budgetalternativet
Motor: Dieselturbo, 140 hk och 320 Nm
Drivning: Fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell
Prestanda: 0-100 10,2 sek, toppfart 197 km
Förbrukning: 0,64 liter, koldioxid 173 gram
Dragvikt B/E-kort: 650/1600 kg
Omdöme: Octavia Scout har bevisat god framkomlighet och är lite högre än en vanlig Octavia. Precis lagom för ett enklare insteg och bättre markfrigång. Scout har ett robust utseende och en förarmiljö som är städad och tilltalande, även om den mörka insidan också ger ett lite dystert intryck. Dragkrok är standard på Octavia Scout, liksom backradar och farthållare. Det är mycket bil för pengarna men man får vara utan bekvämligheter som automatlåda och luftfjädring. Tyvärr är dragvikten med B-körkort låg. Läs mer på www.skoda.se

Volvo V70 T6
Volvo T6Betyg: 20/25
Pris: 408000 kronor
Kommentar: Mer herrgård än folkhem
Motor: Bensinturbo, 304 hk och 400 Nm
Drivning: Fyrhjulsdrift, 6-stegad automat
Prestanda: 0-100 6,4 sek, toppfart 250 km/tim
Förbrukning: 1,02 liter, koldioxid 237 gram
Dragvikt B/E-kort: 1400/2000 kg
Omdöme: Måttstocken för de flesta bilägare, folkhemskombin och storlastaren V70 är också en utmärkt dragbil. Särskilt med permanent fyrhjulsdrift från svenska Haldex. Jämfört med förra versionen är nya V70 (2008 och framåt) framför allt tystare och rymligare. Som T6-version är den dessutom riktigt rolig och kompetent på vägen, men vill man spara pengar finns betydligt snålare dieselversioner men då blir dragförmågan i vissa fall inte riktigt lika bra. Dragkrok (fast eller avtagbar) är ett ganska billigt tillval hos Volvo och serviceintervallen är numera 3000 mil. Läs mer på www.volvocars.se

Subaru Forester 2,5 XT
Subaru Forester 2,5 XT_8
Betyg: 18/25
Pris: 345000 kronor
Kommentar: Permanent 4wd
Motor: Bensinturbo, 230 hk och 320 Nm
Drivning: Fyrhjulsdrift, 4-stegad automat
Prestanda: 0-100 7,9 sek, toppfart 235 km/tim
Förbrukning: 1,05 liter, koldioxid 248 gram
Dragvikt B/E-kort: 1485/2000 kg
Omdöme: Forester är en rymlig och körglad kompakt-suv som är hemma på alla underlag. Man sitter lite högre än i en vanlig personbil och markfrigången är tilltagen, trots detta är Forester en bra vägmaskin som inte kränger nämnvärt i kurvorna. Ett plus är den höga dragförmågan även med vanligt B-kort. Ett minus är den höga bränsleförbrukningen som ett resultat av stark bensinmotor och 4-stegs automat. Det finns en stark och snål tvåliters boxerdiesel på 150 hk till Forester, men då gäller manuell växellåda. Läs mer på www.subaru.se

Citroën C5 Hdi 160C5_1
Betyg: 19/25
Pris: 299000 kronor
Kommentar: Med luftfjädring
Motor: Dieselturbo, 163 hk och 340 Nm
Drivning: Framhjulsdrift, 6-stegs automat
Prestanda: 0-100 11,3 sek, toppfart 208 km
Förbrukning: 0,69 liter, koldioxid 179 gram
Dragvikt B/E-kort: 1345/1820 kg
Omdöme: C5 Tourer är en tyst och lugn långfärdskamrat. Den fungerar bra alla lägen och mångsidigheten ökar med luftfjädringen och det smarta antispinnsystemet, som ger bättre framkomlighet på halt underlag. Reglage och knappar sitter lite annorlunda, men det är en vanesak. C5 är rymlig och har en baklucka som öppnar elektriskt. Den är prisvärd men frågan är hur andrahandsvärdet och driftsäkerheten står sig på sikt. Plus för bra dragförmåga även med vanligt B-körkort. Läs mer på www.citroen.se

VW Touareg V6 TdiT-4
Betyg: 23/25
Pris: 475000 kronor
Kommentar: Högst dragvikt
Motor: Turbodiesel, 240 hk och 550 Nm
Drivning: Fyrhjulsdrift, 8-stegad automat
Prestanda: 0-100 7,9 sek, toppfart 218 km
Förbrukning: 0,74 liter, koldioxid 195 gram
Dragvikt B/E-kort: 750/3500 kg
Omdöme: Vi fick nyligen tillfälle att provköra helt nya Touareg både på landsväg och terrängbana och kan bara konstatera att VW gjort det mesta rätt i uppgraderingen av sin stora suv. Mest imponerande är att förbrukning och utsläpp har sänkts rejält, trots att effekten har ökat. Anledningen stavas 200 kg lägre vikt och en underbar, åttastegad automatlåda med start- och stoppautomatik. På vägen rullar Touareg med hög komfort och mycket pondus. Dragvikten är hela 3500 kg med E-körkort, desto lägre med B-kort. Smakar det så kostar det förstås, och för den som vill finns ännu starkare motorer till Touareg. Läs mer på www.volkswagen.se