Sök
Suzuki SX4

Suzuki SX4

Liten, smidig terrängvagn

2006-05-12

Testarna tycker att fyrhjulsdriften hos SX4 är helt okej och motorn likaså, så länge man väljer turbodieseln. Den modellen blir dock förhållandevis ganska dyr.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 3,5/5 ”Decently priced”
Top Gear 6/20 ”An expensive supermini”
Teknikens Värld - “Fjädringen är hård”

Vad tycker testarna?

Testarna är överens om att fyrhjulsdriften överraskar. En testare har dock svårt att se vilket hål på marknaden modellen skall fylla. Invändigt är bilen plastig men genomarbetad och det finns gott om plats för fyra vuxna. Testarna är överens om att dieselmotorn på 1,9 liter är att föredra framför bensinmotorn på 1,6 liter. Fjädringen är dock hård vilket gör att körning på dåliga underlag kan bli en riktigt obekväm upplevelse. Samtidigt når mer ljud än önskat in i bilen från väg och vindbrus.

Autocar

”Decently priced”

Suzuki SX4 bakAutocar tycker att SX4 utgör en positiv överraskning. Bensinmotorn på 1,6 liter är pigg, även om den framstår som ansträngd när den utsätts för större prövningar. Växellådan å andra sidan fungerar bra och är mycket följsam. Körupplevelsen är bra, chassit ligger bra på vägen och styrningen är exakt. Bilen får dock minus för att speglarna ger ifrån sig en hel del vindljud, samtidigt som oväsen från vägbanan når in till passagerarna. Interiören är relativt snygg och det finns tillräckligt med utrymme för fyra vuxna samtidigt som ergonomin är bra. Detaljerna är plastiga men väldesignade. Testaren tycker att prissättningen på den billigaste modellen är bra.

Källa: Autocar (GB) nr 15 mar 2006

Top Gear

”An expensive supermini”

Suzuki SX4 framTop Gear menar att Suzuki SX4 har bättre fyrhjulsdrivning än man tror. I automatiskt läge bestämmer bilen själv när de bakre hjulen skall ges mer kraft och i låst läge delas kraften lika mellan hjulen. Bilen klarar mer eller mindre komplicerade underlag, men testaren har svårt att se vilken lucka denna bil skall fylla. Den känns mer eller mindre som en liten bil på styltor. Bensinmotorn på 1,6 liter låter ansträngd när den utsätts för påfrestningar och det påverkar inte körglädjen positivt. Testaren rekommenderar istället turbodieseln på 1,9 liter. Invändigt är bilen rymlig nog för fyra vuxna. Bagageluckan har en bra utformning som tillåter att hela utrymmet utnyttjas fullt ut.

Källa: Top Gear (GB) apr 2006

Teknikens Värld

“Fjädringen är hård”

Suzuki SX4 interiorTeknikens Värld anser att bilen är utrustad med en fyrhjulsdrift som inte är marknadsledande men som å andra sidan är fullt tillräcklig för mindre utmaningar. Möjligheten att ställa in hjulkraften i automatiskt läge eller låsning gör att man kan plocka fram fyrhjulsdriften när man bäst behöver den. Fjädringen är ganska hård vilket inte passar ihop med resten av bilen. Det gör att dåliga underlag förvandlas till ganska obehagliga upplevelser. Dessutom bullrar det från hjulen en hel del. Bilen är dock rolig att köra vilket uppväger en del. Invändigt sitter man bra och bekvämt, tack vare att sitthöjden är relativt hög, dock skymmer a-stolpen sikten snett fram åt vänster. 1,6-litersmotorn känns bra i stadskörning men känns vek på landsväg, då är turbodieseln på 1,9 liter ett bättre val.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 9 2006

Cirkapris: 195000 kronor

Produktfakta: Suzuki SX4 är utrustad med en 4-cylindrig bensinmotor på 1,6 liter och 107 hk eller en 1,9 liters turbodiesel på 120 hk. Bilen är fram- eller fyrhjulsdriven och utrustad med femväxlad manuell växellåda. Bromsarna utgörs av ventilerade skivor fram och trummor bak. Systemet är låsningsfritt. Hjulen har en fälgbredd på 6 tum med däcken 205/60 R16. Axelavståndet är 250 cm och spårvidden fram/bak är 150 cm. De yttre dimensionerna är 414x176X162 cm. Tjänstevikten är 1265 kg, maxlasten är 405 kg och tanken rymmer 50 l. Bränsleförbrukningen blandad körning är 0,71 l/mil med bensinmotor. Accelerationen 0-100 km/h går på 11,5 s, toppfarten är 170 km/h. Cirkapriset avser 1,9 diesel 4wd.