Sök
Suzuki Ignis SUV

Suzuki Ignis SUV

Smått på alla fyra

2004-04-22

Med tanke på det svenska vinterväglaget finns förvånansvärt få SUV på marknaden. Ignis är en av de billigare och den ojämförligt mest lättparkerade. Men är den värd pengarna?
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare ”En smula ålderdomlig”
Auto Motor & Sport ”Funkar finfint som vardagsmaskin”
Teknikens Värld ”Känns en småbil som en SUV?”

Vad tycker testarna?

En testare utrycker förvåning över att fyrhjulsdrift inte är vanligare på våra svenska vintervägar. Ignis är i alla fall en småbil till lågt pris med goda vägegenskaper, samtidigt är testerna tunga av kritik. Den är inte kul att köra, bagageutrymmet är väldigt begränsat, sätena är obekväma och det brister i säkerheten. Listan kan göras lång. Fyrhjulsdriften räcker inte för några tuffa off-road äventyr, men funkar på svenska vintervägar. Huruvida man nu vill kalla den SUV eller inte.

Vi Bilägare

”En smula ålderdomlig”

sz_suv_side

Vi Bilägare snålar inte med kritiken. Ignis ser visserligen tuff ut och har en välbyggd inredning men där avstannar de positiva omdömena. Själva körningen är inte så jättekul. Motorn är svag vid låga varv och styrningen är okänslig. Den tunga bakaxeln motverkar komforten eftersom fjädringen är stum. Resan blir guppig. Kupén är liten och klämmer man in fler än fyra vuxna blir det trångt. Förarens körställning blir lidande av att ratten inte är ställbar, men också stolarna är hårda och obekväma. Lasttröskeln till bagageutrymmet är hög och säkerheten har brister i och med att strålkastartorkare, bältesvarnare och antisladdsystem inte är standard. För svenska förhållanden är en småbil med låg prislapp som har fyrhjulsdrift ändå något unikt. Den klarar knappast terrängkörning men möjligen oplogade vägar.

Källa: Vi Bilägare, nr 13 2003
Auto Motor & Sport, nr5 2004
Teknikens Värld, nr 5 2004

Auto Motor & Sport

”Funkar finfint som vardagsmaskin”

Auto Motor & Sport kallar Ignis ”en ambitiös bil”. Man förväntade sig att den skulle räcka till för terrängkörning men vid djup snö eller kraftig lutning blir motorn snabbt besvärad. Till vardags fungerar det dock bra. Föraren sitter högt och har god sikt vilket underlättar parkering. Däremot är det inte särskilt generöst med utrymme i sidled och den som är över medellängd sitter trångt i baksätet. Också bagageutrymmet är begränsat, men går att bättra på genom att fälla baksätet. Auto Motor & Sport uppskattar detaljer i säkerhetsutrustningen som nackskydd och bältessträckare, men tycker inte att Ignis lever upp till SUV-epitetet.

Teknikens Värld

”Känns en småbil som en SUV?”

sz_suv_back

Teknikens Värld frågar sig hur liten en stadsjeep egentligen kan bli. Som en jämförelse ställdes den mot nya Range Rover. Skidorna går inte in Ignis, inte ens med baksätet fällt. Range Rover är så tung att släp med stor last inte får köras med B-körkort. Å andra sidan får inte Suzukin dra mer än 800 kg. Resekomforten är begränsad i Ignis. Stolarna har fast stoppning och funkar bra fram, bak är det för smalt för att vara bekvämt. Klimatanläggningen räcker inte för svensk vinter och vid 25 minusgrader är bakrutorna isiga. Resenärerna lider dock mest av buller. Andra bilar i storleksklassen som Peugot 307 eller Ford Focus är betydligt tystare. Styrningen är direkt och fjädringen struttig. Komforten i Range Rover kan Ignis inte mäta sig med. Ingen känns dock egentligen som den perfekta fritidsbilen. Båda är vardagstrygga, har hög kaross och fyrhjulsdrift men passar inte direkt för terrängkörning. Så långt lever båda bilarna upp till sina SUV titlar.

Cirkapris: 154000 kronor

Produktfakta: Ignis tillhör småbilsklassen men gör anspråk på att vara en SUV. Den kommer till Sverige med två bensinmotorer på 1,3 samt 1,5 liter. Den mindre ger 99 hk vid 6000 varv/minut, toppfart 160 km/h och 0-100 på 11,1 sekunder. Femväxlad manuell låda och fyrväxlad automat. Trepunktsbälten med aktiva nackstöd på samtliga platser, ABS, bältessträckare fram. Krockkudde för förare och passagerare. Sidokrockkuddar och sidokrockskydd i dörrarna. Baksätet kan fällas för extra bagageutrymme. 1,5 litersmodellen har konstant fyrhjulsdrift, med den mindre motorn följer enbart framhjulsdrift. Bagagevolym 236 liter. Tanken rymmer 41 liter. Längd 3770 mm, bredd 1630 mm, höjd 1605 mm, tjänstevikt 1030 kg.

Modell: Suzuki Ignis SUV