Sök
Suzuki Grand Vitara XL7

Suzuki Grand Vitara XL7

Skogsmulle har vuxit

2002-02-21

Lilla Vitara har blivit XL7, en familjebil med plats för sju och hög potential även i skogen. Mycket rymlig och med ett mycket konkurrenskraftigt pris, tycker testarna om nya förlängda Vitara.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Bättre åkkomfort och mer utrymme"
4 Wheel Drive "Redo att bära sin ägare mot äventyret"
Auto Motor & Sport "Skojigt alternativ till en vanlig bil"
Motor "Sveriges mest sålda terrängbil"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare uppskattar att Suzuki Grand Vitara XL7 verkligen fungerar så som den ser ut att göra, nämligen en terränggående och rymlig familjebil utan krusiduller. Motorn får goda omdömen men det råder delade meningar om bensinförbrukningen. Alla testare är dock positiva till att det finns gott om utrymme inuti bilen medan en testare klagar på att det inte finns något trepunktsbälte i mitten bak. En testare påpekar att strålkastarrengöring saknas helt vilket är svagt.

Teknikens Värld

"Bättre åkkomfort och mer utrymme"

Längre bil med starkare motor
Längre bil med starkare motor

Teknikens Värld uppskattar utvecklingen som skett av lilla Vitara. Bilen är betydligt längre, motorn har blivit starkare och detta kombinerat med fyrhjulsdriften gör att bilen lämpar sig utmärkt till att dra båten eller hästsläpet. Det är roligt att köra omkring i en särdeles pigg och responsiv bil, och det faktum att bilen är så pass lång gör att man kan sitta fem i bilen men ändå ha plats för bagage och skidor. Tyvärr är inredningen ganska plastig, men i övrigt är den enda nackdelen bensinförbrukningen där testaren menar att hela 1,25 liter slukas per mil vid blandad körning.

Källa: Teknikens Värld nr 1 2002
4 Wheel Drive nr 1 2002
Auto Motor & Sport nr 3 2002
Auto Motor & Sport nr 3 2002

4 Wheel Drive

"Redo att bära sin ägare mot äventyret"

4 Wheel Drive uppmärksammar speciellt att ingenjörerna inte plockade bort lågväxeln i utvecklingen av XL7, då marknaden är full av bilar som inte lever upp till sitt tuffa yttre. Ser bilen ut som en jeep ska den också kunna fungera som en jeep tycker testaren, som även menar att bilen är tyst, stor och rymlig. Fjädringen är bekväm, men detta är inte en fulländad vägmaskin. Vitara är inte tillräckligt stabil för att färdas i högt tempo utmed kurviga småvägar, men istället så är det inga problem att ta en tur i skogen. Det är tråkigt att det inte finns någon strålkastarrengöring, men priset är svårslaget och bränsleförbrukningen är låg.

Auto Motor & Sport

"Skojigt alternativ till en vanlig bil"

Det ryms 7 personer i bilen
Det ryms 7 personer i bilen

Auto Motor & Sport anser att bilen är ”både snäll och macho”, en lätt lyxig familjebil faktiskt. Den är dessutom flexibel och enligt testaren ganska bekväm även med sju personer i bilen. Här får man också plats med några matkassar och baksätet kan skjutas i längdled för ökat benutrymme. Fjädringen är klart godkänd och inkopplingsbar fyrhjulsdrift förbättrar stabiliteten avsevärt. Vad som inte tilltalar testföraren lika mycket är bensintörsten, det faktum att kupén känns lite smal och att det inte finns något trepunktsbälte i mitten bak, men XL7 är hur som helst ett skojigt alternativ till en vanlig bil, summerar testaren.

Motor

"Sveriges mest sålda terrängbil"

Tyst och bekväm
Tyst och bekväm

Motor tycker att det som är mest intressant med Suzuki Grand Vitara XL7 är att den är både tyst och bekväm, speciellt den tredje raden med säten imponerar på testaren där man till och med sitter bättre än i mitten. Som förare kan det dock behövas ett par dagar för att komma överens med bilen, men du upptäcker snart att Vitaran växer för varje mil vilket inte är fallet med de flesta konkurrenter. Det finns gott om plats i bilen och bränsleförbrukningen är relativt låg. Detta är en tuff och kvalificerad utmanare och Suzuki visar att man med sin långa tradition att bygga terrängbilar fortfarande behärskar tekniken.

Cirkapris: 210000 kronor

Produktfakta: Suzuki Grand Vitara XL7 är en förlängd Vitara med en V6-motor som ger 173 hk vid 6000 r/min och ett maximalt vridmoment på 231 Nm vid 3300 r/min. Kraftöverföringen sker normalt via bakhjulen med inkopplingsbar drivning på framhjulen och 50/50-fördelning med lågväxel. 5-växlad manuell- alternativt 4-stegad automatlåda. Vändcirkeln är 11,8 meter och bromssystemet är låsningsfritt med ventilerade skivor fram och trummor bak. Axelavståndet är 280 cm och bilens totala längd är 470 cm. Tjänstevikten är 1735 kg med en maxlast på 525 kg. Maximal släpvikt är bestämd till 1850 kg eller 1240 kg med vanligt B-körkort. Toppfarten är 170 km/h och accelerationen 0-100 km/h sker på 10,5 sekunder. Bränsleförbrukningen är enligt EU-norm blandad körning 1,2 l/mil. Tanken rymmer 66 liter. Priset avser Vitara XL7 i basutförande.

Modell: Suzuki Grand Vitara XL7