Sök
Subaru Outback H6 3.0

Subaru Outback H6 3.0

Boxer med fyrhjulsdrift

2004-05-10

Subarus mest påkostade cross-over kombi med boxersexa och konstant fyrhjulsdrift, för stad och landsbygd. Testarna är positiva, trots att strålkastarrengörare saknas.
Testkälla Kommentar
Top Gear “An immensely secure and reassuring car”
Auto Motor & Sport “Tar sig fram överallt, i skön komfort”
Auto Zeitung “Der richtige Kombi für Individualisten”

Vad tycker testarna?

En testare klagar över att automatlådan kräver en hel del tid på sig för att bli riktigt inkörd och de första hundra milen kan lådan vara lite tveksam om vilken växel som är den rätta. En annan testare klagar över att det saknas strålkastarrengöring. Men i övrigt är testarna positivt inställda till Outback H6 och har inget att klaga på när det gäller den konstanta fyrhjulsdriften.

Top Gear

“An immensely secure and reassuring car”

Outback_H6motor

Top Gear ber oss att glömma allt vi förknippar med Subaru, framför allt fördomar som halvtaskig styling och japansk plastinredning á la åttiotal. Istället har Outback H6 en ren dekor och en inredning inte långt från den hos nya Honda Accord. Upplevelsen är att bilen känns långsammare än den egentligen är. Tydligen ska känslan komma med milen, men det kan krävas runt 300 mil innan motor och låda har kommit i kostymen. Tills dess kommer den automatiska lådan att jaga växlar vilt på ojämna underlag, något testaren fann irriterande. Fyrhjulsdriften klarar sig helt utan anmärkningar och likaså styrningen, trots blöta vägar och slaskigt underlag. Här känns Subaru Outback felsäker. Trots något virriga växlar tilltalar Outback och testaren ser det som en sund utveckling jämfört med föregångarna. Helt klart något för den stilmedvetna landsbygdsbon menar testaren.

Källa: Top Gear November 2003
Auto Motor & Sport nr 25 2003
Auto Zeitung nr 4 2004

Auto Motor & Sport

“Tar sig fram överallt, i skön komfort”

Auto Motor & Sport jämför Outback med nya BMW X3 3,0 och skriver att detaljkvaliteten och knapparna inte riktigt når BMW-klass, men nivån är ändå godkänd. Att läderklädsel och navigator är standard höjer intrycket en hel del. Testaren sitter mjukt med bra sidostöd och det blir plus i kanten för pisksnärtsskyddet i stolarna. Det finns relativt gott om plats överlag och två personer har absolut inga problem att sitta bekvämt. Fyrhjulsdriften är lugn, stabil och känns trygg. Ett minus i kanten för att man som förare själv får gå ut och göra rent strålkastarna. Även om de har god räckvidd känns det omodernt att tvingas stanna och torka efter körning på saltade vägar. Outback är annars bra utrustad, rolig att köra och tar sig fram överallt samtidigt som du sitter bekvämt, men testaren hintar om att Outback 2,5 är mer prisvärd. BMW X3 matchar Outback på vintervägarna och ser bättre ut framför Café Opera, men måste man inte följa trenden och vill man ha mer utrustning för mindre pengar är det Outback som gäller. BMW får 44 av 60 i betyg mot Outbacks 42 av 60.

Auto Zeitung

“Der richtige Kombi für Individualisten”

Outback_H6-01d

Auto Zeitung finner Subaru Outback 3.0 vara en herrgårdsvagn som kombinerar komfort och praktisk nytta i form av framkomlighet. Motorn är tyst och snäll, men ruvar på en hel del styrka. Inredningen är ren och genomarbetad. Hela bilen andas kvalitet och testaren är också positiv till att det finns gott om plats invändigt. Subaru Outback 3.0 är en kombi för individualisten. Är man mycket bilintresserad kanske man underskattar Outback vid första anblicken, men när man får ta del av de tekniska detaljerna samt förstår den praktiska nyttan ändrar man snabbt uppfattning om bilen, menar Auto Zeitung.

Cirkapris: 380000 kronor

Produktfakta: Subaru Outback 3,0 har en boxerbensinsexa med slagvolym på 3000 kubikcentimeter som ger 245 hk vid 6600 r/min och vridmomentet 297 Nm vid 4200 varv. Accelerationen är uppmätt till 8,5 sek 0-100 km/h och toppfarten infinner sig vid 224 km/h. Växellådan är 5-växlad automat. Förbrukningen är uppskattad till 12,9 l per 100 km. Tjänstevikten är 1620 kg. Säkerheten utgörs av 4-hjuls ABS med 4 skivbromsar, ventilerade fram. Differentialbroms samt krockkuddar vid tak och på sidorna är standard. Musikanläggning av eget märke som inkluderar CD-växlare för 6 skivor. Färddator och elektriskt soltak fram och bak, mugghållare, servostyrning, 17 tums alufälgar och navigationssystem med DVD samt fjärrlarm. Inredning med träpaneler och läder.

Modell: Subaru Outback H6 3.0