Sök
Subaru Outback 2,0D Business

Subaru Outback 2,0D Business

Vansklig förändring

2010-03-09

Det kan vara förlamade att ha en trogen köpekrets som inte vill ha för mycket förändringar men ändå något nytt. Subaru Outback anno 2010 är större än någonsin, men kommer man undan med sin nya design?
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare ”Mer känsla av klass”
Teknikens Värld ”Nya Outback ser trevlig ut”
Inside Line ”What Americans has been demanding”

Vad tycker testarna?

Nya Subaru Outback är inget som får recensenterna att jubla eller fara ut i superlativ. Outback har dock en gedigen tradition som ger respekt men också fungerar som en fotboja, förändringar är vanskliga när man har en trogen köparkrets. Betygen är mellanvarma, det är bra med större utrymmen och visst har bilen blivit snyggare (vilket inte säger så mycket), men varför finns inte lågväxel eller automat och vill fansen verkligen ha Outback i större suv-format?

Vi Bilägare

”Mer känsla av klass”

Subaru 2010Subaru Outback bygger som tidigare på Legacy, en av de stora skillnaderna är tjugo centimeter extra markfrigång som kommer till nytta vid terrängkörning. Visst är den stabil och stadig, men den äldre var roligare att köra, tycker Vi Bilägare. I viss mån kompenseras detta med mer utrymmen, högre komfort och tystare körmiljö. Nya instrumentbrädan ger en högre känsla av klass, och bekvämligheten för baksätespassagerarna är föredömlig. Om det inte vore för just markfrigången skulle Outbacks anonyma design lätt förväxlas med Toyota Avensis, Honda Accord eller Mazda 6.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 16 2009

Teknikens Värld

”Nya Outback ser trevlig ut”

S_1Jo, det är faktiskt värt att höja på ögonbrynen över rubriken, tycker Teknikens Värld. Subaru var först ut med crossoverkonceptet redan 1995, men har hela tiden prioriterat funktion före form. Visserligen är inredningen sedvanligt japanskt överbelastad med för mycket knappar, men utsidan är attraktivare än tidigare. För första gången finns rutramar vilket inte hindrar sikten, instrumentbrädan är föredömligt låg och backspeglarna stora. Dieselmotorn på 150 hk lär bli storsäljaren, den är inte lika snål som fabriken hävdar, men jobbar tyst och starkt. Det är anmärkningsvärt att lågväxel inte ens finns som tillval, 50/50-fördelning och sänkt utväxling på de lägsta växlarna till trots, inte ska man behöva slira på kopplingen i en Subaru Outback?

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 26 2009

Inside Line

”What Americans has been demanding”

Subaru 2010_15Det är med viss oro Inside Line testar nya Subaru Outback. Subaru har en hängiven och konservativ skara fans i USA. Något köparna har efterfrågat är större utrymme i baksätet och minsann, Outback 2010 har mer axel-, huvud- och benutrymme bak. Även bagageutrymmet är större. Det hydraliska styrsystemet känns närmast elassisterat, den skarpa styrningen har liksom inget med vägkänslan att göra. När man väl vant sig fungerar det dock utmärkt. Offdrivekörningen är förkrossande bra och fyrhjulsdriften äter sig upp för det mesta. Outback är ett tydligt försök från Subaru att hitta en ny köpkrets men behålla sina lojala beundrare. Frågan är vad entusiasterna tycker om suv-framtoningen.

Källa: www.insideline.com (US)

Cirkapris: 320000 kronor

Produktfakta: Modell: Femdörrars crossover/suv med fem sittplatser.
Motor: Boxerdiesel, 150 hk resp 350 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad manuell låda.
Prestanda: 0-100 km/h 9,7 s. Toppfart 195 km/h.
Mått: L 478/B 182/H 161 cm.
Markfrigång: 20 cm.
Tjänstevikt: 1684 kg.
Maxlast: 401 kg.
Släpvikt: 1700 kg (B-kort 1415 kg).
Förbrukning: 0,64 liter/mil. CO2 167 g/km.
Utrustning: Läderklädsel, klimatanläggning.