Stark och körglad
2006-10-02
Subarus Legacy har fått en ansiktslyftning detta år och testarna uppskattar förändringarna. Med en boxermotor på 245 hk och fyrhjulsdrift bjuder nya Legacy på skön körglädje.Testkälla | Kommentar |
---|---|
Vi Bilägare | "Prisvärd trots priset" |
Auto & Motor Sport | "Körglad och trygg fyrhjulsdrift" |
Autocar | "Smooth, responsive and refined" |
Vad tycker testarna?
Testarna anser nya Subaru Legacy vara prisvärd, trots det relativt höga priset. Den väl tilltagna utrustningsnivån uppskattas och samtliga testare lovordar körglädjen och stabiliteten som fyrhjulsdriften ger. Möjligheten att låta föraren ändra i styrdatorn för motor och växellåda applåderas. Ansiktslyftningen som har getts bilen på såväl insidan som utsidan anses positiv och behövlig. Två testare saknar dock antisladdsystem som standard hos de billigare modellerna.
Vi Bilägare
"Prisvärd trots priset"
Vi Bilägare uppskattar Subarus genomförda ansiktslyftning och det faktum att den inte har resulterat i ett höjt pris. Testaren ger bilens komfort stora pluspoäng. Ljudisoleringen är väl fungerande och sittkomforten har förbättrats tack vare modifierade framstolar och en ratt justerbar i såväl höjd- som djupled. Vi Bilägare uppskattar den förbättrade säkerheten, men poängterar att det finns konkurrenter som har lyckats ännu bättre i det avseendet. Legacys fyrhjulsdrift och starka motor anser man resultera i ren körglädje. Den nya funktionen SI-Drive, som låter föraren modifiera balansen mellan motoreffekt och bensinförbrukning, tycker man är spännande. Priset anses högt men prisvärt jämfört med de tyska prestigemärkena. Avsaknaden av antisladdsystem som standard i de billigare modellerna är ett minus.
Källa: Vi Bilägare (SE) nr 13 2006
Auto & Motor Sport
"Körglad och trygg fyrhjulsdrift"
Auto & Motor Sport uppskattar också Legacys ansiktslyftning. Inredningen bedöms nu hålla europeisk nivå, rattens justerbarhet är god och det tuffare utseendet anses snyggt och modernt. Funktionen SI-Drive uppskattas, främst för dess potential att minska bensinförbrukningen. Bilen går relativt tyst och komforten bedöms som "förvånansvärt bra". Även Ams tycker om körglädjen i nya Legacy. I högre fart uppskattas stabiliteten i fyrhjulsdriften som ger bilen utmärkt balans. Avsaknaden av ett dieselalternativ är dock tråkigt och även Auto & Motor Sport anser att ett antisladdsystem bör vara standard även i de billigare modellerna.
Källa: Auto & Motor Sport (SE) nr 19 2006
Autocar
"Smooth, responsive and refined"
Brittiska Autocar menar att den förbättrade motorn och styvare upphängning har spetsat till Legacys intryck ordentligt. Årets stora nyhet är SI-Drive som uppskattas rejält. Bilens köregenskaper beskrivs endast i positiva ordalag och greppet som fyrhjulsdriften genererar inger föraren en känsla av säkerhet. Autocar ser årets årgång av Legacy som ett rejält steg framåt, främst tack vare just köregenskaperna.
Källa: Autocar (GB) 24 maj 2006
Cirkapris: 375000 kronor
Produktfakta: Subaru Legacy finns som 4-dörrars sedan eller 5-dörrars kombi. Kombin finns i tre varianter: 2,0R, 3,0R och 3,0R Spec B, samtliga fyrhjulsdrivna med bensindrivna boxermotorer. Den sexcylindriga trelitersmotorn med femväxlad automatlåda ger 245 hk vid 6600 rpm och vridmomentet är maximalt 297 Nm vid 4200 varv. Maxhastigheten är 237 km/h och accelerationen 0-100 km/h tar 8,4 sekunder. Bensinförbrukningen uppges till 9,8 l per 100 km blandad körning. Tjänstevikten är 1620 kg och yttermåtten är 472x173x147 cm. Bilen är utrustad med ventilerade skivbromsar fram och bak.
Tillverkare: Subaru