Sök
Subaru Forester

Subaru Forester

Stadig men anonym

2002-10-15

Subaru Forester är en fyrhjulsdriven personbil som av testarna uppfattas som relativt medelmåttig i sin klass, men betygen är överlag goda.
Testkälla Betyg Kommentar
Consumer Reports 23/30 "Excellent all-round performer"
Car 4/5 "Comfortable ride"
EVO 4/5 "Our favourite soft roader"
Top Gear "Can handle the rough stuff"
Edmund´s "An attractive package"

Vad tycker testarna?

Testarna anser att Subaru Forester har ett stabilt väggrepp och att greppet inte försämras nämnvärt i terräng. Vad gäller styrningen går åsikterna isär då någon anser att bilen svarar mycket bra och att kurvtagning går fint, medan en annan källa anser att kurvtagning är ett av bilens svagare kort. Det utökade utrymmet i senaste version är trevligt liksom att interiören också har förbättrats. Men myspys har aldrig varit Subarus starka sida, menar en testare.

Consumer Reports

"Excellent all-round performer"

Subaru-Forester-bak

Consumer Reports jämför Ford Focus, Nissan Xterra, Subaru Forester, Chrysler PT och Honda CR-V. Forester svarar bra på förarens kommandon, körningen är komfortabel och turbomotorn ger bra acceleration. Den drar dock lite för mycket bensin. Bättre åktur, bättre bromsar och mer bekvämlighet än i Nissan Xterra. Fyrhjulsdriften klarar de mest skilda väglag. Bilen erbjuder högre sätespositioner och mer utrymme jämfört med gamla Forester. Styrningen är smidig och fyrhjulsdriften ger extra säkerhetsmarginal. Automatlådan skiftar mjukt, bromsarna fungerar bra men pedalen känns svampig. Invändigt är bilen rymlig med gott om plats i förarsätet men med tre vuxna bak blir det lite trångt. När baksätet är nedfällt finns det gott om utrymme i bagaget. Forester får högre betyg än Honda CR-V (2001 års version), Chrysler och Nissan Xterra men något lägre än Ford Focus.

Källa: Till Consumer Reports hemsida
Car maj 2002
EVO sept 2002
Top Gear sept 2002
Till Edmund's hemsida

Car

"Comfortable ride"

Car anser att utseendemässigt är bilen knappast glamourös, men det passar biltypen bra. Köregenskaperna kommer bäst till sin rätt om bilen körs mjukt. Ju högre hastighet, desto snabbare framträder understyrningen. Väggreppet är annars bra och medan bromsarna är kapabla vore lite mer bett trots allt att föredra. Den nya turbon kommer med ett större vridmoment och har bättre respons vid normal körning och mindre turboeftersläpning. Kvalitet och förfining har tagit ett stort steg framåt, instrumentbräda, säten och lister är snygga och plastdetaljerna är kraftigt förbättrade liksom säkerheten, avslutar Car.

EVO

"Our favourite soft roader"

Subaru-Forester-sidan

EVO uppmärksammar att utrymmet har förbättrats även om bilen i längd har förkortats. Invändigt menar Subaru själva att detta är den mest lyckade bilen någonsin. Med tanke på vad man uppnått hittills är detta inte speciellt svårt att nå, påpekar testaren. Inredningen går i vinyl men är dock helt OK. Synd bara att det fortfarande finns ytor som täcks av hård strukturplast men det kan man leva med. Motorn spinner vackert och har skön gång med bra acceleration.

Top Gear

"Can handle the rough stuff"

Top Gear anser att nya Forester liknar den gamla till det yttre förutom att den är snyggare och har en mer vuxen framtoning. Med nya ljus, en mer skulpterad sidoprofil och en intressant hexagramformad bakruta är den riktigt snygg. Invändigt är det som tur är minimalt med den glansiga plasten som normalt finns i Subaru. Nivån på utrustningen är hög med elektriska fönster och CD-spelare. Benutrymmet har utökats och utrymmet är tillräckligt för alla. Tack vare fyrhjulsdriften är Subaruns väghållning nästan lika god som hos Impreza. Bilen kan utan problem köras i terrängen avslutar Top Gear.

Edmund´s

"An attractive package"

Subaru-Forester-silver

Edmund´s menar att den nya Forestermodellen är uppdaterad i värde, komfort, förfining och kördynamik. Många mekaniska komponenter är desamma som i Impreza Outback Sport, fast här finns mer styling, ökat interiörutrymme och mer tillbehör. Instrumentpanelen är symmetrisk och modern, interiören är generellt över medel för bilar i samma klass. Lastutrymmet är stort även om det kommer till korta mot flera konkurrenter. Tillfredsställande körupplevelse. Vind och vägljud är genomsnittliga. Bilen väger mindre än många andra i samma klass vilket är en fördel vid körning. Bilen känns balanserad och smidig eftersom bilen har ett utmärkt väggrepp och en relativt bra vägkänsla. Ett snyggt paket som gör ett bra jobb vad gäller det mesta.

Cirkapris: 220000 kronor

Produktfakta: Subaru Forester är utrustad med en tvåliters fyrcylindrig 16 v bensinmotor med eller utan turbo samt permanent fyrhjulsdrift. Maximal effekt är 125 respektive 165 hk och bilen finns med femväxlad manuell eller fyrstegad automat. 0-100 går på 7,9 sekunder med turbomotor. Priset avser 2,0 basversion. Måtten är 4460x1735x1595 mm och tjänstevikten 1480 kg. Lastvolymen uppgår till 406 liter och tanken rymmer 60 liter. AC är tillbehör i enklaste versionen men däremot ingår elhissar fram och bak som standard liksom dubbla airbags fram och sidoairbags.

Modell: Subaru Forester