Sök
Subaru Forester 2006

Subaru Forester 2006

Slitstark men törstig

2006-01-27

Subaru Forester gör 0-100 på 5,9 sekunder och har en max effekt på 230 hk. En fyrhjulsdriven bil som får höga betyg för terrängduglighet och driftsäkerhet.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport - “Praktisk slitvarg”
Teknikens Värld - ”En förhöjd rallybil”
What Car 2/5 “Confused identities”
Car - “A bit anonymous”

Vad tycker testarna?

Testarnas åsikter om Subaru Forester går isär. Vissa är mycket nöjda med kombinationen familj/off-road bil, medan andra menar att den är onödig och slätstruken. Motorn, väghållningen och komforten får bra betyg. Bilen har en stark fyrhjulsdrift och klarar med lätthet att klättra upp för branta backar. Ett par av testarna påpekar att bilen drar mycket bensin. Något som blir kostsamt i det långa loppet.

Auto Motor & Sport

“Praktisk slitvarg”

Subaru Forester 2006 frontAuto Motor & Sport konstaterar att Subaru Forester är byggd på samma teknik som Impreza. 0-100 km/h på 5,9 sekunder är snabbt, men det gäller endast den manuellt växlade versionen. Automatversionen vill ha 7,6 sekunder för samma sträcka. Det är inte det enda som skiljer de båda versionerna åt. Automatversionen har en annan drivlina med 60/40-fördelning av kraften fram/bak och har möjlighet att inkludera VDC; antisladd- och antispinn. Den manuella versionen har 50/50 fördelning och saknar möjlighet för VCD. Testaren berömmer prestanda, terrängduglighet samt driftsäkerhet. På minussidan hamnar att Forester känns gammal och lite trång invändigt, samt att ESP endast finns med automatlåda. Sammanfattat har bilen en oöverträffad mix av kompetens och prestanda.

Källa: Auto Motor & Sport, nr 20 2005

Teknikens Värld

”En förhöjd rallybil”

Subaru Forester 2006 bakTeknikens värld skriver att Forester känns som en förhöjd rallybil. Den turboladdade motorn ger upp till 230 hästkrafter. Bilen känns riktigt alert vid landsvägskörning. Fjädrings- och vägegenskaperna är utmärkta och den exakta styrningen är relativt snabb. Gången genom kurvor i hög fart orsakar nästan ingen krängning. Vid crosskörning är det förvånande hur bra Forester tar sig fram upp för backar. Fyrhjulsdriftsystemet är mycket effektivt och fördelar kraften mellan främre och bakre hjulaxel på ett bra sätt. Vidare så har fronten och interiören fått snyggare design och bättre utrustning. Det som möjligtvis saknas är ett aktivt antisladdsystem vilket endast går att få i automatversionen.

Källa: Teknikens Värld, nr 22 2005

What Car

“Confused identities”

Subaru Forester 2006 sidanWhat Car är förundrad efter att ha testkört Subaru Forester. Testaren skriver att bilen inte är tuff nog att vara en sann off-road bil, men ändå har en del kvaliteter som pekar åt off-road hållet. Motorn är hyfsat stark och körning på landsväg är mycket behaglig tack vare bra styrning och det faktum att man sitter högt och bekvämt. Bilen klarar de prövningar testaren utsätter den för. Bagageutrymmet är rymligt och det är enkelt att få plats med bagage för fyra vuxna. Det största problemet är den mängd bensin bilen drar.

Källa: What Car, feb 2006

Car

“A bit anonymous”

Car tycker att Forester är en mycket mångsidig bil. Det är inga problem att köra av vägen och uppför kullar. Bilen är stark och klarar lätt svåra sluttningar tack vare den stabila fyrhjulsdriften. Den stora boxermotorn är kraftfull men kräver en del bensin. Växellådan kunde vara bättre. Negativt är också bilens anonyma personlighet. Forester har en del fördelar men är alldeles för tråkig, avslutar testaren.

Källa: Car, okt 2005

Cirkapris: 300000 kronor

Produktfakta: Subaru Forester är en fyrhjulsdriven kombi baserad på samma plattform som Impreza Wrx. Motorn, som är monterad fram, är en längsmonterad boxermotor med två överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Den mindre motorn är på 2,0 liter och 158 hk. Den större är på 2,5 liter, utrustad med turbo och laddluftkylare och ger 230 hk vid 5600 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 3600 r/min. Bilen går att få med 5-växlad manuell låda eller 4-växlad automat. Bromsarna har skivor fram (ventilerade) och bak. Yttermåtten mäter 448x173x158 cm och tjänstevikten är 1580 kg. Toppfarten beräknas till 202 km/h och bränsleförbrukningen för 2,5 XT är 10,7 liter/10 mil vid blandad körning. Bränsletanken rymmer 60 liter, bagagevolym 387 resp 1629 liter. Farthållare och ACC är standard.