Sök
Subaru B9 Tribeca

Subaru B9 Tribeca

Flexibel och lyxig

2005-10-12

Testarna anser att denna SUV har en stark motor och precis styrning, men vill man ut i terrängen på riktigt bör man nog överväga en annan modell.
Testkälla Betyg Kommentar
Autocar 24/35 “A versatile, spacious, fun-to-drive 4x4”
Auto Motor & Sport “Stötig på dåligt underlag”
Edmund´s ”Well contended and comfortable”

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att bilen har ett säreget utseende som man antingen älskar eller hatar. Invändigt är utrymmet mycket stort, även om testarna menar att passagerarna i de två bakre sätesraderna får det trångt om framförallt benen. En testare anser att utrustningen är i det närmaste komplett, medan de två övriga anser att det saknas en del i form av bl a elbaklucka och dubbla takluckor. Styrningen är bra men ligger något för lätt i handen, annars är motorn mycket kraftig och bromsarna fungerar utmärkt.

Autocar

“A versatile, spacious, fun-to-drive 4x4”

37228-a-sub

Autocar menar att man antingen älskar eller hatar bilens front pga dess säregna utseende. Bilen erbjuder en rejäl ansiktslyftning om man jämför med tidigare modeller, bl a Forester. Invändigt är bilen betydligt rymligare och flexiblare med avseende på såväl passagerare som bagage. Instrumentbrädan påminner om en cockpit och är både snygg och funktionell. Bilen saknar dock en del funktioner som rivalerna har, exempelvis dubbla tackluckor och elbaklucka. Motorn är mycket smidig och kraftfull, även vid högre varvtal. Styrningen är precis och fungerar utmärkt, den kunde dock gärna vara något tyngre i händerna. Bilen är inte designad för att köra i den värsta terrängen, men det faktum att den ligger 213 mm över marken ger den ändå lite spelrum.

Källa: Smartson

Auto Motor & Sport

“Stötig på dåligt underlag”

Auto Motor & Sport är inte särskilt förtjust i fronten, men menar annars att bilen invändigt är rejält mycket större än vad man kan tro vid en första anblick. Styrningen är exakt, men ratten känns ganska lätt i händerna. De sportiga egenskaperna medför en del brister så som stötig körning på dåligt underlag, men bromsarna är ventilerade och fungerar utmärkt. Den automatiska växellådan arbetar mycket smidigt och samarbetar bra med motorn. Testaren saknar den extrautrustning som en del konkurrenter har i form av exempelvis elbaklucka, dubbla takluckor och eljusterbara pedaler. Invändigt är designen snygg och påminner litet om en cockpit, sätena är flexibla och rymliga förutom de två sätena längst bak som är en aning trånga för vuxna.

Edmund´s

”Well contended and comfortable”

subaru_b9_tribeca_2005_01_b

Edmund´s anser att det här inte enbart är företagets första SUV, det är även den största och dyraste SUV som tillverkats. Testaren menar att bilen är välförsedd och har de flesta funktioner man kan önska sig, även om man gärna hade sett även en satellitradio inkluderad i priset. Bilens säten fälls enkelt ihop för att få plats för bagage, men är man sju passagerare så blir bagageutrymmet mycket begränsat. Bakre sätesraden är mycket trång för eventuella passagerare och även benutrymmet för andra raden av passagerare är väl trångt. Motorn är stark, men testaren hade gärna sett ytterligare 30 hk. Är bilen fullastad bör man köra i ”Sport mode” eftersom motorn då är som starkast, men omkörningar kräver ändå lite planering. Bromsarna är riktigt bra men styrningen känns lite för långsam och lätt i handen för att vara perfekt.

Cirkapris: 390000 kronor

Produktfakta: Subaru B9 Tribeca är en sjusitsig, fyrhjulsdriven SUV utrustad med en Boxer-6 på tre liter. Den maximala effekten är 245 hk vid 6600 r/min och det maximala vridmomentet 297 Nm vid 5000 r/min. Växellådan är femväxlad automatisk. Bromsarna utgörs av ventilerade skivor både fram och bak. Accelerationen är 0-100 km/h på 8,5 s. Däckdimension 255/55 R18. Bilens yttre dimensioner är 482x188x169 cm och vikten är 1932 kg. Tanken rymmer 77 liter. I Sverige kommer bilen få beteckningen Saab 9-6X när den börjar säljas våren 2006.

Modell: Subaru B9 Tribeca