Sök
Skoda Yeti

Skoda Yeti

Skönhet på insidan

2009-08-07

Skoda Yeti ger inget positivt första intryck med sin ihopplockade kaross från övriga fordon inom VW-Skoda. Som tur är har bilen mer att ge än vad utsidan visar.
Testkälla Kommentar
Vi Bilägare ”Uppenbar risk för kannibalism”
Autocar ”A very pleasant machine”
Auto Motor & Sport ”Inget elakt snömonster”

Vad tycker testarna?

Delarna till Yeti verkar komma från alla andra VW- och Skodamodeller samtidigt och resultatet är till en början inte särskilt lyckat. Men väl på plats i bilen ändras tongångarna. Det finns ett sinnrikt offroadpaket som aktiveras med hjälp av en knapp vid behov. Och köregenskaperna är utmärkta, trots att Yeti är en ganska hög bil. Bristen på idérikedom på utsidan tas igen med råge vad gäller standardutrustning och prisnivå. Döm inte Skoda Yeti efter utseendet alltså!

Vi Bilägare

”Uppenbar risk för kannibalism”

Yeti är Skodas svar på VW Tiguan eller Volvo XC60, och de mindre suvarna tar allt större marknadsandelar. Det är dock ingen snygg skapelse tjeckerna tagit fram, snarare något av ett Frankensteins monster. Har man ögonen med sig känner man igen framvagnen från Octavia och bakvagnen från VW Scirocco. Läser man på lite upptäcker man vidare att motorer och växellådor hämtas från Octavia och Golf. Fördelarna med ”snömonstret” är det hyfsade priset, komforten och behagliga köregenskaper. Trots att Yeti är en hög konstruktion kränger den bara måttligt och tar kurvor med elegans. Man sitter skönt fram och bak och instrumentbrädan är pedagogisk. Motorn är pigg men med markfrigången 18 cm är det här ingen riktig terrängbil.

Källa: Vi Bilägare (SE) nr 10 2009

Autocar

”A very pleasant machine”

Snygg är inte ett ord som dyker upp i huvudet på Autocars testare när det gäller Skoda Yeti. ”Som en korsning mellan Fiat Panda och VW Tiguan” skriver Autocar. Interiören är dock inte att klaga på med sköna material och en känsla av att vara redo för långfärd i de bekvämt skålade sätena. Yeti är tyst på vanlig väg och en angenäm körupplevelse. Det finns ingen lågväxel men däremot en bra kontroll för färd nedför branta backar. Bilen är lagom i storlek, imponerar med sina köregenskaper och känns välutrustad. Den har egentligen bara utseendet emot sig tycker Autocar.

Källa: Autocar (GB) 6 maj 2009

Auto Motor & Sport

”Inget elakt snömonster”

Konkurrenterna kommer få det svårt med den här lilla fulingen, tror Auto Motor & Sport. Med en knapp ställer man in Yeti för offroadkörning. Bilen gör max 3 km/h i nedförslut, bromsarna hjälper till vid start i backe och gasen blir mindre känslig. Oväntat nog är fjädringen av det hårdare slaget, vilket gör sig bättre på motorväg. Kurvtagningen är utmärkt trots bilens höjd. Yeti känns med sina 4,22 meter kompakt, utan att vara snål med utrymmen. Man sitter bra överallt och baksätena kan fällas, skjutas undan eller plockas ur individuellt för utökat bagage. Dessutom är Yeti standardutrustad med dragkrok, hasplåt och offroadpaket som testaren gillar.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 14 2009

Cirkapris: 256000 kronor

Produktfakta:

Skoda Yeti 4x4 2,0 TDI
Typ: Femdörrars suv med fem sittplatser.
Motor: Turbodiesel, 140 hk resp 250 Nm vid 1500 v/min.
Drivning: 5-växlad manuell, fyrhjulsdrift via Haldexkoppling.
Prestanda: 0-100 km/h 12,2 s, topphastighet 174 km/h.
Bränsleförbrukning: 0,6 l/mil. CO2 159 g/km.
Mått: L 422/B 180/H 169 cm.
Tjänstevikt: 2085 kg.
Släpvagnsvikt: 1400 kg.
Markfrigång: 180 mm.

Tillverkare: Skoda