Sök
Skoda Yeti Tdi 140

Skoda Yeti Tdi 140

Snömonster i miniformat

2010-01-11

Snömannen är vit och kommer från Tjeckien. Varken hårig eller särskilt läskig, utan mest kantig och praktisk. Ganska snäll faktiskt. Framkomligheten imponerar, men hur är det med konkurrenterna?

Modell Betyg Pris Kommentar
Skoda Yeti Tdi 140 19/25 256400 Femsitsig minisuv

Ett getingbo
Yeti, eller den tibetanska snömannen är i detta fall en liten terrängbil från Skoda som tar sig fram där de flesta andra bilar varken kan eller vågar köra, även om snön är långt bort idag då testbilen ska hårdtestas på motocrossbana. Marknadssegmentet för minisuvar som Yeti är ett växande segment, till skillnad från större stadsjeepar. Här surrar det redan av starka konkurrenter som Toyota Rav4 och Honda CR-V och det är främst Nissan Quashqai som Skoda riktar in sig på med Yeti. Modellen kommer att kunna köpas både som framhjulsdriven eller med fyrhjulsdrift i form av svensk Haldexkoppling av fjärde generationen.

Yeti_2

Drivsystemet är samma som i VW Tiguan och innehåller ett intelligent system för att klättra upp och ner i branta backar. Det fungerar över förväntan även om lågväxel hade förenklat färden ytterligare. Fyrhjulsdrivna Yeti får även dragkrok och hasplåtar i stål undertill, vilket gör att prispåslaget om 27000 kronor kanske känns lite rimligare. Den framhjulsdrivna varianten är ett snålare köp för den som sällan ger sig ut på dåliga vägar. Runt 1000 exemplar av Yeti siktar Skoda på att sälja i Sverige, med hjälp av bland annat prisvärda tillvalspaket och tuff design. Det är en ganska realistisk siffra, menar vi.

Yeti_3

Stor på insidan
Skoda Yeti är 20 cm kortare än VW Tiguan men rymmer 200 liter mer bagage med baksätet urtaget. Det går även att enbart ta ut mittensätet och flytta in ytterplatserna, precis som i Skoda Roomster. Baksätet är dessutom skjutbart i längsled för en mer flexibel disposition av utrymmena. Även på insidan märks det att Roomster till stora delar stått modell för Yeti. Det är samma trolleri med rejäla innerutrymmen och små yttermått. Tyvärr är det också samma låga placering av växelspak och handbromshandtag, vilket ger en något konstig körställning. Att framstolarna ger bra komfort och stöd i sidled är en positiv överraskning. Med glastak av panoramatyp blir det ljust och trivsamt i kupén, som håller nästan lika god kvalitetsnivå som VW och Audi. Men bara nästan. Med ett pris som ligger 50 000 kronor lägre blir Yeti en tuff utmanare för VW Tiguan, medan Audi Q5 spelar i en helt annan division. Yeti lär också kunna locka köpare som istället hade valt fyrhjulsdrivna Skoda Octavia Scout.

Yeti_4

Bra köp?
Skoda är prisvärda bilar och Yeti är inget undantag. Kombinationen av lågt pris, bra utrustning och god framkomlighet bör tilltala svenska bilförare. Har du inte användning för fyrhjulsdriften går det att spara ganska mycket på att köpa framhjulsdrivna Yeti, då finns den dock bara med svagare motorer vilket i och för sig räcker gott i stadsmiljö. Att skjutsa ungarna till skolan, köra kortare sträckor till jobbet och veckohandla på stormarknaden är lika mycket hemma för Yeti som motocrossbanan. Däremot finns bättre val som tyst långfärdskamrat. Bästa köpet ser ut att bli bensindrivna 4x4 TSI 160 hk för 229000 kr, utanför stan lär många välja common-rail diesel på 110, 140 eller 170 hk. Mellanmodellen räcker gott då starkaste dieseln är lite väl dyr. Med panorama-taklucka, aktiva bi-xenonljus och en omgång fräscha vinterhjul är det sedan bara att lugnt invänta snön med din nya Skoda Yeti.

Snabbfakta Skoda Yeti 4x4 TDI 140
Cirkapris: 256400 kronor
Modell: Femsitsig minisuv
Motor: Diesel common-rail, 140 hk resp 320 Nm
Drivning: Haldex 4wd, manuell 6-växlad låda
Prestanda: 0-100 12,2 sek, toppfart 174 km/tim
Förbrukning: 0,61 liter, koldioxid 159 gram/km
Övriga versioner: 2,0 TDI 110 och 170 hk, 1,2 TSI 105 hk, 1,8 TSI 160 hk
Mått: L422xB180xH169 cm
Bagagevolym: 480-1760 liter
Markfrigång: 180 mm
Dragvikt: 2000 kg

 

 

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: