Sök
Range Rover Sport

Range Rover Sport

Kraftfull dyrgrip med många tillval

2005-05-11

Testarna menar att om man bara har råd så är Range Rover Sport ett utmärkt SUV-val.
Testkälla Kommentar
Teknikens Värld "Tar motorvägen och skogsstigen i ilfart"
Auto Motor und Sport "Offroad-Tauglichkeit"
Autocar "Charming, capable and proper"
Edmund´s "A compelling deal"

Vad tycker testarna?

Testarna menar att Range Sport är en dyr historia. Den kostar i inköp, drar mycket bensin samt har en del kostsamma tillval. För pengarna får man dock en kompetent bil som klarar såväl landsväg som terräng utan större problem. Designen är annorlunda vilket gör att testarna antingen älskar eller hatar den. Motorn anses av samtliga testare som stark och kompetent.

Teknikens Värld

"Tar motorvägen och skogsstigen i ilfart"

Range-Rover-Sport-motor

Teknikens Värld menar att Range Sport har en vass profil som bör sätta press på övriga tillverkare. Vindrutan och bakrutestolparna har en kraftig lutning och tillsammans med takstolparna ger detta bilen en elegant framtoning. Bilen har fem olika körprogram som påverkar vridmoment, antispinn- och antisladdfunktioner, bromsar, kraftfördelning etc i form av Terrain Response. Bilen är också utrustad med "Dynamic Response" aktiv styrning av fjädringen. Invändigt har bilen en del bekanta drag från Discovery, men med en hel del extra attityd.

Källa: Teknikens värld nr 25 2004
Auto Motor und Sport nr 5 2005
Autocar april 2005
Till Edmunds hemsida

Auto Motor und Sport

"Offroad-Tauglichkeit"

Range-Rover-Sport-back

Auto Motor und Sport påpekar att bilen endast är femsitsig, och därmed tappar den kanske kunder som letar efter sjusitsiga SUV-bilar. Däremot bör den locka kunder som vill ha en sportigare modell och som anser att en vanlig Range Rover är för stor. Bilen har en hel del att erbjuda i form av kördynamik på landsväg. Dessutom med en bra och kompetent styrning samt hög grad av bekvämlighet. Motorn är kompetent och körupplevelsen är bra, såväl barn som vuxna passagerare sitter bekvämt. Bilen är knappast billig, men är man villig att betala kan man även få tillgång till en hel del tilläggsfunktioner såsom DVD-spelare i baksätet och mycket annat.

Autocar

"Charming, capable and proper"

Range-Rover-Sport-inside

Autocar testar förutom Range Rover Sport även BMW X5 4,8iS samt Porsche Cayenne Turbo. Testvinnare är BMW X5 4,8iS medan Range Sport hamnar på andra plats. Testaren menar att tillverkaren har gjort en del missar, men att bilen ändå är charmig, kapabel och inte minst har en sportig framtoning. Testaren anser att motorn är "slö men kapabel". Accelerationen är inte den bästa testaren upplevt, men den räcker ändå. Bilen ligger bra och stadigt på vägen så länge man inte pressar den till snabba och skarpa manövrar, och styrningen fungerar bra. Bilen slukar mycket bensin vilket är ett minus, hade tillverkaren producerat en lättare bil hade den blivit såväl bensinsnålare som enklare att hantera. Dessutom gillar testaren inte den yttre designen särskilt mycket.

Edmund´s

"A compelling deal"

Range-Rover-Sport-front

Edmund’s menar att motorn kan mäta sig med det bästa från såväl BMW som Mercedes. Bilen är tung, men motorns styrka gör att den ändå är snabb och dynamisk, ett lätt tryck på gaspedalen räcker gott. Och eftersom man redan skall spendera en betydande mängd pengar så är det lika bra att ta hela paketet med största motorn, lyder omdömet. Bilen hanterar såväl lera som sand utan problem. Testaren menar att interiören utgör ett minus. Den är knappast lyxig utan snarare plastig. Sammanfattningsvis gör bilen ändå ett mycket gott intryck, och testaren anser att den antagligen är den bästa Land Rovern till dags dato.

Cirkapris: 700000 kronor

Produktfakta: Range Rover Sport är en mindre variant av klassiska Range Rover, med teknik och motorer hämtade från nya Land Rover Discovery. Den testade versionen är utrustad med en 8-cylindrig turbomotor på 4197cc. Den maximala effekten är 390 hk vid 5750 r/min och det maximala vridmomentet 405 Nm vid 3500 r/min. Växellådan är automatisk och sexväxlad. Bromsarna är fram/bak har 337/350 mm ventilerade skivor. Däcken är 275/40 ZR 20. Bilens dimensioner är 478x193x182m med ett axelavstånd på 2745 mm. Vikten är 2572 kg. Tanken rymmer 88 liter. Liksom Discovery kommer Sport med drivsystemet Terrain Response och turbodiesel på 190 hk. Vidare finns en V8 bensinmotor utan turbo. Båda i ett enklare utförande än 390 hk versionen.

Modell: Range Rover Sport