Sök
Range Rover 4x4

Range Rover 4x4

Brittiskt BMW-bygge av klass

2002-03-07

Är du i behov av en vagn som klarar kurviga vägar lika bra som lervägar och med hög komfort, är nya Range Rover ett bra tips. Säker, lyxig och komfortabel men naturligtvis mycket dyr.
Testkälla Kommentar
Car "Comfortable and safe"
Auto motor und sport "Komfortabler Cruiser"
Edmund's "Enjoy the interior"
Auto Motor & Sport "Byggkvalitet och finish i toppklass"
Teknikens värld "Smakligt och komfortabelt"

Vad tycker testarna?

Alla testare är hittills överens om att det är ett nöje att köra nya Range Rover. Den är komfortabel och bekväm. Många finesser ger körsäkerhet och i flera tester nämns att den klarar det mesta i tuff terräng. Dessutom är inredningen vacker med sina lädersäten och stilfulla trädetaljer på panelen men detta är ingen stadsbil. Två testare nämner att den är svårparkerad och alltför bred i stadstrafiken. Bilen är ämnad för bekväm körning i hårdnackad terräng och klarar detta utmärkt. Förbrukningen är inte direkt låg, men blir bättre med diesel.

Car

"Comfortable and safe"

Säker körning kombinerat med komfort
Säker körning kombinerat med komfort

Car kör en sväng med Range Rover i franska alperna och på dessa tuffa, halkiga och slingriga vägar kommer den helt till sin rätt. Säker körning kombinerat med komfort gör att bilen susar fram både i tätområden och på branta bergvägar. Ett flertal gånger uppskattar testaren den automatiska fartbegränsningen. Bilen är lite trög i accelerationen och något bullrig, men greppar bra i kurvor och känns säker och flexibel. Styrningen är det inget fel på och bilen klarar de vassaste kurvorna utan problem. Den snygga inredningen ger en känsla av lyx och funktionalitet med sina rena linjer. Car är helt klart nöjda med nya Range Rover.

Källa: Car, februari 2002
Auto motor und Sport nr 2, 2002
Till Edmunds' hemsida
Auto Motor & Sport nr 3, 2002
Teknikens Värld nr 5, 2002

Auto motor und sport

"Komfortabler Cruiser"

Tyska Auto motor und Sport testkör Range Rover i engelsk tuff terräng där den klarar vattenhål, diken, backar och ojämnt väglag med glans. Hill Descent Control ökar säkerheten vid branta nerfarter och tillsammans med bilens förnämliga koppling och servostyrning erbjuds komfortabel och säker körning. Hela 28 cm över marken går den fritt över ojämnheterna och reagerar snabbt och exakt i kurvorna. På dynamiken finns inget att klaga på och den har en modern och snygg inredning. Återigen har Range Rover lyckats ta tillbaka sin kungatitel i terrängen som vanns för 30 år sen. 

Edmund's

"Enjoy the interior"

Amerikanska Edmund’s menar att Range Rover fram till de senaste åren i stort sett endast överlevt på sin goda image. Men tillverkaren Land Rover kommer definitivt att sätta varumärket på kartan igen när det gäller terrängbilar. Mycket har förbättrats i de senaste modellerna och Range Rover är inget undantag som ett mycket bra exempel på hur man optimalt kan kombinera erfarenhet och ny teknik. Säker, komfortabel och kapabel för all terräng med gedigen komfort och bra utrymme. Det bästa är ändå instrumentpanelen, som är den snyggaste man sett oavsett köpesumma. Traditionella vackra trädetaljer och modern finish gör att det inte kan bli bättre. 

Auto Motor & Sport

"Byggkvalitet och finish i toppklass"

Den nya Range Rovern är större
Den nya Range Rovern är större

Auto Motor & Sport ser nästan ingen skillnad från tidigare versioner av Range Rover i designen, men bilen är nästan 50 procent större och idag finns en riktigt rymlig sittkomfort. En snygg, skarp terrängbil och ”inte någon fuskig mjukis-SUV”, skriver testaren. Den klarar det mesta såsom leriga stup, uppför och utför oavsett lutning, över diken och genom vatten. Hjulen har goda grepp, terräng eller väder spelar ingen roll. Testaren är imponerad av den fina bromsmekanismen och den automatiska fartbegränsningen. Den nya luftfjädringen ger en komfortabel körning på alla vägar. Range Rover är vidare lätt och logisk att köra med funktionella knappar på panelen som är lätta att komma åt. Bränsleförbrukningen kunde visserligen vara bättre och bilen tar mycket plats på parkeringen, men Range Rover ligger definitivt i terrängbilarnas elitklass fastslår Auto Motor & Sport.

Teknikens värld

"Smakligt och komfortabelt"

Teknikens Värld tycker inte heller att tredje generationens Range Rover skiljer sig nämnvärt i utseendet mot den första versionen från 1970, men dimensionerna är något större än hos tidigare modeller. Denna klart snygga terrängbil ger det mesta, som hög komfort på alla typer av vägar, goda fartresurser, fin framkomlighet i terrängen men ändå hyggligt smidiga egenskaper i stadstrafik. Den har dessutom gott om stil och personlighet. Men den är svårparkerad i stan och vad värre är en bensinslukare av stora mått om man inte kör diesel. Den upplevs också som något bullrig i tätort. En bra finess är den automatiska fartbegränsningen och den förnämliga luftfjädringen. Bagageutrymmet är lite trångt för fyra men sammantaget är detta en behaglig långfärdsbil.  

Cirkapris: 860000 kronor

Produktfakta: Range Rover har kommit i ny tappning. Det klassiska konceptet med en fyrhjulsdriven terränglimousin har omarbetats av BMW och finns nu liksom tidigare med både bensin-V8 samt en turbodiesel. Den har elektronisk luftfjädring samt 5-stegrad Steptronic automatlåda. Toppfarten är 208 km/h (diesel 179 km/h). Accelerationen 0-100 går på 9,2 sekunder med V8 och Hill Descent Control nyttjas i branta backar. Sätena är sydda i finaste läder och inredningen går delvis i ädelträ. Bränsleförbrukningen ligger enligt tillverkaren på 1,26 l/mil landsväg, i stadstrafik 2,22 l/mil och vid blandad trafik på 1,62 l/mil med bensinmotor, dieselmotorn drar 0,94 landsväg, 1,44 i stan och 1,13 blandad körning. Priset avser RR V8, dieselmotor innebär ett något lägre pris. Range Rover mäter totalt 495x196x186 cm och tjänstevikten 2550 kg med däcken 255/60 R18.

Modell: Range Rover