Sök
Porsche Cayenne

Porsche Cayenne

Nya SUV-kungen?

2003-01-14

En kompetent SUV med bättre drag än mången sportbil kan bara vara en Porsche. 2,3 ton tysk ingenjörskonst när den är som bäst menar det imponerade testkollektivet.
Testkälla Kommentar
Auto motor und sport "Im Gelände an die Spitze"
Auto Zeitung "Meistert alle Herausforderungen"
Evo "Porsche has pulled it off"
Teknikens Värld "Spänner musklerna så det knakar"
Auto Motor & Sport "Världens körgladaste SUV"

Vad tycker testarna?

Testarna är väldigt förtjusta i Cayenne och alla är eniga om att Porsche lyckats göra en väldigt bra SUV, antagligen den bästa som finns. Rent stilmässigt tycker de flesta att Porschekänslan bibehållits, men vissa menar att den är mer lik en vanlig SUV än en 911. Köregenskaperna bedöms genomgående som mycket goda vare sig det är på motorväg, landsväg eller ingen väg. På kurvigare vägar menar testarna att den visserligen inte känns som en sportbil, men den känns klart bättre än någon annan SUV och bättre än många vanliga bilar. I tuff terräng anses den kunna mäta sig med de bästa, allt som allt en bil som imponerar stort när man väl kommit över den första chocken.

Auto motor und sport

"Im Gelände an die Spitze"

Porsche-Cayenne-interior

Tyska Auto motor und sport menar att Cayenne har lyckats bevara Porschekänslan rent utseendemässigt. Ser man bilen framifrån kan man inte tvivla på vad det är som kommer emot en. Som en 911 på styltor. Även inredningen är typiskt Porsche. Den kraftfulla V8:an gillas av testaren som menar att den trots sina nästan skrämmande prestanda ändå är tyst på lägre varv och växellådan fungerar utmärkt. Köregenskaperna är det inte heller något fel på, skön styrning och överhuvudtaget utmärkta vägegenskaper får testaren att glömma att det är en SUV. Fjädringen är inte direkt komfortabel men allroundegenskaperna bedöms som goda och även terrängkörning klarar Cayenne galant och kan på detta område mäta sig med de bästa.

Källa: Auto motor und sport, nr 24 2002
Auto Zeitung, Nr 25 2002
Evo, Dec 2002
Teknikens Värld, Nr 25 2002
Auto Motor & Sport, Nr 23 2002

Auto Zeitung

"Meistert alle Herausforderungen"

Porsche-Cayenne_Turbo

Auto Zeitung är också av uppfattningen att Cayenne verkligen ser ut som en Porsche på styltor. Inredningen gillas, både material och design känns "rätt". Att trampa på gasen i Turbon känns som att bli slungad ur en katapult. Draget kommer jämnt tack vare att turboladdarna jobbar blixtsnabbt. På lite kurvigare vägar menar testaren att det är riktigt kul då väghållningen är så bra att man måste anstränga sig för att få PTM systemet att arbeta. Vill man känna tendenser till understyrning blir man tvungen att ge sig in i kurvor på tok för fort. När testaren kommer till terrängegenskaperna avtar inte strömmen av lovord, snarare tvärtom. Porschen klarar enligt testaren allt; extrema branter, två hjul i luften eller vad som helst. En riktigt bra terrängbil och samtidigt en skön sportbil i ett otroligt paket menar Auto Zeitung.

Evo

"Porsche has pulled it off"

Porsche-Cayenne-sidan

Evo tycker att designen av Cayenne är typiskt Porsche även om det kan ta ett tag att upptäcka vad som får den över två ton tunga och nästan fem meter långa bilen att likna den i sammanhanget minimala Porsche Carreran. På motorvägen förvandlas föraren till en riktig tyrann då bilen ser så brutal ut och går så snabbt att folk får väldigt bråttom att hålla till höger när den dyker upp. I tyskland är den ett Autobahnmonster och i England är det hejdå till körkortet. På kurvigare sträckor tar det ett tag att vänja sig, men bilen blir riktigt rolig att köra när man vant sig vid att den faktiskt klarar mer än man tror. 2,3 ton SUV kommer aldrig att kännas som en 911 men kul är det i alla fall. Allt som allt en imponerande bil och Porsche har lyckats trots allt.

Teknikens Värld

"Spänner musklerna så det knakar"

Porsche-Cayenne_bak

Teknikens Värld testar att köra snabbt över gropiga vägar och konstaterar att luftfjädringen onekligen sköter sitt jobb då bilen går stabilt i hastigheter som ingen annan SUV klarar under samma förutsättningar. Styrning, bromsar och kraftöverföring samspelar perfekt men eftersom man sitter så högt tycker testaren att det knappast kan kallas sportbilskänsla. De olika systemen som ska hjälpa till vid terrängkörning verkar fungera och man kommer förbi även svårare hinder. Inne i bilen känns den som en Porsche men karossen är mer lik Hyundai Santa Fé eller kanske någon Audi, hur som helst är det snyggt även där. Ganska gott om utrymme där knän och bagage får plats utan problem. Men det finns SUV:ar som har bra mycket mer plats än så.

Auto Motor & Sport

"Världens körgladaste SUV"

Auto Motor & Sport försöker avgöra om Cayenne är en riktig Porsche med hjälp av kriterier som utseende, acceleration, bromsar, känsla och så vidare. Efter en del körande och funderande kommer testaren fram till att det knappast handlar om någon renlärig Porsche, en liten sportbil har helt enkelt mer sportbilskänsla. Samtidigt konstaterar testaren att den har bra drag, riktigt bra bromsar och bäst väghållning i klassen. Så även om den inte är en klassisk Porsche är Cayenne enligt testaren den mest kompetenta fyrhjulsdrivna familjebilen som byggts hittills.

Cirkapris: 625000 kronor

Produktfakta: Porsche Cayenne är en femsitsig SUV modell större. Den levereras i S eller Turbo utförande, båda med V8:a som i S ger 340 hk (250 kW) samt 420 Nm vid 2500 r/min. Turboversionens V8 ger 450 hk (331 kW) och 620 Nm vid 2250-4750 r/min med hjälp av dubbla turboaggregat. Detta ger toppfarter på 242 respektive 266 km/h samt acceleration 0-100 km/h på 7,2 respektive 5,6 sekunder. Bilen har ständig fyrhjulsdrift med kraftfördelning 38% fram och 62% bak, vid behov kan dock 100% av kraften överföras till en hjulaxel. Växellådan är en 6-stegad Tiptronic men det kommer även en helt manuell variant. Turboversionen har luftfjädring som standard som varierar markfrigången med 125 mm upp till maximalt 275 mm markfrigång. Fjädringen anpassar frigång automatiskt efter hastighet. Luftfjädringen är tillval i S. ABS är standard precis som PTM (Porsche Traction Management). Bagaget rymmer 510 liter och om inte det räcker får man lägga upp till 3,5 ton på släpet. Turbon slukar 1,57 liter per mil blandad körning, motsvarande siffra för S är 1,49 l/mil. Tanken rymmer 100 liter. Cayenne är 478 cm lång, 193 cm bred och 170 cm hög. Tjänstevikt 2,320-2,430 kg.

Modell: Porsche Cayenne