Sök
Porsche Cayenne V6

Porsche Cayenne V6

Snik-Cayenne

2004-10-12

Cayenne V6 är en billigare variant av Porsches stadsjeep som klarar sig utmärkt i besvärliga förhållanden.
Testkälla Kommentar
Auto Zeitung "Platz genug"
Car "Ugly sister"
Top Gear "Slick six-speed"

Vad tycker testarna?

Cayenne V6 klarar sig i tuff och krävande terräng med briljans och det är inte utan att testarna är imponerade av köregenskaper och kontroll. Att motorn kommer från VW Touareg är inte något tillverkaren vill tala särskilt högt om, men testarna kommenterar att den i Cayenne har spetsats till en del. Den sedvanliga Porsche-tekniken finns liksom 250 hästkrafter, superb fjädring och ett generöst vridmoment. Bilen kommer också med många tekniska finesser. Testarna tycker inte att modellen är särskilt snygg att se på, men den sobra interiören är tilltalande och allt som allt är det en trevlig terrängbil.

Auto Zeitung

"Platz genug"

Cayenne-bak2Tyska Auto Zeitung provkör denna rymliga bil med sexcylindrig V6 som ger ifrån sig det typiska Porsche-ljudet. Priset är diskuterbart och man undrar om inte tillverkaren räknat för snävt. V6 är en billig variant för den som vill ha en Porsche-SUV men inte vill lägga en förmögenhet på bilen. V6:an är en uppskrämd Touareg -motor med emblem från Porsche, som har putsat upp den till 250 hästkrafter med mer vridmoment. Den befintliga teknologin har gjorts ännu bättre. Här har man lyckats tillverka en sportig terrängbil där man behållit många sköna lysdetaljer som den käcka ratten och en 6-växlad låda. Körkomforten är utmärkt, särskilt på vintriga småvägar.

Källa: Auto Zeitung nr 26, 2003
Car, februari 2004
Top Gear, februari 2004

Car

"Ugly sister"

cayenne-intCar undrar vad som får en traditionell sportbilstillverkare att satsa på en SUV. Med Cayenne når Porsche visserligen en helt ny kundgrupp och man räknar med att öka sina marknadsandelar. Motorn är lik den i Touareg, men det här är en klart skarpare bil. Bättre kontroll och bättre teknisk elegans. Med fyrhjulsdriften och antispinnsystemet klarar den tufft väglag och kurvor utan problem. V6:an har ett utvecklat vridmoment och accelerationen är ansenlig så modellen känns både stabil och säker. Den är trevlig att köra och Porschemärket sitter där det ska. Annars är bilen rätt ful och det är inte mycket som påminner om den sportiga statusbilen. För pengarna får man mycket bra standardutrustning såsom lädersäten, CD-stereo och klimatanläggning. Bilen är kompetent nog att klara sig på de mest otillgängliga vägarna.

Top Gear

"Slick six-speed"

cayenne-fTop Gear testkör V6 i tuff, vintrig finsk terräng vid minus 40 grader och igensnöade vägar och jämför bilen av naturliga skäl med Touareg. Motorn är snarlik. Denna extremt smidiga 6-växlade bil får god hjälp på de isiga vägarna av PTM-systemet och bilen behåller kontrollen även vid högre farter. Modellen är laddad med en del bra tekniska finesser för att säkerställa både väggrepp och komfortabel fjädring. Den automatiskt nivåjusterande luftfjädringen med markfrigångskontroll gör att bilen har ovanligt goda terrängegenskaper. Motorn låter som en Porsche, men det är ingen sportbil utan en väldigt praktisk och bekväm terrängbil som klarar tuffa vägar. Bilen ser inte särskilt fräck ut, men den platsar gott i toppen när det gäller väguppträdande och har potential att bli populär, i alla fall under tuffa klimatförhållanden som dessa tror Top Gear.

Cirkapris: 465000 kronor

Produktfakta: Porsche Cayenne V6 har en 3,2 liters motor på 250 hk som ger en toppfart på 214 km/h. Vidare finns Cayenne S med 4,5 liters V8 på 340 hk samt Cayenne Turbo på 450 hk. Som standard är Cayenne V6 monterad med en 6-växlad manuell växellåda, som tillval fins en 6-växlad Tiptronic S-växellåda. 4-hjulsdriven SUV med vridmoment på 310 Nm vid 2 500 - 5 500 r/m. Den accelererar från 0-100 km/h på 9,1 sekunder. I standardutrustningen finns Porsche Traction Management (PTM) för permanent 4-hjulsdrift med låsbar mellandifferential och Porsche Stability Management (PSM) stabilitetskontroll samt Porsche Active-Suspension Management (PASM). Tjänstevikten är 2235 kg och bilen drar 13,2 liter per 10 mil blandad körning. Längden är 4782 mm, bredden inklusive ytterspeglar 1928 mm och höjden 1699 mm.

Modell: Porsche Cayenne V6