Sök
Porsche Cayenne Diesel

Porsche Cayenne Diesel

Ingenting är heligt

2009-04-30

Vem trodde att Porsche någonsin skulle bygga en diesel-SUV? Nu är det otänkbara verklighet och en ny försäljningssuccé väntas.
Testkälla Betyg Kommentar
Car 3/5 ”Simply not fresh enough”
Auto Motor & Sport ”Dieseln blir märkets storsäljare”
Autocar 3,5/5 ”You can buy better”

Vad tycker testarna?

För ett och ett halvt år sedan bedyrade Porsche att en dieselmotor aldrig skulle få fylla det allra heligaste utrymmet i någon av deras bilar. Nu återlanserar man lyckokastet Cayenne med en diesel-V6 hämtad direkt ur VW Touareg. Testarna är överens om att Cayenne Diesel är en ganska bullrig och obekväm historia, ändå lockar den fram leenden med sin kombination av väggrepp, fart och terrängkvaliteter. Cayenne är Porsches mest oväntade försäljningssuccé och dieselvarianten lär spä på de siffrorna spår en testare. Men de riktiga toppbetygen uteblir.

Car

”Simply not fresh enough”

Porsche Cayenne Diesel 1Den nya Porsche Cayenne är en hastig affär, skriver brittiska Car. Dels klättrar den 2240 kg tunga kolossen snabbt upp i 100 km/h (8,3 s), men den har också kastats ut raskt på marknaden. Behovet att omedelbart konkurrera med hjälp av en dieselmotor har gjort att interiören trist nog är densamma som i Cayennes sju år äldre bensinsyskon. Fjädringen är för stram, bagageutrymmet känns som en kompromiss, säten är hårda och den yttre designen kombinerar dålig aerodynamik med ett machoutseende som får SUV-hatare att dra öronen åt sig. Samtidigt är väggreppet en isbrytare, liksom körkänslan och de suveräna bromsarna. Bilen drar mindre bränsle än bensinvarianten, men Car misstänker att miljövännerna inte kommer applådera.

Källa: Car (GB) april 2009

Auto Motor & Sport

”Dieseln blir märkets storsäljare”

Porsche Cayenne Diesel 3Auto Motor & Sport vet att Cayenne Diesel inte är Porsches första dieselmotor. Under 50- och 60-talen byggde Porsche nästan fler traktorer än bilar. Här har man dock lånat in motorn från VW Touareg. Tre liter och 240 hästar är inte mycket i en så tung bil, men den smiskar ändå sin bensinbroder med en tiondel till 100. Bilen är tyst, stark och dynamisk. På dess minussida står fjädringen, motorvibrationerna och den snåla standardutrustningen. Auto Motor & Sport spår ändå att det här blir Porsches nya storsäljare.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 6 2009

Autocar

”You can buy better”

Porsche Cayenne Diesel 2När Porsche Cayenne kom för sju år sedan slog den bilvärlden med häpnad, skriver Autocar. Kombinationen av tvåtons-SUV med sportgrepp som kunde konkurrera med Land Rover i svårare terräng var en bedrift. Att det var Porsche som stod för den bedriften var chockerande. Idag är Cayenne en gammal bil, speciellt interiören. Den är snabb upp till 100 km/h men sedan händer ingenting. Man åker mjukt i bilen och Cayenne tar ändå kurvorna som om den tror den är en sportbil, så länge vägen är slät. Men ställer man den bredvid en BMW X5 är det tydligt att BMW kan det här bättre, menar Autocar.

Källa: Autocar (GB) 11 mars 2009

Cirkapris: 495000 kronor

Produktfakta:

Porsche Cayenne Diesel
Motor: 6-cyl 3,0 liter diesel, 240 hk och 550 Nm vid 2000 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad automat. Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h 8,3 s. Toppfart 214 km/h.
Bränsleförbrukning: 0,93 l/10 km, koldioxid 244 gram/km.
Mått: 479/192/169 cm.
Tjänstevikt: 2240 kg
Bagagevolym: 540 liter.
Tankvolym: 100 liter.

Tillverkare: Porsche