Sök

Supersuv med samvete

2009-10-06

För den som absolut vill ha en Cayenne men vill vara lite klimatsmart är dieseln bästa Porsche-valet i väntan på elhybriden. Men det finns andra märken att överväga.

Modell Betyg Pris Kommentar
Porsche Cayenne D 18/25 669000 Sweet, sa nioåringen

Sammanfattning



Sweet, sa nioåringen
Det är inte utan ett visst mått av vemod vi lämnar tillbaka vår knappt inkörda Cayenne D efter drygt 100 mils körning, varav övervägande delen på landsväg. Storsuven har varit en trygg reskamrat och familjefraktare. Cayenne har samtidigt tillräckligt med attityd för att alla små stekarbilar ska springa och gömma sig i buskarna när den stora svarta stadsjeepen närmar sig. Kombinationen av bruksvärde, kapacitet och ”street cred” är av ett slag som ett fåtal lyxiga stadsjeepar som Range Rover Sport eller BMW X5 kommer i närheten av. Det är en exklusiv liga där bilarna är dyra att köpa och äga och just i det avseendet är Cayenne svårslagen.



Det gungar, sa mamma
Men om vi för ett ögonblick struntar i vad det kostar kan vi konstatera att man inte behöver sakna särskilt mycket i Cayenne. Stolarna är skönt skålade både fram och bak. Reglagen och materialen håller högsta kvalitet och hela interiören är väldigt stram och korrekt i svart och silver. Åkande i baksätet klagar lite på att det kränger i kurvorna, detta åtgärdas snabbt genom att trycka på dämparläget ”sport” och sänka luftfjädringen något. De mörka rutorna bidrar ytterligare till att framhäva integriteten och mystiken hos den som kör Porsche Cayenne. Sedan kanske rutorna inte alltid är så trevliga att titta ut genom. Det blir murrigt i kupén men man får fokusera på sällskapet och bilen, inte på utsikten.



Stooor testbil, sa tvååringen
Insteget till Cayenne är precis lagom högt för att man ska slippa kröka ryggen när man ska sätta sig i bilen, samma sak när lillkillen ska lyftas in. Det är dock tur att det finns Isofixfästen framtill, annars hade det i stort sett varit omöjligt att få en bakåtvänd bilbarnstol på plats. Nej, Cayenne är främst inte tänkt för välbesuttna barnfamiljer på väg till sommarstugan, även om småkillar blir lika imponerade som medelålders byggjobbare. Man tänker sig snarare det framgångsrika grabbgänget i 40-årsåldern på väg till en golfweekend, med smarta kläder i moderna funktionsmaterial och hög kreditvärdighet.



Bra köp, sa pappa (inte)
Mer bil än så här behövs knappast och jag har svårt att tänka mig ett läge där Cayenne D känns otillräcklig. Porsche har gjort det enkelt för sig genom att plocka över samma V6-diesel som sitter i VW Touareg och Audi Q7. Man får dock betala ett par hundra tusen för Porsche-emblemet gentemot konkurrenterna från VW, Audi och BMW. Det finns visserligen saker som Porsche gör lite bättre. Växelväljaren är både rejäl och smidig, ingen joystick á la BMW och ingen klump á la VW/Audi. Xenonljusen är kraftiga nog att både lysa upp ensliga landsvägar och irritera framförvarande bilister. Men smakar det, så kostar det.

Porsche Cayenne D
Cirkapris: 669000 kr
Modell: 5-dörrars suv med fem sittplatser
Motor: 3,0 V6 diesel, 240 hk resp 550 Nm
Drivning: Fyrhjulsdrift, Tiptronic automat
Prestanda: 0-100 toppfart
Förbrukning: Koldoxid gram/km
Testförbrukning: 0,95 liter/mil
Utrustning: Bi-xenonljus 24600 kr, Bose sound 16400 m m

Betygstabell

Design4/5Snygg bil (i helsvart) med bra förarmiljö
Kvalitet5/5Inget gnissel eller glapp här inte

Kapacitet

4/5Stark motor och hög framkomlighet
Komfort4/5Bra stolar, låg ljudnivå förutom däckbuller 
Prisvärde1/5Oanständigt pris, hårresande tillvalspriser
Summa 18/25 

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: