Sök
Porsche Cayenne 2007

Porsche Cayenne 2007

Utrymmeskrävande men smidig

2007-03-12

Nya Cayenne är utrustad med ännu kraftigare motorer och även den minsta har en acceleration som imponerar. Dock är den dyr i inköp och förbrukar stora mängder bensin, särskilt turbon.
Testkälla Betyg Kommentar
Auto Motor & Sport 3,5/5 "Lyxig funktionalism"
Auto Motor und Sport "Kofferraum mit optionaler Ladunggischerung"
Teknikens Värld "Den bästa kurvkramaren"

Vad tycker testarna?

Testarna påpekar att Cayenne genomgått en rejäl ansiktslyftning som definitivt är av godo. Den får bilen att se mer aggressiv och modern ut. Motorn använder direktinsprutning vilket gör att den är mer effektiv än innan och kraftfullheten är påtaglig även i den mindre motorn. Samtliga är mycket positiva till PDCC eftersom det eliminerar krängningar och gör att bilen känns lättare och smidigare att köra. Dessutom finns en sportknapp som gör motorn mer känslig för gasfoten. Bränsleförbrukningen är några procent lägre än hos tidigare modell, men den är fortfarande mycket hög. Dessutom är bilen dyr i inköp.

Auto Motor & Sport

"Lyxig funktionalism"

Auto Motor & Sport menar att bilen har genomgått en kraftfull ansiktslyftning samtidigt som motorerna har fräschats upp betydligt. En stor fördel är antikrängningssystemet PDCC som kompenserar sidokrafter i kurvorna, och testaren menar att systemet gör att bilen känns lättare på vägen. Designen är mer aggressiv än tidigare. Motorn är också betydligt kraftfullare och svarar direkt på kommandon. Som förare har man exakt kontroll över bilen och styrningen är mycket bra. Invändigt sitter man bekvämt och har gott om utrymme, även fyra vuxna. Säkerhetsmässigt är Cayenne inte bland de bästa, men utrustningen är bra. Testaren påpekar att bilen är mycket dyr.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 3 2007

Auto Motor und Sport

"Kofferraum mit optionaler Ladunggischerung"

Tyska Auto Motor und Sport menar att den nya, tuffare designen känns modern och ger bilen mer pondus. Antikrängningssystemet PDCC eliminerar krängningar i karossen och gör att bilen tar kurvor på ett lätt och smidigt sätt. Bilen svarar direkt på minsta tryckning på gaspedalen och accelerationen är blixtsnabb. Tack vare att motorn är försedd med direktinsprutning så är den också mer effektiv än tidigare, oavsett modell. Invändigt har inte särskilt stora förändringar skett. Den största förändringen är en sportknapp bakom den automatiska växellådan som gör att bilen reagerar känsligare på gaspedalen. Bagageutrymmet är väl tilltaget och utrustat.

Källa: Auto Motor und Sport (DE) nr 4 2007

Teknikens Värld

"Den bästa kurvkramaren"

Teknikens Värld anser att motorn har genomgått en stor förbättring, och effektökningen märks tydligt. Accelerationen är kraftfull och mycket imponerande. Bensinförbrukningen har minskats något jämfört med tidigare modell men skillnaden är inte stor, bränsle slukas fortfarande med hög hastighet. Antikrängningssystemet PDCC fungerar utmärkt och gör att bilen känns lättare och enklare att köra. Den automatiska växellådan reagerar inte alltid snabbt nog men trycker man in sportknappen får man en mer känslig gasrespons. Dock tar det ett tag innan man vänjer sig vid detta känsliga läge. Interiören är oförändrad jämfört med tidigare men en del nya kombinationer har tillkommit.

Källa: Teknikens Värld (SE) nr 4 2007

Cirkapris: 695000 kronor

Produktfakta: Porsche Cayenne 2007 är en suv med 6- eller 8-cylindrig (S) längsmonterad V-motor med dubbla överliggande kamaxlar per cylinderrad och fyra ventiler per cylinder. Turbomodellen har V8 med dubbla turboaggregat. Maximal effekt är 290, 385 respektive 500 hk vid 6000 r/min och maximalt vridmoment är 385, 500 och 700 Nm vid cirka 4500 r/min. Bilen är konstant fyrhjulsdriven och utrustad med 6-växlad automatlåda, de mindre motorerna finns med manuell växellåda. Luftfjädring fram och bak är tillval. Bilen har kuggstångsstyrning och vändcirkeln är 11,7 meter. Ventilerade skivbromsar fram och bak. Hjuldimension 255/55 R18. Axelavståndet är 286 cm och de yttre dimensionerna är 480x193x169 cm. Tjänstevikten är ca 2300 kg och maxlasten ca 630 kg. Den maximala släpvikten är 3500 kg. Tanken rymmer 100 liter. Toppfarten är 275 km/h och accelerationen 0-100 km/h går på 6,6 s. Bränsleförbrukning vid blandad körning cirka 1,49 l/mil manuell, 1,37 l/mil automat. Co2 329 gram/km (Cayenne S).

Tillverkare: Porsche