Sök
Opel Antara

Opel Antara

Smidig men tråkig

2006-09-19

Den som har en budget att hålla men ändå vill ha en suv med de mest grundläggande funktionerna, bör titta närmare på Opel Antara.
Testkälla Kommentar
Auto Motor und Sport "Kleiner Kofferraum"
Autocar "Does enough to back up its looks"
Auto Bild "Ett smart val i den kompakta suv-klassen"
Auto Motor & Sport "Intetsägande dieselmotor"

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att Opel Antara har en snygg design såväl ut- som invändigt. I kupén har samtliga passagerare gott om plats, även om några testare påpekar att man sitter lite väl upprätt för att det skall vara bekvämt under långfärder. Dieselmotorn upplevs som pålitlig men ganska fantasilös. Dessutom är accelerationen ingenting att skryta över. Styrningen är exakt, vilket är bra. Dämpningen fungerar också tillfredsställande för det mesta, dock klarar den inte skarpa kanter i vägbanan särskilt bra. Det är framför allt prissättningen som gör att en del kommer att överväga Opel Antara framför konkurrenterna.

Auto Motor und Sport

"Kleiner Kofferraum"

Opel Antara 2007 baksidanAuto Motor und Sport menar att Opel Antara är en snygg och rymlig bil. Dock kunde bagageutrymmet varit lite mer generöst, 370 liter kommer man inte alltför långt med. Fäller man ned baksätena får man dock plats med 1420 liter. Den ligger stadigt på vägen och tar också kurvor överraskande säkert. Endast en svag understyrning kan märkas. Dessutom fungerar stötdämpningen utmärkt vilket gör att körupplevelsen blir behaglig. Drivlinan är utrustad med elektrohydraulisk koppling som vid behov lägger 50% av kraften på bakhjulen, jämfört med all kraft på framhjulen som vanligtvis är fallet.

Källa: Auto Motor und Sport (DE) nr 18 2006

Autocar

"Does enough to back up its looks"

Opel Antara 2007 interiörAutocar har testat turbodieseln på 150 hk. Testaren menar att motorn är kompetent och förfinad nog att göra det man begär, men sedan händer inte mycket mer. Håller man sig under 2000 varv/min ger motorn ifrån sig ett betryggande morrande, men över 4500 varv/min ger den snarare ifrån sig ett resignerat väsande som gör att man byter växel fortare än kvickt. Styrningen är exakt och man har bra kontroll över bilkroppen. Dessutom är dämpningen bra, förutom när man passerar skarpa kanter vilket känns i hela kabinen. Interiören är snygg, och detsamma gäller för utsidan. Bilen andas kvalitet samtidigt som den har en distinkt design.

Källa: Autocar (GB) nr 16 aug 2006

Auto Bild

"Ett smart val i den kompakta suv-klassen"

Svenska Auto Bild menar att föraren har bra placering, man sitter högt och har en bra överblick över bilen. Motorhuven är lättöverskådlig medan de väl tilltagna d-stolparna skymmer sikten bakåt. Föraren sitter ganska upprätt vilket kan bli jobbigt vid längre resor. Motorn som testas är även här dieseln, och den övertygar inte helt. Accelerationen känns ojämn och motorn kommer igång först vid 3000 varv/min för att nästan helt tappa orken vid 4000 varv/min. Dessutom känns växellådan oprecis. Chassit är styvt, men vid tvära kurvor känns det ändå för mjukt. Testaren påpekar att med den tänkta prissättningen är Opel Antara trots allt en bil att räkna med och konkurrenterna får se upp.

Källa: Auto Bild (SE) nr 17 2006

Auto Motor & Sport

"Intetsägande dieselmotor"

Opel Antara 2007 bakAuto Motor & Sport tycker att Opel Antara är snygg och har en egen personlighet. Interiören känns genomtänkt. Kupén är rymlig och samtliga passagerare har gott om plats, dock sitter man ganska upprätt vilket kan bli jobbigt i längden. Bagageutrymmet känns snålt tilltaget men en ljuspunkt är att man har fästpunkter för bagaget. Testaren provkör dieselmotorn på 2,0 liter och menar att den känns ganska trist. Bilen tar sig framåt och motorn känns mjuk, men under 2000 varv/min känns den i det närmaste livlös. Styrningen är exakt och krängningen lagom. Dessutom är fjädringen generellt sett bra, utom när man passerar skarpa kanter som har en tendens att kännas ganska ordentligt in i kupén.

Källa: Auto Motor & Sport (SE) nr 18 2006

Cirkapris: 295000 kronor

Produktfakta: Opel Antara delar plattform med Chevrolet Captiva och är en femdörrars suv med fyrhjulsdrivning som levereras med tre olika motoralternativ, bensinmotor på 2,4 liter och 140 hk, dieselmotor på 2,0 liter och 150 hk samt 3,2-liters bensin V6 på 227 hk. Dieselmotorn som förekommer i testerna är försedd med fyra cylindrar och har en volym på 1991 cm3. Det maximala dragmomentet är 320 Nm vid 2000 varv/min. Accelerationen 0-100 km/h går på 10,3 s. Toppfarten är 180 km/h. Bränsleförbrukningen blandad körning är ca 7,5 l/100 km. Bilens yttre dimensioner är 457(L)x185(B)x170(H) cm och vikten är 1930 kg.

Tillverkare: Opel