Sök

Kia Sorento blir större och lättare

2009-09-03

Terrängbilen Sorento har varit något av en succé för Kia. Efter 7 år på marknaden är det dock dags för en ganska rejäl uppdatering. Premiär för Europa blir det på bilsalongen i Frankfurt.

Modell Pris Kommentar
Kia Sorento 2010 - Cuv, inte Suv

Sammanfattning



Större och lättare

2010 års Kia Sorento blir något helt annat än den rambyggda, robusta föregångaren som har sålt i nästan en miljon exemplar världen över. För att motsvara dagens säkerhetsmässiga och miljömässiga krav får nya Sorento självbärande kaross och går att få som enbart framhjulsdriven för den som vill. Fyra motorer kommer att erbjudas i olika delar av världen, varav en gasdriven. I Europa och Sverige blir det mest fokus på en ny turbodiesel med 197 hk och 421 Nm, betydligt mer än föregångaren som bara hade 140 hk.



Hybridversion på gång

Det mest intressanta motoralternativet blir av allt att döma en helt ny elhybrid som ska utprovas i Europa med start 2010. Sorento förses med en 1,6 liters turbodiesel på 163 hk och dubbelkopplingslåda, som tillsammans med en elmotor ska driva framhjulen. Koldioxiutsläppen reduceras till låga 119 gram/km.



7-sitsig crossover

Förutom att Sorento blir starkare, blir den drygt 200 kg lättare och ska inte dra mer än 0,7 liter per mil med automatlåda. Innerutrymmena ökar också och lastförmågan hamnar en bit över 2000 liter med nedfällda säten, där antalet passagerare nu kan uppgå till 7 personer inklusive föraren. Med alla dessa förbättringar byter Kia epitet på Sorento och kallar den nu för Crossover, inte SUV. Karossformerna påminner följaktligen mer om Mitsubishi Outlander och Lexus RX än den utgående modellen.

Kia Sorento lanseras i Sverige under hösten och kommer med tillval i form av glastak och gps-navigation. Modellen fick 5 stjärnor i betyg när den krocktestades nyligen av Euro Ncap. www.kia.se

 

 

 

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: