Sök
Nissan Patrol GR 3,0 Di

Nissan Patrol GR 3,0 Di

Skogsarbetare i finkostym

2003-04-22

Nissan Patrol är bilen FN:s vapeninspektörer kör. En rambyggd terrängbil som tar sig fram genom de mest lömska buskage utan att ramla isär. Mycket goda vitsord i testerna.
Testkälla Kommentar
4 Wheel Drive "Förarmiljön är i det närmaste exemplarisk"
Teknikens värld "Opolerad bruksarbetartyp"
Auto Motor & Sport "Suverän skogskamrat"

Vad tycker testarna?

Testarna är eniga om att Nissan Patrol gör sig utmärkt som bruksbil. Den är robust, trevlig på vägen och utmärkt i skogen. Köregenskaperna är inte häpnadsväckande men bilen gör vad den ska på ett kompetent sätt och till ett acceptabelt pris, samtidigt som förarmiljön är väl utformad. Dock anser samtliga testare att de falska träpanelerna i kupén sänker kvalitetsintrycket. En i övrigt perfekt bil för den stora familjen med behov av att ta sig fram genom skog och mark.

4 Wheel Drive

"Förarmiljön är i det närmaste exemplarisk"

Nissan-Petrol-GR-panel

4 Wheel Drive konstaterar att detta är den mest seriösa fullstora terrängbilen på marknaden. Mycket tack vare den robusta ramkonstruktionen, diffspärren och de låsbara frihjulsnaven. Jämfört med årsmodellen innan är den nya motorn ett stort lyft då den levererar betydligt mer kraft samtidigt som bränsleförbrukningen är lägre. Vidare är dieselfyran betydligt mer lågmäld i sin ljudkaraktär samtidigt som den vibrerar mindre. Nackskydden till tredje sätesraden skymmer dock sikten väl mycket bakåt. Att Nissan snålat med trepunktsbälte och nackskydd till mitten av andra sätet gör inte saken bättre. Förarmiljön är dock ypperligt utformad även om de falska träpanelerna sänker kvalitetsintrycket. I slutändan är den enda riktigt stora förbättringen den nya motorn, men det är först nu Nissan har fått fram en riktigt konkurrenskraftig terrängbil.

Källa: 4 Wheel Drive, Nr 6 2000
Teknikens värld, nr 23 2002
Till Auto Motor sports hemsida

Teknikens värld

"Opolerad bruksarbetartyp"

Nissan-Patrol-GR-pa-vag

Teknikens värld ger sig ut i skogen med Nissan Patrol GR samt den 385,000 kr dyrare Range Rover Td6 i ny tappning. Man kan med andra ord köpa två Patrol istället för en Range Rover och testaren är intresserad av att finna vad det egentligen är som skiljer dessa två åt. Vid första anblicken konstateras att Rovern är en lyxig glidarbil för den rike godsägaren medan Patrol är robust och mest anpassad till rollen som bruksbil. Nissans interiör är spartansk i förhållande till Rovern och de falska träpanelerna sänker helhetsintrycket påtagligt. När det gäller väghållning slår den dock Range Rovern med god marginal, då Rangen går på två hjul redan vid 55 km/h genom konbanan. Rangen erbjuder dock en lyxigare och mer ombonad åktur. Samtidigt är Nissan Patrol bättre anpassad för rollen som robust och slittålig terrängbil "på riktigt".

Auto Motor & Sport

"Suverän skogskamrat"

Nissan-Petrol-GR-fram

Auto Motor & Sport jämför Patrol med BMW X5, Audi Allroad, Chevrolet Tahoe, Mitsubishi Pajero och Renault RX4. De två viktigaste egenskaperna för en äkta SUV är att man som förare ska känna sig som kung på vägen, d.v.s. sitta högt och tryggt, samt att man utan problem ska kunna ta sig genom skog och mark. Mot dessa krav sorteras Audi, BMW och Renault snabbt bort. BMW är förvisso underbar på vägen, men har inget att göra i skogen och de andra två är alltför små. Kvar är då Mitsubishi, Chevrolet och Nissan. Av dessa tre är det Nissan Patrol som sticker ut mest, tack vare sin suveräna terrängförmåga. Den har inte några spännande köregenskaper men gör jobbet till bra pris. Är det säkerhet på vägen som är viktigast bör man dock välja BMW eller Audi, och är det ekonomin som sätter gränserna så ligger Renault bäst till. Som bruksbil är det dock Nissan Patrol som gäller för hela slanten tycker Auto Motor & Sport.

Cirkapris: 398000 kronor

Produktfakta: Nissan Patrol GR 3,0 Di kom i sin nuvarande version 1998 och fick en ny motor år 2000/2001, en rak fyrcylindrig turbodiesel på tre liter och dubbla överliggande kamaxlar. Maximal effekt 158 hk vid 3600 rpm, maximalt vridmoment 354 Nm vid 2000 rpm. Kraftöverföringen sker via bakhjulsdrift och inkopplingsbar fyrhjulsdrift, manuell femväxlad låda eller fyrstegad automat. Hög- och lågväxel samt manuell differentialspärr är standard. Fjädringssystemet består av stela axlar med skruvfjädring och krängningshämmare. Den bakre krängningshämmaren är urkopplingsbar vid hastigheter under 20 km/h. Ventilerade skivbromsar runt om och ABS är standard. Däcken är av typen 265/70R16. Måtten är 501(L)x193(B)x186(H) cm och tjänstevikten 2490 kg. Max last 590 kg, max släpvikt 3500 kg med manuell växellåda och 2500 kg med automatlåda. Cirkapriset avser Patrol GR Elegance med automatlåda, skinnklädsel, CD- växlare och 7 sittplatser.

Modell: Nissan Patrol GR 3,0 Di