Sök
Nissan Pathfinder

Nissan Pathfinder

Kompetent bil för stor familj

2005-05-05

Testarna menar att Nissan Pathfinders avskalade framtoning bör passa den bruksinriktade familjen snarare än den som vill köra mycket i terräng.
Testkälla Kommentar
Edmund´s "A formidable competitor"
Car "Still lagging behind"
What Car "Practical and rugged"
Teknikens Värld "En oöm kamrat på färden"
Autocar "Stylish, tough seven-seater"

Vad tycker testarna?

Samtliga testare menar att Nissan Pathfinder prestandamässigt hamnar i bakvattnet i förhållande till flera av de mer framstående modellerna på SUV-marknaden. Bilen har en avskalad design och bör hur som helst passa bra för den stora familjen med krav på utrymmen och framkomlighet. Testarnas åsikter om bilens köregenskaper skiljer sig en del åt eftersom några anser att bilen presterar bra på ojämnt underlag medan övriga föredrar att hantera bilen på landsväg. Överhuvudtaget menar testarna att bilen är praktisk och har en kompetent motor.

Edmund´s

"A formidable competitor"

Nissan-Pathfinder_i-terrang
Edmund’s konstaterar att Nissan i och med denna modell har återvänt till sina rötter med avseende på den yttre designen. Bilen utstrålar all den kraftfullhet och tuffhet man letar efter i en stadsjeep, samtidigt som man får en behaglig körupplevelse och tillräckligt med utrymme för att kunna addera ett tredje säte. Bilen är längre, tyngre och bredare än sina (amerikanska) föregångare, det vill säga den ger en hel del inre utrymme samtidigt som den är klart hanterbar. V6-motorn som ännu bara finns i USA, bjuder knappast på några överraskningar men å andra sidan får man vad man förväntar sig. Motorn är stark och kapabel även om den ibland väsnas mycket. Bilen fungerar utmärkt för såväl ruggad terräng som transportmedel för den stora familjen. Det bakre sätet passar dock bättre för barn än för vuxna. Bilen är annars utrustad med allt man kan önska sig i form av säkerhets- och bekvämlighetsfunktioner.

Källa: Till Edmund's hemsida
Car apr 2005
What Car maj 2005
Teknikens Värld nr 7 2005
Autocar mar 2005

Car

"Still lagging behind"

Car menar att bilens accelerationsförmåga knappast är något att skryta med, och ibland kan det gå frustrerande långsamt. Har man en fullsatt bil så kräver eventuella omkörningar minst sagt strategisk planering. Bilen fungerar utmärkt när man kör i terräng och på mindre bra vägar, men håller man sig mestadels på landsväg är körupplevelsen inte lika behaglig. Testaren anser att bilen knappast är dålig, men den saknar de extra funktionerna som lyfter den ovan genomsnittet. Dock är priset lockande eftersom det inte är alltför högt.

What Car

"Practical and rugged"

Nissan-Pathfinder_bak

What Car anser att bilen visserligen är kompetent, men den hamnar bakom konkurrenter som Land Rover Discovery och Volvo XC90. Detta på grund av en kombination av lutande körstil och långsam styrning. Bilen hanterar mindre ojämnheter bra, men större hinder känns i hela kabinen. Motorn är kompetent och om man hanterar växellådan på rätt sätt kan man få ut en hel del. Testaren rekommenderar dock inte den automatiska växellådan eftersom den växlar för långsamt. I bilen ökar vinddraget och motorljudet med hastigheten, men det blir aldrig störande. Bilen är inte störst i sin klass, men den är kanske mest praktisk. Utrymmet är bra, även om benutrymmet i baksätet kunde varit generösare.

Teknikens Värld

"En oöm kamrat på färden"

Nissan-Pathfinder_ratt
Teknikens Värld påpekar att bilens design är avskalad och därmed ganska charmig. Pathfinder har till skillnad från många konkurrenter på SUV-marknaden inte självbärande kaross utan ett rambygge i lättmetall. Enligt tillverkaren skall detta medföra lättare och tystare gång. I högre hastigheter uppfattas styrningen som diffus, samtidigt som fjädringen är relativt stötig på grova underlag. Ljudnivån ligger dock på en acceptabel nivå. Motorn är kompetent och testaren rekommenderar att man håller den på låga varv där den gör sig bäst. Inredningen är praktisk och snygg men inte modern. Föraren har dock tillgång till tydliga och lättbegripliga instrument.

Autocar

"Stylish, tough seven-seater"

Nissan-Pathfinder_sidan
Autocar menar att accelerationen i Pathfinder är bra. Bilen når prestandamässigt inte upp till konkurrenter som BMW X5 eller Volvo XC90, men erbjuder å andra sidan riktig 4x4-känsla och smarta förpackningslösningar. Motorn är kompetent och gör det som förväntas av den, dock protesterar den en del på höga varvtal. Interiören är snygg och praktisk och föraren sitter utmärkt. Resenärerna sitter bekvämt baktill också, även om utrymmet passar bättre för barn än för vuxna. Vid dåligt underlag är körupplevelsen inget vidare, desto bättre går det på landsväg. Bilen bör snarare tilltala större familjer än de som vill köra mycket i terräng, avslutar testaren.

Cirkapris: 385000 kronor

Produktfakta: Nissan Pathfinder är en nyutvecklad, rambyggd SUV med en 2,5 liters dieselturbo på 174 hk (128 kW) vid 4000 r/min. Det maximala vridmomentet är 403 Nm vid 2000 r/min. Bilen har fyrhjulsdrift och är utrustad med en 6-växlad manuell alternativt en 5-växlad automatisk växellåda. Antisladd- och antispinnsystem på de dyrare versionerna SE och LE. Vändcirkelns diameter är 11,9 meter. Bromsarna har ventilerade skivor fram och bak. Hjulen mäter 17 tum, däcken 255/65 R17. Axelavståndet är 285 cm, bilens yttre dimensioner är 474x185x187 cm. Tjänstevikten är 2200 kg och maxlasten 680 kg. Den maximala släpvikten är 3000 kg. Tanken rymmer 80 liter. Accelerationen 0-100 km/h är 12,3 s (automat 12,5 s). Toppfart 175 km/h. Vid blandad körning är bränsleförbrukningen 0,90 l/mil. Under hösten lanseras även en 4-liters V6. Priset avser mellanmodellen SE. På utrustningslistan finns keyless go, Bluetooth-handsfree, 7 sittplatser med nedfällbara säten bak, särskilda takräcken och xenonljus.

Modell: Nissan Pathfinder