Kompetent bil för stor familj
2005-05-05
Testarna menar att Nissan Pathfinders avskalade framtoning bör passa den bruksinriktade familjen snarare än den som vill köra mycket i terräng.Testkälla | Kommentar |
---|---|
Edmund´s | "A formidable competitor" |
Car | "Still lagging behind" |
What Car | "Practical and rugged" |
Teknikens Värld | "En oöm kamrat på färden" |
Autocar | "Stylish, tough seven-seater" |
Vad tycker testarna?
Samtliga testare menar att Nissan Pathfinder prestandamässigt hamnar i bakvattnet i förhållande till flera av de mer framstående modellerna på SUV-marknaden. Bilen har en avskalad design och bör hur som helst passa bra för den stora familjen med krav på utrymmen och framkomlighet. Testarnas åsikter om bilens köregenskaper skiljer sig en del åt eftersom några anser att bilen presterar bra på ojämnt underlag medan övriga föredrar att hantera bilen på landsväg. Överhuvudtaget menar testarna att bilen är praktisk och har en kompetent motor.
Edmund´s
"A formidable competitor"
Källa: Till Edmund's hemsida
Car apr 2005
What Car maj 2005
Teknikens Värld nr 7 2005
Autocar mar 2005
Car
"Still lagging behind"
Car menar att bilens accelerationsförmåga knappast är något att skryta med, och ibland kan det gå frustrerande långsamt. Har man en fullsatt bil så kräver eventuella omkörningar minst sagt strategisk planering. Bilen fungerar utmärkt när man kör i terräng och på mindre bra vägar, men håller man sig mestadels på landsväg är körupplevelsen inte lika behaglig. Testaren anser att bilen knappast är dålig, men den saknar de extra funktionerna som lyfter den ovan genomsnittet. Dock är priset lockande eftersom det inte är alltför högt.
What Car
"Practical and rugged"
What Car anser att bilen visserligen är kompetent, men den hamnar bakom konkurrenter som Land Rover Discovery och Volvo XC90. Detta på grund av en kombination av lutande körstil och långsam styrning. Bilen hanterar mindre ojämnheter bra, men större hinder känns i hela kabinen. Motorn är kompetent och om man hanterar växellådan på rätt sätt kan man få ut en hel del. Testaren rekommenderar dock inte den automatiska växellådan eftersom den växlar för långsamt. I bilen ökar vinddraget och motorljudet med hastigheten, men det blir aldrig störande. Bilen är inte störst i sin klass, men den är kanske mest praktisk. Utrymmet är bra, även om benutrymmet i baksätet kunde varit generösare.
Teknikens Värld
"En oöm kamrat på färden"
Autocar
"Stylish, tough seven-seater"
Cirkapris: 385000 kronor
Produktfakta: Nissan Pathfinder är en nyutvecklad, rambyggd SUV med en 2,5 liters dieselturbo på 174 hk (128 kW) vid 4000 r/min. Det maximala vridmomentet är 403 Nm vid 2000 r/min. Bilen har fyrhjulsdrift och är utrustad med en 6-växlad manuell alternativt en 5-växlad automatisk växellåda. Antisladd- och antispinnsystem på de dyrare versionerna SE och LE. Vändcirkelns diameter är 11,9 meter. Bromsarna har ventilerade skivor fram och bak. Hjulen mäter 17 tum, däcken 255/65 R17. Axelavståndet är 285 cm, bilens yttre dimensioner är 474x185x187 cm. Tjänstevikten är 2200 kg och maxlasten 680 kg. Den maximala släpvikten är 3000 kg. Tanken rymmer 80 liter. Accelerationen 0-100 km/h är 12,3 s (automat 12,5 s). Toppfart 175 km/h. Vid blandad körning är bränsleförbrukningen 0,90 l/mil. Under hösten lanseras även en 4-liters V6. Priset avser mellanmodellen SE. På utrustningslistan finns keyless go, Bluetooth-handsfree, 7 sittplatser med nedfällbara säten bak, särskilda takräcken och xenonljus.
Modell: Nissan Pathfinder