Sök

Ökenkung i ny kostym

2009-03-24

Efter 25 år på marknaden kommer Pajero i en lätt uppfräschad modell för 2007. Den har blivit modernare och bättre på vägen, samtidigt som den har bibehållit sina utmärkta off-road egenskaper. Men det kostar att ligga på topp.

Modell Pris Kommentar
Mitsubishi Pajero DiD 449000 Ökenkung i ny kostym

Sammanfattning

Mitsubishi Pajero DiD är en 5+2 sitsig terrängbil eller suv med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Pajero är en välkänd bilikon och bra bil, men denna modell är dyr i förhållande till vad konkurrenterna erbjuder. 0-100 går på 12,8 sekunder, toppfart 177 km/tim. Max släpvagnsvikt 3300 kg. Tanken rymmer 88 liter. Förbrukning cirka 1,1 liter per mil blandat. Bromssträcka 42,3 meter från 100 km/tim.

Inledning

Om produkten
Mitsubishi Pajero DiD är en 5+2 sitsig terrängbil eller suv med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Motorn är en 3,2 liters turbodiesel på 170 hk och 370 Nm. Växellådan är femstegad automatisk med tiptronic-funktion. I Sverige säljs bilen endast i en topputrustad version kallad Instyle med bland annat pdc bak, läderklädsel (endast svart), 18 tums hjul, elstolar och xenonljus. Som standard finns differentialspärr i mitten och bakaxeln. Måtten är 490x187x187 cm. Tjänstevikt 2225 kg. Co2 280 gram/km. 0-100 går på 12,8 sekunder, toppfart 177 km/tim. Max släpvagnsvikt 3300 kg. Tanken rymmer 88 liter. Förbrukning cirka 1,1 liter per mil blandat. Bromssträcka 42,3 meter från 100 km/tim.

25 år på lera och asfalt
Tillsammans med japanska konkurrenterna Nissan Patrol och Toyota Land cruiser är Pajero en av de mer välkända ikonerna i bilvärlden. Vi ska förstås inte heller glömma Jeep och Land Rover. Alla mycket starka varumärken, som i olika grad bygger sin framgång på kombinationen framkomlighet, utrymme och komfort. Bland dessa känns Pajero som det svagaste varumärket, vilket kan bero på att modellen inte funnits riktigt lika länge som de andra. 25 år är en lång tid, men inte jämfört med märken som funnits sedan andra världskriget. Ett annat problem för Mitsubishi är att Pajero på grund av språkmässiga faktorer heter Montero i Spanien och USA, samt Shogun i England. Med minst tre olika namn är det svårt att bygga ett starkt globalt varumärke. Även om produkten i sig är tillräckligt konkurrenskraftig med 11 vinster i Dakar-rallyt, varav de 7 senaste åren i rak följd, trots VW:s massiva satsning i senaste upplagan.

Mycket bil, mycket pengar
Låt oss säga det direkt: nya Pajero är en bra bil. Den är välutrustad, rymlig och kompetent. Den är snyggare och modernare än föregångaren och uppfyller på det hela taget förväntningarna. Poängen i resonemanget är att Pajero borde vara ännu bättre eller åtminstone erbjuda mer för pengarna jämfört med sina mer namnkunniga konkurrenter, om den ska kunna ta marknadsandelar. För att öka volymen sänkte generalagenten priset på förra generationen av Mitsubishi Pajero kraftigt. För 379000 fick man en fullutrustad Instyle med diesel- eller bensinmotor och det var ganska mycket bil för pengarna. Det hade varit smart att bibehålla den nivån eller strax däröver för nykomlingen, men istället har priset hoppat upp 20 procent till 449000 kronor. Då ingår varken soltak eller gps-navigator. Trots priset hävdar generalagenten att försäljningen ligger på runt 200 bilar per år, vilket är i nivå med Land Rover Discovery och VW Touareg. Den senare kommer även den i en uppdaterad version som, i motsats till Pajero, inte blir dyrare än sin prissänkta föregångare.

FILE:\\I:\Internt\Anders\publiceringen\2\front.jpgKänslan går igen
Något som var trist i föregångaren var interiörens design, särskilt växelväljaren och instrumenteringen. Detta har blivit bättre i 2007 års version, men det är snarare varianter på samma tema. Växelspaken är numera kantig och klumpig istället för halvrund och klumpig. Instrumenten har fått lite snyggare inramning men är fortfarande nedsänkta på gammalt vis i instrumentpanelen. Läderklädseln ska vara tjockare än tidigare men den är fortfarande klenare än i Toyota Land cruiser, dessutom finns den bara i en matt svart färg som är ganska smutskänslig. Ratten kan endast justeras i höjdled och nackskydden är stenhårda mot huvudet. Men man vänjer sig kanske vid sådana detaljer och det är inte direkt svårt att trivas i Pajero. Det är en bra bruksbil i vardagen där man behöver skjutsa barn till skolan, hämta varor till butiken eller köra halva kontoret på lokalvisning. Eller släpa timmer på leriga traktorstigar.

Stor, inte störst
Pajero ser ut och känns ett nummer mindre än de största modellerna i segmentet. Men det är bara en illusion, den har visserligen något mindre kupé men lika stort bagageutrymme som Land cruiser 120: 1200 liter. Med nedfällt säte ryms 1790 liter i Pajeron. Ganska bra men långt efter klassledaren Land Rover Discovery på 2600 liter. Extrasätet längst bak är klent tilltaget och mest en bonus för småbarn. Yttermåtten är dock respektingivande och visst känns det att Pajero är en stor bil. Dock inte osmidig för sin storlek, det uppdaterade chassit imponerar med god stabilitet i kurvorna, inte mycket av de krängningstendenser som ofta kan märkas i terrängbilar med lång fjädringsväg. Bland fördelarna när det gäller körning off-road märks i- och urkopplingsbar fyrhjulsdrift och diffspärr i bakaxeln som standard. Bilen kan driva på bara ett hjul och ändå ta sig fram i besvärliga förhållanden. På vår 500 meter långa ”terrängbana” med djupa traktorspår, lerhål och andra hinder trivdes Pajeron lika bra som på asfalten. Med samtliga plåtdelar utom taket numera galvade eller i aluminium ska bilen hålla bättre för tuffa förhållanden. Enda frågetecknet rör säkerheten, där Mitsubishi siktar på fyra stjärnor i Euro Ncap. Varför inte fem på en så ny bil?

FILE:\\I:\Internt\Anders\publiceringen\2\front.jpgDet ställe där Pajero trivs sämst är nog i stan, där formatet är en belastning och automatlådan inte riktigt hänger med i snabba situationer, vilket innebär att man måste vara bestämd och inte tveka med gasfoten. Men kör man på det sätt som drivlinan vill så belönas man med mjuka och snabba växlingar, nästan som VW:s dsg-låda. Dieselmotorn tuffar på bra men låter riktigt illa om den pressas hårt. Fast så ska ju inte en Pajero köras, som sagt. I baksätet sitter man bra och något högre än i framsätet, vilket innebär bättre sikt framåt. Ryggstödet har ställbar lutning och kan fällas utan att ta bort några nackstöd.

Bra köp?
Ägaren av en Pajero sägs vara en person som är aktiv och som tänker själv. Det låter ungefär som Subarus devis och det är väl så alla vill vara. Men alla vill kanske inte åka Mitsubishi Pajero. Det är i dagsläget lite för dyrt, lite för politiskt inkorrekt och kanske lite för tråkigt. Eller som engelska motortidningen Autocar säger om Pajero: Too agricultural. Med ett pris under 400000 kronor hade det kanske varit ett annat läge.

Marcus Bergh

Senast uppdaterad: 2018-08-21
Av: