Sök
Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander

Trevlig kombination

2003-06-04

En crossover från Mitsubishi som klarar sig bra både på väg och i lättare terräng. Testarna gillar bilen överlag men upprörs över det lilla bagageutrymmet och den något klena motorn.
Testkälla Kommentar
Edmund's "More than adequate"
Teknikens värld "Lovar ganska gott"
Auto Motor & Sport "Konkurrensduglig familje-kombi-SUV"
Vi Bilägare "Tuff korsning"

Vad tycker testarna?

Testarna anser att Mitsubishi Outlander är en trevlig bekantskap. Kombinationen av kompakt familjebil och SUV gör att bilen uppvisar bra köregenskaper både på landsväg och sämre grusvägar. Testarna ifrågasätter dock varför man har valt att inte erbjuda antisladd- eller antispinnsystem, ens som tillval. Interiören beskrivs som väldesignad och rymlig, vilket dessvärre inte gäller det trånga bagageutrymmet. Konkurrensen är tuff men testarna tror ändå att Outlander kommer klara sig bra.

Edmund's

"More than adequate"

Mitsubishi-Outlander-interi

Edmund's skriver att Outlander har ungefär samma mått som Honda CR-V och Ford Escape. Testaren berömmer den väldesignade interiören, ett exempel är instrumentbrädan som är både klar och lättläst. Testaren skriver att det är enkelt att fälla ned baksätet för att utöka bagageutrymmet, som dock noterar att det ändå inte kommer upp i samma kapacitet som sina närmaste konkurrenter. Testarens sammanfattning blir att Mitsubishi Outlander inte riktigt når upp till klassledarna, men att bilen med sitt speciella utseende, användarvänlighet och behagliga köregenskaper kommer att locka.

Källa: Till Edmund's hemsida
Teknikens värld, nr 11 2003
Auto Motor & Sport, nr 10 2003
Vi Bilägare, nr 7 2003

Teknikens värld

"Lovar ganska gott"

Mitsubishi-Outlander-bak

Teknikens värld skriver att Outlander först och främst är tänkt för gator beklädda med asfalt. Trots detta anser testaren att bilens framkomlighet på dåliga provkörningsvägar är godkänd. Styrningen beskrivs som bra och fast. Förarkupén är väldesignad, ett exempel är att man har försökt hålla ner på antalet knappar på instrumentbrädan. Testaren finner dock att stolarna är lite väl skålade. Baksätet är rymligt, på bekostnad av ett grunt bagageutrymme. Här saknar testaren antisladdsystem men detta saknas på många konkurrerande bilar i klassen. Med ett tilltalande pris spår testaren att Outlander kommer att klara sig ganska bra i konkurrensen med andra bilar i SUV-kategorin.

Auto Motor & Sport

"Konkurrensduglig familje-kombi-SUV"

Mitsubishi-Outlander-sidan

Auto Motor & Sport uppskattar formen och sportigheten hos Outlander. Testaren störs inte av att bilen har en ganska hög markfrigång utan upplever att bilen känns stadig utan att svaja, något som brukar kunna uppstå hos bilar i den här klassen. Fjädringen samt chassi och kaross bidrar till en behaglig körupplevelse, oavsett om underlaget är dålig grusväg eller asfalterad motorväg. Testaren ifrågasätter varför man valt att inte erbjuda antispinn- och antisladdfunktion på Outlander. Interiören bjuder på gott om utrymme både i fram- såväl som i baksätet och Outlander erbjuder på en tillfredsställande körställning. Motorn på 2 liter och 136 hk ger en tyst, ganska bensinsnål och hyfsat varvvillig körning. På grund av ett klent vridmoment lyser dock den extrema sportigheten med sin frånvaro och testaren längtar tills turboversionen med 200 hk introduceras i Outlander.

Vi Bilägare

"Tuff korsning"

Vi Bilägare skriver att Outlander är tuffare än de flesta är vana vid från Mitsubishi. Bilen skall fungera som mellanting mellan SUV och kombi, vilket betyder att Mitsubishi har tonat ner terrängbilsimagen. Chassit beskrivs vara vridstyvt och med bra fjädring klarar bilen undanmanöver utan problem. Bilen erbjuder stabil landsvägskörning med kapacitet att ta sig fram över mindre lerhål. Förarkomforten är utmärkt men man önskar att ratten skulle gå att höja lite till. Bagaget har ett högt golv vilket ger dålig lastkapacitet, men om man fäller baksätet får man en imponerande lastlängd. En bra start för Mitsubishis nya bilar, men en dieselvariant hade inte varit fel menar VB.

Cirkapris: 220000 kronor

Produktfakta: Mitsubishi Outlander är en 5-dörrars SUV/mellanklasskombi, konstant fyrhjulsdriven med central differential. Motorn är 4-cylindrig med 4 ventiler per cylinder. Maxeffekt 136 hk vid 6000 r/min och maximalt vridmoment 176 Nm vid 4500 r/min. Styrningen är kuggstång med servo och vändradien är på 11,4 meter. Bromsarna är låsningsfria skivor runt om, ventilerade fram. Bilens toppfart är 192 km/h och accelerationen 0-100 km/h ca 11,4 sekunder. Bränsleförbrukning ca 0,94 liter/mil. Tjänstevikten är 1590 kg och måtten är 454x175x162 cm. Outlanders markfrigång är på 19,5 cm.

Modell: Mitsubishi Outlander